U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Maskinlæring og overvågning

  • Fag Kulturfag, Teknologiforståelse, Natur/teknologi
  • Emne Kunstig intelligens
  • Trin Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Arbejd med AI, maskinlæring og algoritmer i et kulturfagligt perspektiv. Hvordan virker moderne overvågningsteknologi og hvilke perspektiver bringer det til et dansk samfund, der bygger på demokrati og frihed?

Få eleverne til at programmere deres egne overvågningskameraer med Huskylens og lave en kritisk undersøgelse af, hvor de skal inddrages. Alternativt kan Google Teachable Machine bruges.

Drag paralleller til det kinesiske samfund med både social overvågning og overvågning af etniske minoriteter, og arbejd med digital myndiggørelse

 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Kunstig intelligens, og dermed underkategorien maskinlæring har gjort sit indtog over hele verden.  Teknologien bliver anvendt alle steder i verden, i større eller mindre grad.

Start f.eks. ud med at se en udsendelse om brugen af maskinlæring og overvågning.

Staten ser alt:
Den kinesiske journalist Liu Hu kan ikke købe billetter til højhastighedstog og fly, fordi han er blevet stemplet som upålidelig af Kinas avancerede sociale overvågningssystem. I fremtiden skal overvågning bruges til belønne de loyale – og straffe dem, der ikke indordner sig. Se her

Eller læs i  De store fagbøger om Overvågning, Kunstig intelligens og Censur

Tag evt. en snak med eleverne om for og imod overvågning i Danmark. Følgende hjemmesider kan bruges:

Menneskeret.dk

Det kriminalpræventive råd

For at eleverne kan få en fornemmelse af hvad teknologien gør ved os, og hvordan den virker, skal de have hænderne i det. Dette er der flere veje til:

  1. Huskylens er et AI/maskinlæringskamera som kan genkende ansigter, farver, genstande og meget andet. Det kan ret nemt kombineres med en Micro:Bit så eleverne kan kode en reaktion når f.eks. et ansigt som er gemt på kameraet genkendes. På denne måde, kommer problemstillingen helt tæt ind på livet. Alt efter hvor øvet elever og lærere er, kan der tilføjes eksterne komponenter til Micro:Bit’en, f.eks. servomotor, højtaler eller MP3 afspiller med personlige hilsner.
  2. Google Teachable Machine er en anden vej ind, som alle har tilgang til. Princippet er det samme som med Huskylens, men her foregår det over elevernes computerskærm, i stedet for at det er en fysisk genstand der kan bruges i et makerprojekt. Teachable Machine kan også kodes med en Micro:Bit via AI-training.

Når eleverne har lavet deres projekter, er det vigtig at få en samtale om deres holdning til overvågning og brugen af AI og maskinlæring hertil.

  • Er der nogen der har skiftet holdning til hvordan og hvor overvågning skal foregå?
  • Er det etisk forsvarlig at bruge AI teknologi i overvågningsteknologierne?
  • Ville I turde at deltage i en demonstration hvis I kunne blive genkendt og lagret i en stats efterretningstjeneste?
  • Hvad med firmaer og privates overvågningskameraer? Overholder de loven fra artiklen fra Det kriminalpræventive råd?

 

Flere aktiviteter i forbindelse med maskinlæringsgenkendelse:

  • Giv en eleverne en designudfordring – f.eks. “Hvad ville Hitler gøre med den moderne teknologi?”, “Hvad skulle kameraet kunne gøre på jeres skole, og hvor skulle det sidde?”
  • Find billeder på nettet af kendte personer og lær kameraet at genkende personerne. Prøv derpå at skabe billeder af personerne med et generativt billedværktøj som CoPilot eller Padlets funktion “Jeg kan ikke tegne”

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materiale:
Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Esben Bækkelund Jensen, Jan Mogensen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »