U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Fantasidyr med superkræfter

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Design
  • Trin Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette undervisningsforløb bygger eleverne med pap, værktøjer og teknologier og skaber gennem designprocesser fantasidyr med superkræfter baseret på enkle beskrivelser, der både afgrænser opgaven og giver plads til kreativ udfoldelse.

Gennem forløbet vil eleverne blive guidet sikkert igennem alle faser af designprocessen fra idégenerering til konstruktion af deres fantasidyr, og til sidst vil deres magiske væsner blive præsenteret ved en fælles udstilling. Formålet med forløbet er at styrke eleverne kreative og innovative kompetencer og skabe begyndende forståelse af teknologien Micro:bit.

Forløbet egner sig både til de yngste elever, men kan differentieres ved fx at lade eleverne programmere den tilhørende micro:bit eller udvide med brugen af makerteknologier og -materialer.

Kapitler

“Byg et fantasidyr med superkræfter”

Udfordringen er i udgangspunktet bred, og kan afgrænses i forhold til pædagogiske eller praktiske hensyn.

Det kan fx være:

  • Gruppeorganisering
  • Størrelse på produkt
  • Brug af materialer

 

Udfordringen kan også varieres med henblik på at skabe benspænd, som udfordrer eleverne. Det kan fx være at man udelukker brugen af populære værktøjer, som fx limpistol, og enten undlader den eller siger at den introduceres senere i bygge/konstruktionsfasen. I dette forløb er byggefasen delt op i to dele, hvor limpistolen først må bruges i anden del af fasen.

En måde at organisere processen på, er at lade eleverne trække et dyr ved lodtrækning. Eleverne får herefter udleveret en beskrivelse af dyret og kan i samme ombæring få udleveret en micro:bit med henblik på at bruge denne i det endelige design. Beskrivelser kan være lagt i mapper eller kasser, hvor der desuden kan lægges micro:bit eller andre relevante materialer.

  • Remedier til lodtrækning, fx udprintede tal eller terninger
  • Nummerede mapper/kasser til beskrivelser og micro:bit

 

    10 fantasidyr med hver deres unikke superkræfter

    1. Skyggefløjteren: En natlig skabning med evnen til at manipulere mørket. Den kan skabe skygger, som den bruger til at skjule sig selv eller andre.
    2. Tidsvæveren: En fuglelignende væsen med vinger, der skinner som sollys. Den kan bøje tid og flyve ind i fortiden eller fremtiden.
    3. Krystalkæmperen: Et bjerglignende dyr, der kan forvandle sin krop til uigennemtrængelig krystal og reflektere ethvert angreb.
    4. Vindhviskeren: En elegant skabning med lange, strømlinede lemmer, der kan kalde på tornadoer og styre vinden med et enkelt vift.
    5. Flammehjertet: En løve med en manke af ild, der kan tænde eller slukke flammer overalt og er immun over for varme og ild.
    6. Havets Hersker: En havfrue med skinnende skæl, der kan kontrollere vand og skabe gigantiske bølger eller stilne storme.
    7. Jordbinderen: Et væsen, der ligner en gående skov, med evnen til at få planter til at vokse og blomstre på kommando.
    8. Ætervandreren: En mystisk skabning, der kan blive usynlig og bevæge sig gennem vægge, som om den var lavet af ren energi.
    9. Gedemesteren: Et væsen med horn og en skarp intelligens, der kan kommunikere med og kontrollere alle typer dyr.
    10. Stjernefaldet: En drage, der kan flyve gennem rummet og skabe små stjerneskud, der lyser op i natten.

     

    Micro:bit koder til fantasidyrerene

    Skyggefløjteren  https://makecode.microbit.org/_bJFHLyTaseTc 
    Tidsvæveren  https://makecode.microbit.org/_P4kfar69m767 
    Krystalkæmperen  https://makecode.microbit.org/_E2hYRA805dj4 
    Vindhviskeren  https://makecode.microbit.org/_547PyCe2T6Ec 
    Flammehjertet  https://makecode.microbit.org/_5WWfosCFhiAo 
    Havets Hersker  https://makecode.microbit.org/_48PJHthiK98D 
    Jordbinderen  https://makecode.microbit.org/_T8P5k5XYgidk 
    Ætervandreren  https://makecode.microbit.org/_FFf2e4HoP97J 
    Gedemesteren  https://makecode.microbit.org/_Ho768z057RHF 
    Stjernefaldet  https://makecode.microbit.org/_huk8dKd8YWMb 

    Tidsforbruget til idégenerering afhænger af det ønskede samlede tidsforbrug til aktiviteten. Hvis forløbet skal afvikles på to lektioner, så kan denne fase afvikles som følger herunder. Til at styre tiden kan der anvendes en timer, fx fra Youtube.

    1. Individuel idégenerering 3 min. Elever skriver egne idéer ned på post-its el. lign.
    2. Eleverne udvælger og præsenterer 2-3 idéer for deres makker/gruppe 3 min.
    3. Gruppen udvælger idéer og skriver dem ind i et mindmap 5 min.
    4. Evt. endnu en runde med idégenering i gruppen 3 min.

     

     

     

    Til byggefasen kan der stilles materialer frem, så eleverne kan få et overblik over, hvilke materialer der er til rådighed. Hvis forskellige materialer eller værktøjer skal være til rådighed på forskellige tidspunkter, så kan man vælge at lave flere opstillinger, så det bliver lettere at guide eleverne igennem processen.

     

    Skramlotek

    Hvis eleverne fx skal bygge i 15 min af to omgange, så kan denne timer bruges.

    Til præsentation af elevernes fantasidyr kan der laves en opstilling på et bord, hvor man fx bruger diverse kasser til at lave niveauforskelle. Hertil kan der printes skilte med fantasidyrenes beskrivelser, så udstillingen bliver overskuelig.

     

    Afslutningsvis kan elever kort fortælle om deres fantasidyr fx på 1-2 min.

    De kan opfordres til at komme ind på fx:

    • Hvad er svært ved at vise ved vores dyr?
    • Hvad gør mit dyr interessant, som vi gerne ville vise?
    • Var der et materiale, som vi blev optagede af og hvorfor?
    • Hvad gjorde det ved vores design, at der var regler for brug af materialer?
    • m.m.

    Micro:bit version 1

    Micro:bit version 2

    Andet udstyr til Micro:bit

    Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre

    Materialet er udarbejdet af
    CFUmaker, Stefan Mandal Mortensen, Anja Emilie Madsen
    Creative Commons - CC BY NC
    Læs om rettighederne til dette materiale »