U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Liv i billeder – med micro:bit

  • Fag Billedkunst
  • Emne Teknologiforståelse
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Mange museer oplever, at der ikke er mange børn og unge mellem deres gæster. De unge synes, det er for kedeligt at være på museum, når man bare skal stå og kigge på malerier og skulpturer uden at kunne gøre noget. Værkerne ser jo hele tiden ens ud.

“Liv i billeder – med micro:bit” tager udgangspunkt i denne problemstilling, når elevernes billedarbejde kombineres med lysdioder, sensorer og motorer styret af en micro:bit. Skulpturer, arkitekturmodeller, collager og malerier tilføjes et ekstra lag af lys, lyd og bevægelse med de forskellige komponenter, og det er beskueren selv, der aktiverer livet i billederne.

Kapitler

Mange museer oplever, at det er nødvendigt at gentænke hele oplevelsen af at gå på museum for at fastholde især de yngre gæster og samtidig invitere nye gæster ind. Dette gøres i stadig højere grad ved at indtænke digitale teknologier som en aktiv ressource i helhedsoplevelsen. Ofte er det muligt at få mere information om værket gennem lyd og billede, og på især de kulturhistoriske museer har beskueren i stadig stigende grad mulighed for selv at være aktive i oplevelsen af værket.

I denne undervisningsaktivitet indtænkes micro:bit som en ressource, der kan gøre beskueren aktiv i mødet med et kunstværk ligesom værket formes og udvikles med muligheden for at tillægge det ekstra lag i form af lyd, lys og bevægelseselementer. På den måde udfordrer teknologien billedkunsten ligesom billedkunsten udfordrer teknologiens muligheder.

Både plant og rumligt billedarbejde kan tænkes sammen med blokprogrammering af micro:bit og de forskellige komponenter. Eksperimenter med lys og skygge, lyd og bevægelse og afprøv, hvor de forskellige komponenter kan give billederne et ekstra liv. Sæt også fokus på, hvad der skal aktivere det ekstra lag. Er det beskueren, der skal trykke på en knap? Lyse med mobiltelefonen på en lyssensor? Klappe højt eller bevæge sig hurtigt?

  • Lad eleverne bygge modeller i større skala. Udgangspunktet kan tages i allerede eksisterende bygninger, eller eleverne kan skabe deres egne bygninger ud fra et specifikt tema fx ”fremtidens skole”, ”bo i det grønne” eller ”et hjem i fantasien”.

 

  • Lav skulpturelle modeller, der skal indgå i en specifik kontekst. Lad eleverne eksperimentere med fx et læsetræ til biblioteket eller en leg og lærings-skulptur til
    fællesrummet.

 

  • Find inspiration i Nasubi Galleries og lav miljøer i små kasser, der udtrykker temaer eller oplevelser .

 

    • Søg inspiration til arkitektur- og skulpturarbejde i kunsten, naturen, kulturen og teknologien – arbejd fx med modsætninger, tid, materialiteter og fantasi. Prøv at tænke “hvad nu hvis….?”

    Lad eleverne skabe store værker på fx mdf-plader.

    • Sæt fokus på farver fx komplimentærfarver, kolde og varme farver eller arbejdet med valeurer.
      Arbejd figurativt med modsætningspar fx lys/mørke – det gode/det onde – oppe/nede – ude/inde – hårdt/blødt
      Formidl oplevelser og fortolkninger, der tager udgangspunkt i det, der optager eleverne og er en del af deres hverdag.

     

    • Brug servomotorer til at få dele af billedet til at bevæge sig og kontakter til at tænde lys. Eksperimenter også med afstandssensorer og lys- og lydmålere til at aktivere begivenheder i billedet. Måske skal halefjeren på en fugl bevæge sig? Måske blinker lysene i solen?

    Eksperimenter med forskellige materialer, udtryk, tekstur, struktur, hård- og blødhed, varme, kulde, farver og konsistenser.

    Overvej at lave billedproduktioner med:

    • Ler
    • Gips
    • Ståltråd
    • Ostevoks
    • Sten
    • Metal
    • Træ
    • Plastik
    • Skrammel
    • Garn
    • Pap
    • Tekstiler

    Micro:bit er en lille programmerbar mikroprocessor, der introducerer eleverne til grundlæggende programmering og elektronik. Det er en lille enhed, der indeholder en række komponenter, herunder LED-lys, knapper, accelerometer, magnetometer og en Bluetooth-antenne, og som er designet til at være let at bruge for både begyndere og mere erfarne brugere.

    Du kan programmere micro:bit ved hjælp af forskellige sprog og værktøjer – mange projekter med børn laves med Microsoft MakeCode. Det er et visuelt programmeringsværktøj, hvor du trækker og slipper blokke for at oprette kode.

    Hvis du fx arbejder med udvidelsessættet Hummingbird Bit er det muligt i MakeCode at arbejde med særlige blokke til dette sæt. Det gælder også for flere af de andre udvidelsessæt til Micro:bit fx Smart Home Kit og Smart Agriculture Kit, som alle kan bruges til dette projekt. Du kan også sagtens sætte løse komponenter som fx LED’er og servomotorer til din Micro:bit.

    Hummingbird

    Micro:bit

    Smart Agriculture

    Smart Home

    Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre

    Materialet er udarbejdet af
    CFUmaker, Mette Lynnerup