Billede af en automatron- beskåret
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Litteratur i Bevægelse – Brug af automata i dansk

  • Fag Dansk
  • Emne Didaktik
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad
Automata - ikke beskåret
Eksempel på en automatron lavet i forbindelse med et forløb med sangtekster i forbindelse med lyrik i udskolingen

Forløbet her er udarbejdet af Karen Visbech og Henrik Elvang fra Gåsetårnsskolen, Afdeling Iselinge i Vordingborg. Eleverne skal i dansk lave en automaton, der viser deres forståelse og fortolkning af en læst roman. Ved at integrere automata i forfatterskabslæsning arbejder eleverne med at kombinere danskfaglige kompetencer med multimodalt og praksisfaglige elementer. Det styrker deres kreative, kommunikative og håndværksmæssige kompetencer, samtidig med at de lærer at samarbejde og omsætte abstrakte idéer til konkret formidling.

Klassen skal have besøg af en forfatter og skal i denne forbindelse læse en roman af forfatteren.

Designudfordring og formål:

Eleverne skal lave en automaton, der viser deres forståelse og fortolkning af den læste roman.

De skal arbejde i grupper og bygge i fællesskab. Automataerne skal fungere som en visuel fortolkning af romanen og vises frem til forfatterbesøget.

  • Gennem det praktiske og kreative arbejde får eleverne mulighed for at fortolke og digte på den læste tekst.
  • Gennem byggeriet af automataer får eleverne en forståelse for anvendelse af genbrugsmaterialer i nye sammenhæng.
  • Arbejdet understøtter kreative tankeprocesser samt evnen til samarbejde og forhandling, når deres tanker skal omsættes til et visuelt udtryk.
  • Gennem arbejdet med automataer får eleverne en grundlæggende forståelse af gear og tandhjul, hvoraf nogle skæres på laserskærer.

Kapitler

En automatron (ental) eller automata (flertal) er mekaniske maskiner, der anvender tandhjul, gear og andre mekaniske dele til at udføre en forudbestemt bevægelse. Disse maskiner er ofte designet til at efterligne menneskelige eller dyrelignende bevægelser og har historisk været brugt som kunstneriske, underholdende eller teknologiske værker.

Automata har rødder helt tilbage til oldtiden og middelalderen. Eksempelvis konstruerede den græske ingeniør Heron fra Alexandria (1. århundrede e.Kr.) tidlige automata, bl.a. en selvstyrende teatermaskine. I middelalderen fremstillede mekanikere og urmagere i Europa og Mellemøsten avancerede automata, ofte som klokkeværker eller underholdning ved kongelige hoffer. Mange automata var fugle, der kunne bevæge sig og synge gennem komplekse mekanismer. Læs mere automatas historie her.

 

 

  • Pap, genbrug.
  • Karton, papir, plastfolie,
  • Genanvendelige plastskruer (Makedo)
  • Diverse tegnegrej og farver
  • Hama-perler,
  • pinde
  • limpistol
  • tændstikker
  • Alskens dekorations-dimser
  • Laserskærer til produktion af tandhjul (Link, klik her)

Klassen læser romanen i fællesskab, hvorefter der laves lister over:

  • Steder i romanen, hvor der sker noget særligt for romanens personer.
  • Steder i romanen, hvor historien udvikler sig.
  • Personerne og karakteristik af disse.
  • Personernes påvirkning og relation til hinanden.
  • Undre-spørgsmål over personernes handlinger, ordvalg, ”ting mellem linjerne”.
  • Sideløbende arbejdes der med sproget i romanen, fx brug af talesprog, slang, nutid/datid osv.

Læreren udvælger kapitler, der er signifikante for fortællingen og inddeler klassen i lige så mange grupper. Hver gruppe får sit kapitel.

  • Gruppen brainstormer over det genlæste kapitel – hvad er vigtigt? Hvad skal med? Lagde vi mærke til noget nyt?
  • Gruppen laver en tegnet skitse over, hvordan de vil udmønte deres tanker kreativt – hvordan skal deres automaton se ud? Hvad skal bevæge sig? Hvorfor? Hvilke dele i kapitlet skal med?
  • Hvad skal de bruge i gruppen – liste over materialer, hvem i gruppen der bygger hvad osv.

Alle grupper vender deres ideer og skitser med lærerne, inden de arbejder med det endelige produkt.

Alle elever introduceres til Makerspacelokalet og dettes indretning, så de selv kan finde materialerne samt rydde op efter sig. Der gives fælles introduktion og vejledning i brug af materialer.

Der lægges vægt på at minimere spild af materialer.

Enkelte elever introduceres til en tandhjulsgenerator samt til en laserskærer, så der kan produceres tandhjul.

Grupperne arbejder hver for sig med deres automatron, men henter gerne hjælp og materialer hos hinanden. De bygger først selve kassen og derefter alle de dele, de har planlagt at have med for at visualisere deres kapitel. Alt dekoreres for at leve op til elevernes forestilling af romanens beskrivelser. De udvalgte dele eller personer bygges med tandhjul, snoretræk eller andre løsninger for at få bevægelse i automatonen.

Undervejs forholder grupperne sig til egne skitser samt genlæser kapitlerne, hvis der opstår tvivl.

Eleverne fremviser deres automataer og fortæller om deres tanker og fortolkninger ved forfatterbesøget.

Lær mere om at bygge automata på Exploratoriums hjemmeside. Her finder du et væld af ressourcer: