I dette undervisningsforløb bygger eleverne med pap, værktøjer og teknologier og skaber gennem designprocesser fantasidyr med superkræfter baseret på enkle beskrivelser, der både afgrænser opgaven og giver plads til kreativ udfoldelse.
Gennem forløbet vil eleverne blive guidet sikkert igennem alle faser af designprocessen fra idégenerering til konstruktion af deres fantasidyr, og til sidst vil deres magiske væsner blive præsenteret ved en fælles udstilling. Formålet med forløbet er at styrke eleverne kreative og innovative kompetencer og skabe begyndende forståelse af teknologien Micro:bit.
Forløbet egner sig både til de yngste elever, men kan differentieres ved fx at lade eleverne programmere den tilhørende micro:bit eller udvide med brugen af makerteknologier og -materialer.
“Byg et fantasidyr med superkræfter”
Udfordringen er i udgangspunktet bred, og kan afgrænses i forhold til pædagogiske eller praktiske hensyn.
Det kan fx være:
Udfordringen kan også varieres med henblik på at skabe benspænd, som udfordrer eleverne. Det kan fx være at man udelukker brugen af populære værktøjer, som fx limpistol, og enten undlader den eller siger at den introduceres senere i bygge/konstruktionsfasen. I dette forløb er byggefasen delt op i to dele, hvor limpistolen først må bruges i anden del af fasen.
En måde at organisere processen på, er at lade eleverne trække et dyr ved lodtrækning. Eleverne får herefter udleveret en beskrivelse af dyret og kan i samme ombæring få udleveret en micro:bit med henblik på at bruge denne i det endelige design. Beskrivelser kan være lagt i mapper eller kasser, hvor der desuden kan lægges micro:bit eller andre relevante materialer.
10 fantasidyr med hver deres unikke superkræfter
Micro:bit koder til fantasidyrerene
Skyggefløjteren | https://makecode.microbit.org/_bJFHLyTaseTc |
Tidsvæveren | https://makecode.microbit.org/_P4kfar69m767 |
Krystalkæmperen | https://makecode.microbit.org/_E2hYRA805dj4 |
Vindhviskeren | https://makecode.microbit.org/_547PyCe2T6Ec |
Flammehjertet | https://makecode.microbit.org/_5WWfosCFhiAo |
Havets Hersker | https://makecode.microbit.org/_48PJHthiK98D |
Jordbinderen | https://makecode.microbit.org/_T8P5k5XYgidk |
Ætervandreren | https://makecode.microbit.org/_FFf2e4HoP97J |
Gedemesteren | https://makecode.microbit.org/_Ho768z057RHF |
Stjernefaldet | https://makecode.microbit.org/_huk8dKd8YWMb |
Tidsforbruget til idégenerering afhænger af det ønskede samlede tidsforbrug til aktiviteten. Hvis forløbet skal afvikles på to lektioner, så kan denne fase afvikles som følger herunder. Til at styre tiden kan der anvendes en timer, fx fra Youtube.
Til byggefasen kan der stilles materialer frem, så eleverne kan få et overblik over, hvilke materialer der er til rådighed. Hvis forskellige materialer eller værktøjer skal være til rådighed på forskellige tidspunkter, så kan man vælge at lave flere opstillinger, så det bliver lettere at guide eleverne igennem processen.
Hvis eleverne fx skal bygge i 15 min af to omgange, så kan denne timer bruges.
Til præsentation af elevernes fantasidyr kan der laves en opstilling på et bord, hvor man fx bruger diverse kasser til at lave niveauforskelle. Hertil kan der printes skilte med fantasidyrenes beskrivelser, så udstillingen bliver overskuelig.
Afslutningsvis kan elever kort fortælle om deres fantasidyr fx på 1-2 min.
De kan opfordres til at komme ind på fx:
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne