Micro:bits på et bord
T Teknisk
Markér som favorit Fjern som favorit

Kom godt i gang med micro:bit

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin, Udskoling

En microbit er en microcontroller – eller på dansk mikrokontroller – hvor “mikro” betyder, at den er kompakt, og “kontroller” betyder, at den har evnen til at styre forskellige funktioner.

Du kan instruere en micro:bit i, hvordan den skal udføre opgaver ved hjælp af programmering. Denne proces kaldes at programmere, og du kan programmere en micro:bit ved hjælp af softwaren MakeCode på din computer, hvor du arbejder med blokke i det, der kaldes blokprogrammering.

Micro:bit’en har 25 røde lysdioder og to programmerbare knapper på forsiden og er udstyret med forskellige sensorer, der muliggør reaktion på faktorer som lysstyrke, temperatur, rysten og orientering.

Hvis du har flere micro:bit-enheder, kan de kommunikere med hinanden ved hjælp af radiosignaler.

Kapitler

Her er en række øvelser, der giver en grundlæggende forståelse for, hvordan man koder en Micro:bit

 

1. Input mangler venner

En input-funktion er, når du interagerer med Micro:bit, f.eks. ved at trykke på en knap eller ryste den. Det betyder, at du giver Micro:bitten noget input.

En output-funktion er, når noget kommer ud af Micro:bitten, f.eks. via displayet, lyd eller data.

Denne øvelse lærer dig at trække blokke ind i andre blokke og arbejde med inputs og outputs.

Målet med øvelsen er, at Micro:bitten du skal lave et output, f.eks. vise noget på displayet via blokken “vis ikon”, når du trykker på en knap.

Åbn koden med de mange inputs. Sæt output-blokke ind i dem, overfør koden, og se, om det virker.

Hent koden HER

Udfordringsopgaver
  • Ryd op i dit “workspace”, hvor alle koderne står. Kan du organisere dem, så det er nemt at overskue hele koden?

 

2. Bankende hjerte

I denne øvelse lære du at bruge loops og pauser i din kode.

Du skal nu lave et bankende hjerte

Lav koden på billedet “Bankende hjerte”

Når du er færdig kan du gå videre til udfordringsopgaven nedenunder

Udfordringsopgaver

  • Kan du ændre hjertets rytme, så det banker hurtigere? Eller hvad med langsommere? Kan du få det til at banke uregelmæssigt?
    Kan du tilføje lyd til dit hjerte(virker kun med Micro:bit 2.0).

 

3. Sten-saks-papir

I denne øvelse lærer du at bruge betingelser i din kode. Det er de blokke, der ligger under Logik. Med dem kan du instruere Micro:bitten til at gøre noget bestemt, hvis en betingelse er opfyldt.

For eksempel: vis et hjerte på displayet, og hvis der ikke er noget lys, skal der vises et kryds på displayet. En sådan kode vil se sådan her ud:

Du skal nu prøve en sten-saks-papir simulator.

Hent koden HER

Du vil opleve at koden ikke er helt perfekt, når den vælger det samme 2 gange i træk ved et ryst, kan du ikke se at den skifter, så man kan komme i tvivl om man har rystet den nok. Kan du ændre koden så du tydeligt kan se at den har lavet et skift? Arbejd videre med koden så den bliver din egen.

Koden er meget brugbar i andre sammenhænge, da den er bygget op som en slags “tilfældighedsgenerator”. Den bruges også til at kode en terning eller lave et lodtrækningssystem i klassen.

Når du er færdig kan du gå videre til udfordringsopgaven nedenunder:

Udfordringsopgaver
  • Kan du ændre i koden, så der er større sandsynlighed for at slå 6? Eller ramme det samme tal hver anden gang for eksempel.

 

Micro:bitten kan bruge det indbyggede termometer i processoren til at vise temperaturen omkring sig.

Her er en enkel kode, der viser temperaturen, når du trykker på knap a.

 

Micro:bitten kan bruge LED-displayet til at måle lysniveauet foran sig.

Micro:bitten viser den analoge aflæsning, hvilket betyder, at det sker på en skala fra 0 til 255 og ikke i en enhed som fx lux.

Her er en kode, der viser niveauet som et søjlediagram på displayet, og hvis du trykker på knap a, får du niveauet vist som tal.

hent koden her

Micro:bitten har en indbygget radiosender, som gør det muligt for den at sende og modtage radiosignaler. Dette betyder, at den kan kommunikere trådløst med andre micro:bits.

Med denne simpel kode kan du sende noget tekst fra en micro:bit til en anden.

Micro:bitten kan kun kommunikere med de micro:bits der er i samme radio gruppe som den, derfor skal man vælge gruppen først.

Koden fungere sådan at når man trykker på knap a på senderen, sender den teksten til modtageren.

Et accelerometer er en bevægelsessensor, der måler bevægelse. Accelerometeret i din micro:bit registrerer, når du vipper den fra venstre til højre, frem og tilbage samt op og ned.

Ved at bruge blokken “på ryst” kan du trykke på pilen og vælge, hvilken bevægelse du gerne vil have den til at registrere. Derefter kan du via koden fortælle, hvad Micro:bitten skal gøre ved de forskellige bevægelser.

I denne kode viser Micro:bitten forskellige smilyes alt efter hvordan den vender, falder eller rystes.

Hent koden her så du selv kan prøve den af.

Et digitalt kompas er en input-sensor, der registrerer magnetiske felter. Din Micro:bit har et indbygget kompas, der kan opfange den retning, den vender imod.

Her er en simpel kode, der viser kompasretningen i grader, når du trykker på knap a.

 

Micro:bit 2.0 har en indbygget mikrofon-sensor. Den kan reagere på høje og lave lyde og også måle, hvor højlydt din omgivelse er.

Mikrofonen er placeret på bagsiden og på forsiden finder du en mikrofon-LED ved siden af det hul, der lader lyden komme ind. LED’en lyser op for at vise dig, når din Micro:bit måler lydniveauer.

Micro:bit 2.0 har en indbygget højtaler bagpå. Det betyder at den kan afspille forskellige lyde.

Her er der en simpel kode hvor den spiller ind lille melodi hvis du trykker på knap a. 

 

På den nederste kant af din Micro:bit er der fire guldfarvede stik, kaldet pins. Disse pins giver dig mulighed for at tilslutte ledninger, og med dem kan du skabe kredsløb og forbinde eksterne komponenter som LED’er og motorer.

Her er der et eksempel på hvordan du kan tilslutte og styre en LED-pære via micro:bitten.

Du skal bruge: en micro:bit, to ledninger, og en LED-pære.

Sæt det sammen som vist på tegningen her:

Med koden herunder vil vi kunne tænde LED’en med knap a og slukke den med knap b.

Hen koden her

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Mark Krogh Holler, Ian Stenz
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »