U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Ægte eller AI? – Billedgenerering med AI

  • Fag På tværs af fag, Teknologiforståelse
  • Emne Kunstig intelligens
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette forløb vil vi arbejde med digital myndiggørelse. Vi har i forløbet fokus på kritisk stillingtagen. Det at forholde sig til den information, man møder, kan i et omskifteligt højteknologisk samfund, hvor vores kilder til nyheder kommer via mange forskellige medier og platforme få stor betydning.

Med et så varieret medieopbud, og med de muligheder for at genere misinformation, der er opstået i kølvandet på udviklingen indenfor generativ AI, bliver det helt centralt at arbejde med at lære børnene at forholde sig til de kilder, de møder. 

Det vil vi forsøge at arbejde med gennem en legende, undersøgende og praktisk tilgang til området. 

I forløbet arbejder vi med at få en grundlæggende forståelse for, hvordan generativ AI fungerer, og en begyndende forståelse af, hvad man skal være opmærksom på i brugen af AI. Forløbet kan på den måde ses som en introduktion til arbejdet med generativ AI.

Den begyndende forståelse og stillingtagen til AI og mødet med den skal understøttes gennem reflekterende samtaler med eleverne om de forskellige aktiviteter.

I forløbet tages udgangspunkt i billedgenerering fremfor tekstgenerering. Dette er valgt, da billedgenerering giver et hurtigt output, som eleverne kan forholde sig til.

Forløbets opgaver vil veksle mellem praktiske opgaver og faglige loops med viden og færdigheder, der skal understøtte læringen. 

Formål: 

  • at understøtte elevernes evne til at forholde sig kritisk til de medier/nyheder, de møder
  • at hjælpe eleverne med at opnå viden om generativ AI 
  • at eleverne opnår færdigheder og viden om, hvordan man kan anvende generativ AI 
  • at  eleverne forholder sig til ansvarlig og etisk brug af generativ AI.  

 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Vi skal arbejde med at bruge generativ AI til at lave billeder. Det kalder vi billedgenerering. Til det skal vi bruge nogle programmer, hvor man kan gøre det. Dem skal vi bruge lidt tid på at lære, hvordan vi bruger.

Først skal vi lige tale om følgende begreber.

Ved du, hvad disse ord/begreber betyder?

– Generativ AI/ AI-sprogmodel/chatbot

– Prompt

 

Disse ord kommer vi til at bruge flere gange. Derfor er det vigtigt, vi har nogenlunde styr på, hvad de betyder.

Men lad os nu få lavet nogle billeder:-)

Padlet

I programmet Padlet på skoletube er der en billedgenerator. Her kan du altså lave billeder af ting/motiver, som du selv beskriver.

Vi følges ad gennem følgende ting

– Gå ind på skoletube

– Åbn programmet padlet

– Opret en ny padlet

 

– Lav et nyt opslag

– Vælg ikonet med flere muligheder (+13)

– Vælg “AI-billeder”

Her kan du beskrive det billede, du vil lave

Prøv at lave en eller flere af de nedenstående ting

  • Lav et billede af et kæledyr

 

  • Lav et portræt af din far eller mor eventuelt et selvportræt

 

  • Lav et billede af en fremmed planet

 

Collage

Prøv nu at lave samme øvelse med programmet Collage – programmet ligger ligeledes på skoletube

OBS – prompts virker bedst på engelsk

Du skal vælge en ny collage.

Vælg ny collage – her skal du klikke på mine billeder -> vælg “generer med AI”.

Prøv at lave en eller flere af de nedenstående ting

  • Lav et billede af et kæledyr

 

  • Lav et portræt af din far eller mor eventuelt et selvportræt
  • Lav et billede af en fremmed planet

Thinglink

 

Prøv eventuelt også Thinglinks billedgenerator.

Den finder I også i skoletube –

OBS – virker bedst på engelsk

Vælg multimedia editor

Vælg create

Vælg image

Vælg generate with AI

 

Copilot

Hvis I har adgang på skolen, kan I også prøve Copilot. Copilot er microsofts AI. Den har også en billedgenerator. Prøv at gentage opgaven fra før med denne AI

 

Spørgsmål til billedgeneratorerne

Nu har du prøvet at genere billeder i forskellige programmer.

Tænk over følgende:

1) Var der forskel på programmerne, og hvad var forskellene?

2) Hvorfor tror du, der er forskel på programmerne?

3) Hvilket program, synes du, fungerede bedst og hvorfor?

 

AI eller kunstig intelligens?

AI står for artificial intelligence eller på dansk kunstig intelligens

Prøv at svare på følgende spørgsmål?

  • Hvornår begyndte vi mennesker at tale om kunstig intelligens?
  • Hvorfor er vi begyndt at tale så meget om det de sidste par år?

Hvor længe har vi talt om AI?

Helt tilbage i 1950 stillede den berømte britiske videnskabsmand Alan Turing spørgsmålet, om maskiner kan tænke. Han undersøgte altså allerede dengang for 75 år siden “kunstig intelligens” Lige siden har forskere mange gange forsøgt at arbejde med at få maskiner til at tænke.

Det er altså noget, vi har arbejdet med i mange år.

I november 2022 præsenterede firmaet OpenAI deres sprogmodel – ChatGPT. Chat GPT er en sprogmodel, der kan lave ny tekst ud fra de spørgsmål eller beskeder, du skriver til den. Der har før været chatbots, men vi havde ikke før set en, der var så god som ChatGPT.

Siden er der kommet mange forskellige sprogmodeller, og vi taler rigtig meget om AI.

 

OBS

Alan Turing er faktisk en meget interessant person, og han spillede en afgørende rolle i 2.verdenskrig. Prøv at få din lærer til at fortælle jer lidt mere om Alan Turing.

Hvad er AI?

Kunstig intelligens (AI) er som en super smart computer, der kan lære og tænke lidt ligesom mennesker. Den er rigtig god til at modtage mange informationer eller data, som den så kan regne på. Det er altså på en måde en super regnemaskine.

Her er en enkel forklaring:

  1. Læring: AI kan lære af erfaringer, ligesom du lærer af dine lektier eller spil. Hvis du viser AI mange billeder af katte, vil den lære at genkende katte på nye billeder.
  2. Tænkning: AI kan tænke og tage beslutninger. For eksempel kan AI hjælpe med at finde den hurtigste vej hjem fra skole ved at kigge på trafikken.
  3. Hjælpe: AI kan hjælpe med mange ting, som at oversætte sprog, finde information på internettet eller endda spille musik, du kan lide.

Alle tingene lærer maskinen ved at kigge på data og lede efter mønstre i denne data. På den måde lærer computeren at regne det bedste svar ud.

Eksempler på AI

Eksempler på forskellige typer af AI

AI i sociale medier

AI-algoritmer styrer, hvad du ser, og hvem der ser dine opslag

 

Selvkørende biler

 

Analyse af scanninger, blodprøver mm

AI kan hjælpe med diagnosticeringer

Alphafold

 

Streamingtjenester 

AI tilpasser oplevelsen ud fra dine valg

 

Generativ AI 

Sprogmodeller, billedgenerering mm

Klassens eget datasæt – Del 1

DEL 1

I skal nu lave en lille tegneøvelse

I får en post-it, I skal tegne på.

I har 40 sekunder til at tegne. Det vil sige, det skal være en hurtig tegning.

1. OPGAVE:

– Tegn en kat – I har 40 sekunder

– Sæt jeres katte op på tavlen

Klassens eget datasæt – Del 2

GRUPPEARBEJDE

I skal nu i grupper kigge på de forskellige katte på tavlen

Hvad kendetegner de forskellige tegninger?

Find de 5 ting, der er med på de fleste tegninger fx spidse ører

Præsentér de 5 ting for klassen.

Læreren skriver de 5 ting, der går mest igen på tavlen.

Klassens eget datasæt – Del 3

I skal nu lave en ny tegning af en kat

I får 60 sekunder denne gang – Det skal altså stadig være en hurtig tegning.

I skal forsøge at få de 5 kendetegn fra tavlen med på jeres tegning.

OPGAVE

– Tegn en kat

– Sæt jeres post it op på tavlen i modsatte side af de første tegninger.

– Kig på de to grupper af tegninger

– Ligner begge grupper katte lige meget?

 

Opsamling

I har nu lavet et træningsdatasæt som en AI kunne kigge på og identificere mønstre. Lidt som I gjorde, da I skrev de 5 kendetegn, kigger AI efter mønstre i tegningerne eller data.

Computerne er nu blevet så store og kraftfulde, at de kan træne på meget store mængder af data.

På den måde kan de nye AI-modeller blive meget gode til at genkende mønstre i både billeder og tekst.

Se eventuelt den efterfølgende video, der fortæller mere om, hvordan en A.I. tænker.

 

Quick-draw – Kan du tegne, så computeren kan gætte, hvad du tegner?

Quick-draw er et eksempel på et program, der er bygget op som en AI. Programmet har kigget på rigtig mange tegninger. På den måde har det fået øje på særlige kendetegn eller mønstre ved de enkelte figurer.

Når du starter med at tegne, og programmet ser nogle kendetegn eller mønstre giver det et gæt. Nogle gange er gættet rigtigt, andre gange er det sværere.

Prøv programmet nu.

 

OVERVEJELSE

Var der nogle ting, computeren havde sværere ved at gætte?

Hvis ja, hvorfor tror du, det var tilfældet?

 

Til læreren

Quickdraw er et godt eksempel på en maskine/computer, der bliver trænet til at genkende mønstre.

Ved at klikke på det markerede “world’s largest doodling data set” kan man se det data, som maskinen bruger til at genkende tegninger. Man kan også se, hvor mange tegninger, der er lavet af den enkelte ting.

Det giver altså her et simpelt indblik, hvordan en maskine/computer kan trænes til at genkende særlige mønstre og ud fra sandsynlighed gætte på figuren.

 

Hvordan lærer en sprogmodel/billedgenerator?

Hvordan fungerer generativ AI? 

  • Læring: Generativ AI starter med at lære fra en masse data. Forestil dig, at det er som at læse en masse bøger for at lære et sprog.
  • Forståelse: Efter at have læst alle disse “bøger” (data), begynder AI at forstå mønstre og regler. Det er ligesom at forstå grammatik og ordforråd i et sprog.
  • Generering: Når AI har lært nok, kan den begynde at lave sit eget indhold. Det er ligesom at skrive din egen historie efter at have læst mange bøger.
  • Forbedring: AI bliver bedre over tid. Hver gang den laver fejl, lærer den af dem og prøver at gøre det bedre næste gang.
  • Unikke resultater: Det bedste ved generativ AI er, at den kan lave noget helt unikt, som ingen har set før. Det er ligesom at skrive en helt ny historie, der aldrig er blevet fortalt før.

Ressourcer

Hvordan AI kan bruge datasættet til billedgenkendelse

Autodraw er et program, der på mange måde minder om Quickdraw.

Forskellen er, at nu er det dig, der tegner det, du gerne vil, og maskinen/AI gætter på, hvad du tegner.

Det vil altså sige, at maskinen/AI nu bruger det data, den er blevet trænet med til at kigge efter noget, den kan genkende.

Når den genkender noget, kommer den med forslag til, hvad du gerne vil tegne.

Prøv selv programmet.

Ressourcer

Fælles aktivitet – Beskriv et billede

Beskriv et billede

Aktiviteten her laves i padlet

Start med et billede, din lærer har genereret med AI –

1.elev får lov til at se billedet på computeren. Denne elev skal nu beskrive billedet til elev nummer 2. 

2.elev fortæller til 3.elev osv

Når I når til elev nummer 5, skal billedet genereres igen. Det vil sige elev nummer 5 skriver eller fortæller læreren, hvordan billedet ser ud. Billedet genereres.

Elev nummer 6 ser det nye billede og beskriver det for elev nummer 7. 

Elev nummer 10 genererer et nyt billede osv

Efter sidste elev genereres billedet for sidste gang

De forskellige billeder sammenlignes

 

OVERVEJ

– Hvad er de vigtigste oplysninger at give videre, så billederne kommer til at ligne hinanden?

Overvejelserne over dette spørgsmål kan ses som introduktion til næste kapitel – “Den gode prompt”

Den gode prompt

Når du skriver en besked til en AI, kaldes det at prompte. Det betyder at skrive en kommando til maskinen. Jo bedre, du skriver din prompt, jo bedre svar får du fra maskinen.

Her er et par vigtige tips til at lave en god prompt

1) Beskriv det vigtigste først – Hvad vil du gerne have lavet? 

fx “en grå kat” eller “en sort hund”

2) Beskriv, hvad der sker

Fx “en grå kat/sort hund, der leger med en bold”

Opgave

Prøv at skrive forskellige prompts.

Prøv at skrive dem med udgangspunkt i opskriften.

1) Start med en prompt, hvor du kun skriver, hvad der skal laves

2) Forsøg derefter at tilføje en handling

3) Forsøg nu at tilføje et sted

4) Forsøg nu at tilføje en stilart

5) Lav eventuelt din egen tilføjelse til sidst

 

Overvej

  • Hvordan udviklede dit billede sig?
  • Hvilken betydning vurderer du, at de forskellige tilføjelser har?
  • Hvorfor er det vigtigt at beskrive det billede, man gerne vil have lavet?
  • Hvordan tror du, man kunne gøre det endnu mere præcist?

 

 

  • 3) Tilføj, hvor det er Fx “en grå kat, der leger med en bold i en stue/i en have”
  • 4) Vælg stil – altså hvilken type billede (maleri, fotografi, tegneserie mm.) Jo mere du kan beskrive dit billede, jo mere præcist bliver billedet.Du bestemmer gennem dit input, hvad maskinen har at arbejde med, inden den kommer med sin tolkning og din besked i form af output.

Skøre kæledyrsbilleder

Prøv at lave et sjovt kæledyrsbillede

– Lav kæledyret i en sjov situation som fx tv-vært, på skøjtebane

– Lav kæledyret med nogle objekter fx sko, tøj, paryk

 

– Lav kæledyret med nogle andre træk – fx næb, vinger

 

Prøv at bruge din viden fra før

Lav billedet i en sjov stil, og vær kreativ i din prompt.

Her skal vi arbejde med at udfordre AI’en på nogle ukarakteristiske prompts og samtidig træne vores egen kreativitet. Se hvilke sjove billede, I kan få lavet, og udstil dem eventuelt i en fælles padlet eller lignende.

Opgave – Beskriv et billede

 

Hvilke stilarter kender I?

 

Prøv nu at lave et billede.

Du vælger selv billedprogram

Du skal lave det samme billede, men i forskellige stilarter

Du kan fx lave

 

– Et dansk landskab

– Et kæledyr

 

Overvej følgende

  • Hvilken betydning har det, at man præciserer stilart i sin prompt? 
  • Hvilke stilarter har computeren let og svært ved at arbejde med?
  • Hvorfor tror du, det er sådan?

 

Til læreren

Eksempler på forskellige stilarter

* Som et rigtigt foto – skriv “fotorealistisk” eller “som et foto”

* Som en tegnefilm – skriv “cartoon” eller “Disney-stil”

* Som japansk tegneserie – skriv “anime” eller “manga”

* Som en tegning med blyant eller tusch – skriv “sketch” eller “håndtegnet”

* Som et maleri med pensler – skriv “oliemaling” eller “akvarel”

* Som et pixelspil – skriv “pixel art” eller “8-bit”

* Som en 3D animation – skriv “3D rendered” eller “som i Pixar”

* Som en gammeldags plakat – skriv “vintage poster” eller “retro”

Du kan også kombinere stilarterne, fx “en blanding af anime og oliemaling”​​​​​​​

Artikel fra DR.dk, der fortæller om nogle af de uheld og fejl, der er opstået ved at bruge kunstig intelligens til at lave illustrationer.

 

Spørgsmål til teksten

Undersøg

– Hvilke fejl er der sket?

– Hvordan er fejlene sket?

– Hvad er fordele og ulemper ved at bruge AI til at generere billeder til en bog?

Ægte eller AI

Som I har set indtil nu, så kan vi med de nye AI’er selv lave vores egne billeder.

Det betyder også, at det lige pludselig bliver svært at vide, hvornår noget er virkeligt, og hvornår noget er kunstigt skabt.

I skal nu prøve at teste jeres evne til at spotte, hvad der er et virkeligt billede, og hvad der fremstillet med AI.

De følgende billeder er hentet fra Martin Kongshaves “Tankespirerne.dk” 

 

 

Ægte eller AI

I programmet collage kan man lave billedcollager.

Kig på de collager, der er lavet og se, om du kan spotte det/de virkelige fotos?

 

Opgave – Kan man altid se det?

Prøv at tænke over følgende:

  • Hvordan kan man se, om et billede er skabt med A.I.? 
  • Er det ok at lave billeder af andre (kendte) mennesker? Hvad må man, og hvad må man ikke? 
  • Hvis og når billedgeneratorerne bliver så gode, at man ikke kan se det, hvad gør man så? 

Du ved forhåbentlig nu en del om A.I.

Snak med din sidemakker

Forestil dig, at du skal fortælle din bedstemor, hvordan hun skal se, om et billede er skabt med A.I.

Hvad vil du sige? 

 

Opgave – Ægte eller AI?

Nu skal du selv prøve

Vælg et emne eller område, du vil lave en collage til.

Lav op til 3 billeder, du genererer med AI, og find et virkeligt foto/billede af den samme ting.

Sæt det hele op på en collage.

Du skal lave en forside og en bagside.

På bagsiden skal der stå, om billedet er ægte eller lavet af AI.

Print begge sider, og sæt dem på et stykke karton.

Ægte eller AI – Udstilling

Overvej, hvordan jeres collager skal vises

I kan eventuelt overveje følgende forslag:

  • Lav en udstilling i klassen, hvor I viser jeres collager og gætter på hinandens.
  • Lav en udstilling for forældre eller andre, hvor de kan gætte, og I fortæller om jeres arbejde.
  • Lav en udstilling for en eller nogle af skolens mindre klasser, hvor de har mulighed for at gætte.

Refleksion

Prøv at tænke over de ting, vi har arbejdet med.

Hvad er det vigtigste, du har oplevet/lært? 

 

Kan du huske? 

Hvad er kunstig intellingens? 

Hvad er at prompte? 

Hvad er vigtigt, når man prompter? 

Hvordan kan man se, om noget er fremstillet med AI, eller er et virkeligt billede? 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Christian Rodbjerg Jensen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »