T Teknisk
Markér som favorit Fjern som favorit

Hummingbird Bit komponentsæt til Micro:bit

  • Fag Teknologiforståelse
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin, Udskoling

Hummingbird:bit er et udvidelsessæt til micro:bitten som består af en række sensorer og outputenheder (servomotorer, LED-lys og en buzzer) som gør det let at konstruere små robotter.

Hummingbird:bit giver stor fleksibilitet i anvendelsesområder og gør det let at tilslutte de forskellige enheder. Den lidt større strømforsyning betyder også at man kan styre flere enheder samtidig uden at blive ramt at micro:bittens begrænsninger.

Brug forum til at diskutere ressourcen, stille spørgsmål og komme med gode fif og ideer: Forum tråd

 

Kapitler

Udover hummingbird:kittet skal man også bruge en micro:bit. Denne sættes i holderen. Den skal klikkes fast, så man må godt trykke lidt til. Strømforsyningen udstyres med batterier og sættes ligeledes til.
Husk at der er en tænd/sluk knap på strømforsyningen!

Man styrer Hummingbird:bit gennem koden på en micro:bit. Koden laves på samme måde som man i forvejen programmerer micro:bit på makecode.dk.
Før du kan styre Hummingbird:bit skal man først tilføje udvidelsen i Makecode.

Gå ind under Avanceret og klik på Udvidelser og søg efter hummingbird:

Nu bliver blokkene til at styre hummingbird:bitten tilføjet. De bruges på samme måde som de øvrige blokke
i makekode. Når man laver et program der anvender hummingbird:bitten skal man altid tænde den som en
del af programmet. Dette gøres ved at tilføje blokken Start Hummingbird for eksempel til Ved start:

Der er fire sensorer er lyssensor, afstandssensor, lydsensor og en drejeknap. De forbindes til hummingbird:bittens blå stik. Der er tre stik på hummingbird:bitten til sensorer. Alle fire sensorer forbindes på samme måde:

• Den gule ledning forbindes til S
• Den orange ledning forbindes til +
• Den sorte ledning forbindes til –

Stikkene kan enten åbnes med en fingernegl eller man kan bruge det medfølgende værktøj

En lyssensor er en enhed der måles hvor meget lys der rammer sensoren. Lyssensoren i hummingbird:bit returnerer en værdi mellem 0 og 100, hvor 0 er mørkest og 100 er lysest.
Brug kodeblokken Hummingbird og vælg sensortype (Lys) og stik (1) for at lade dit program læse værdien fra sensoren.
Eksperimenter med sensoren for at undersøge hvor meget lys der skal til at ramme 100 og hvor mørkt der skal til for at nå ned på 0:

En afstandsmåler er en enhed der måler hvor tæt den er på genstande. Hummingbird:bit returnerer en værdi mellem 1 og 260, der svarer til hvor mange cm der er til nærmeste objekt foran sensoren.
Brug kodeblokken Hummingbird og vælg sensortype (Afstand) og stik (1) for at lade dit program læse værdien fra sensoren.
Eksperimenter med sensoren for at se hvor præcist den måler og hvilke
værdier du kan forvente:

En lydmåler er en enhed der måler lydniveauet i dens omgivelser. Hummingbird:bit returnerer en værdi mellem 0 og 100, hvor 0 er mest stille og 100 er mest støj.
Brug kodeblokken Hummingbird og vælg sensortype (Lyd) og stik (1) for at lade dit program læse værdien fra sensoren.
Eksperimenter med sensoren for at undersøge hvor meget lyd der skal til
at ramme 100 og hvor stille der skal til for at nå ned på 0:

Drejeknappen er en knap der giver mulighed for at skrue op og ned. Hummingbird:bit returnerer en værdi mellem 0 og 100, hvor 0 er drejet helt til højre og 100 er drejet helt til venstre.
På engelsk hedder sensoret Dial Sensor, hvilket betyder den har fået en lidt sjov oversættelse og hedder ”Ring til”. Tak til maskinoversættelse!
Brug kodeblokken Hummingbird og vælg sensortype (Ring til) og stik (1) for at lade dit program læse værdien fra sensoren:

Udover de fire sensorer har hummingbird:bitten også mulighed for at returnerer hvor mange millivolt
batteriet giver. Er batteriet ved at være brugt op og værdien der returnes under 4630 mV begynder
hummingbird:bitten at kunne opføre sig uventet. Det kan derfor være en god ide at lave et battericheck i
programkoden:

Servoerne forbindes ved at sætte stikket fast. Husk at sort er minus og skal vende længst mod højre.

Positionsservo
En positionsservo er en motor der kan sættes til en bestemt vinkel. Humminbird:bittens positionsservo kan
sættes en vinkel mellem 0 og 180 grader og kan for eksempel bruges til at åbne og lukke en låge der er
forbundet til servoen:

Rotationsservo
En rotationsservo er en motor der kan køre frem (eller tilbage) med en fart. Hummingbird:bittens fart
indstilles fra -100 (baglæns fuld fart) til 100 (forlæns fuld fart). Sættes farten til 0 stopper servoen. I dette
eksempel kan man sætte servoen til at køre fuld kraft frem med A, fuld kraft baglæns med B og stoppe dem
med A+B:

Enkelfarve LED
Der er tre enkeltfarve LED-lys med (rød, grøn og gul). Man kan se farven på LED-lyset ved at se farven på ledningen. Enkeltfarve LED -lys forbindes til de gule stik. Husk sort er minus:
LED-lyset tændes (og slukkes) med blokken Hummingbird LED. Husk at angive hvilken af de tre mulige stik du har forbundet dit LED-lys til.

Værdien er fra 0% (slukket) til 100% (fuld styrke):

Flerfarve LED
Der er to flerfarve LED-lys med. De kan give forskellige farver ved at skrue op og ned for hvor meget rødt, grønt og blåt. Flerfarve LED-lys forbinde med de grønne stik på hummingbird:bitten men den røde i R, den grønne i G og den blå i B. Som altid skal sort i minus: Man indstiller lyset ved at angive styrken (fra 0 til 100) af hver af de tre farver. Læs mere om farveskemaet RGB på Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/RGBfarver. Hvilket farve får man hvis man sætter både rød, grøn og blå til 100%:

Højtaleren sidder monteret på hummingbird:bitten og kræver ingen yderligere forbindelse for at bruge.
Man bruger de almindelige lydblokke under musik-kategorien og ikke særlige hummingbird-blokke for at
bruge højtaleren.

Nedenstående eksempel på hvordan man kan forbinde sensorer og outputenheder til hummingbird:bitten
og programmere micro:bitten kan bruges til at undersøge teknologien. Start med at sætte din
hummingbird:bit sammen som vist på billedet og hent programmet ned på din micro:bitten. Undersøg
hvordan hummingbird:bitten fungerer og kig på koden. Brug dette som udgangspunkt for at ændre, tilpasse
og udvikle koden inden du måske laver din helt egen kode.

Forbindelse
Sæt følgende på din hummingbird:bit:
• Forbind enkelt LED-lys til LED1
• Forbind flerfarve-LED på TRI-COLOR1
• Forbind rotationsservo til SERVOS1
• Forbind positionsservo til SERVO2
• Forbind drejeknap til SENSOR1
• Forbind afstandsmåler til SENSOR2

Download program og overfør til din micro:bit. Sæt micro:bit i hummingbird:bit og tilslut strømforsyningen.

Du kan med fordel afprøve Shitty Robots-forløbet sammen med HummingBird-sættet.

Forløbet finder du HER

Se HER om du kan låne Hummingbird bit på dit lokale CFU

Materialet er udarbejdet af
Malte von Sehested, Karin Dyrendom
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »