Et makerspace er et kollaborativt arbejdsrum, som kan findes på en skole, et bibliotek eller i forbindelse med et separat privat/offentligt sted.
Selvom der ikke er nogen officiel definition, så kan man sige, at det generelt handler om et sted, hvor fokus er på at omdanne ideer til produkter gennem designtænkning. Makerspace er et sted for opfindelser, skabelse, undersøgelser og opdagelser.
Der arbejdes ofte med digitale teknologier som lasercutter, 3D print og microcontrollere, men et makerspace behøver ikke omfatte alle disse maskiner. Arbejdet med pap, LEGO og genbrugsmaterialer forekommer lige så ofte i makerspace. Det handler mere om tilgangen hvor der ofte arbejdes med tværfaglige designprocesser, og der er plads til elevernes eksperimenter og arbejde med fejl og tilretninger.
Det er vigtigt at arbejde med sikkerhed i makerspace, fordi mange af de maskiner og værktøjer, der bruges, kan være potentielt farlige, hvis de ikke anvendes korrekt. I denne vejledning ser vi nærmere på, hvad du skal være opmærksom på i dit makerspace, så du kan skabe et sikkert miljø for alle brugere.
Brug forum til at diskutere ressourcen, stille spørgsmål og komme med gode fif og idéer: Forum tråd
Du kan få vejledning og sparring om makerspace hos CFU konsulenter. Hos os er det vigtigt at det er jeres behov på skolen/ i kommunen, som bestemmer hvad vejledningen specifikt skal omhandle.
Det kan være vejledning i fx:
Ind I anskaffer udstyr til makerspacet bør I fortage en vurdering af, hvilke risici der er ved udstyret.
Her kan I få god hjælp fra ”Når klokken ringer” (2024) og Fablab at Schools sikkerhedsvejledning. Her skal det dog bemærkes at Fablab ikke udelukkende har fokus på folkeskoler, men også fritidsbrugere over 18 år
Indskoling (1.-3. klasse): Her er det lærerne der betjener maskinerne, mens eleverne fokuserer på designprocessen. Eleverne får dermed en introduktion til teknologi og design uden at skulle håndtere maskinerne direkte.
Mellemtrin (4.-6. klasse): På dette niveau kan eleverne begynde at betjene maskinerne sammen med lærerne. Dette samarbejde giver eleverne praktisk erfaring med teknologien under opsyn hvilket øger deres forståelse og sikkerhed.
Udskoling (7.-9. klasse): Ældre elever kan betjene maskinerne selvstændigt, men det anbefales stadig at læreren har tilsyn med elever, der anvender maskinerne.. Dette sikrer at eleverne bruger maskinerne korrekt og sikkert, mens de får lov til at udforske mere komplekse projekter på egen hånd.
Ungdomsuddannelser (gymnasier, erhvervsskoler m.m.):
På ungdomsuddannelserne kan eleverne arbejde selvstændigt med maskinerne da de typisk har større modenhed og teknisk forståelse. Dog er det stadig vigtigt at overholde sikkerhedsforanstaltninger og regler. Læs mere om dette i ”Når klokken ringer”.
Ansvarlige faglærere
En ansvarlig faglærer skal have sat sig grundigt ind i alle forhold vedrørende maskinerne og som udgangspunkt også være instrueret af maskinleverandøren.
Instruktion af lærere
Alle lærere som har elevansvar, skal selv have modtaget den nødvendige instruktion og undervisning, så de er i stand til at vejlede og instruere eleverne. Dette kan f.eks. ske ved at alle nyansatte lærere får instruktionen i forbindelse med deres introduktionsforløb, hvis det er relevant for deres undervisning.
Godkendelse af materialer
Den ansvarlige faglærer bør udarbejde en lokal liste over godkendte materialer, og hvilke processer de er godkendt til. Listen bør udarbejdes på baggrund af en konkret risikovurdering. Med godkendte materialer menes materialer som må bruges uden særligt kendskab til maskinen og materialet, fx på faglærerniveau. Ikke-godkendte materialer bør ikke være frit tilgængelige. (Se kapitlet omkring Materialer)
Ansvar og roller
Det er skolelederens ansvar at undervisningen i makerspaces foregår sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt for både lærere og elever. Dette gælder også hvis undervisningen foregår uden for skolen, fx på et fælleskommunalt makerspace. Dog er det her ledelsen af det enkelte makerspace der har ansvar for, at maskinerne er i lovlig stand.
Den enkelte ansatte skal medvirke til at arbejdsgiveren kan overholde sit ansvar. Dette indebærer både at følge retningslinjer og at gøre opmærksom på fejl, der kan skabe risiko for sikkerhed og sundhed.
Der er flere krav til lokalet ud fra et sikkerhedsperspektiv og ting, du bør overveje inden du går i gang.
Når I sætter maskiner ind i lokalet som fx lasercutter, 3d printere og folieskærer, er der skærpet tilsynspligt. Det betyder at der skal være en voksen, der er uddannet til at bruge maskinerne forsvarligt.
Indretningen af lokalet skal være således at underviseren hele tiden har overblik over, hvad eleverne arbejder med.
Maskiner og værktøjer
Inden køb skal I vurdere:
Sidst men ikke mindst er der krav om eftersyn og vedligeholdelse af maskinerne i lokalet
3D printer
Vi anbefaler at I bruger filamentet PLA i 3D printerne, da det som udgangspunkt ikke kræver procesudsugning. Du kan også anvende PETG/PTG, det kræver dog lidt mere erfaring at brug.
Der bør desuden været et øget luftskifte i lokalet der kan hjælpe med at fjerne de partikler og gasser, der dannes når printeren er i drift. Bruger I andre materialer end PLA/PETG/PTG, anbefales det at I har printeren i et indelukke med processug. Derudover står der i ”Når klokken ringer”: Print med alle andre plastmaterialer kræver, at der er en faglærer med særlig indsigt til stede(..)
Hver 3D printer bruger ca. 300 til 400 Watt. Så har I flere printere i lokalet, skal I være opmærksom på om sikringsgruppen kan trække dette forbrug.
Lasercutter
Der findes forskellige typer af lasercuttere. Lovgivningsmæssigt er det et forholdsvis godt beskrevet område. Laserlys opdeles i fareklasserne 1, 2, 3A, 3B og 4, hvor klasse1-stråler anses for ufarlige. I makerspacet må du bruge laserlys af fareklasse 1 og 2, men ikke over 1mW. Du må ikke se direkte på lyset. Ved eksponering i mere end 0,25 sek. vil der være fare for øjenskader.
I ”Når klokken ringer” står der: Laserskærere bør være CO2 -laser, som benytter ikke-synligt lys. Det skyldes, at denne type laserstråle ikke kan skære igennem vand og derfor ikke skader øjne. Bølgelængde er typisk 10,6 m (red. mikrometer (µm)). Farvede laserhoveder kan blænde og skade øjne og må ikke bruges i grundskolen og gymnasieskolen. Det betyder i praksis at de fleste LED-laser ikke vil kunne bruges i skolen. Men spørg forhandleren, hvilke type lasercutter det er.
Elever må bruge lasercutteren hvis maskinen er godkendt til sikkerhedsniveau C (PL-C); typisk ses det ved disse to ISO-standarter: ISO12100 & ISO20607.
I forhold til el er det vigtigt at der er jord til lasercutteren, da statisk elektricitet kan opbygges under drift og kan være ødelæggende for maskinen og til stor gene for brugerne.
Udluftning er afgørende i et arbejdsområde med lasercuttere. Laserskæring kan frigive farlige dampe og partikler som kan være skadelige ved indånding. Derfor skal der altid være tilstrækkelig ventilation både af rummet og lasercutteren.
Maskinen må under ingen omstændigheder efterlades uden opsyn, når den er i drift. Kontinuerlig overvågning er nødvendig for at opdage og reagere på potentielle problemer, såsom brand eller funktionsfejl.
Regelmæssig vedligeholdelse af lasercutteren er afgørende. Følg producentens anbefalinger for rengøring og vedligeholdelse for at sikre at maskinen fungerer korrekt og sikkert.
Derudover skal du være opmærksom på valg af materialer. Brug kun materialer der er egnede til laserskæring, da visse materialer kan frigive giftige gasser eller beskadige maskinen.
Folieskærer
I arbejdet med folieskæreren er det vigtigt at elever og voksne ikke kan komme til kniven eller få fingrene i klemme.
Varmepresser
Når varmepresseren er tændt, bliver den meget varm.
Andre værktøjer i makerspace
Bemærk, at værktøj som boremaskiner, stiksave m.m. følger reglerne fra Håndværk og design-lokalet. Derudover beskrives i “Når klokken ringer”, hvordan du skal håndtere andre maskiner som CNC-fræsere, loddestationer m.m. Sørg for at tjekke “Når klokken ringer” for detaljerede retningslinjer.
Positivliste
Disse materialer kan som udgangspunkt bruges:
OBS-liste
Disse materialer kræver særlig opmærksomhed:
Negativliste
Disse materialer bør som udgangspunkt ikke bruges
(kilde: Når klokken ringer, 2024)
Når klokken ringer giver retningslinjer for sikkerhed i faglokaler og laboratorier herunder Makerspaces. Læs retningslinjerne her
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne