Arbejd med AI, maskinlæring og algoritmer i et kulturfagligt perspektiv. Hvordan virker moderne overvågningsteknologi og hvilke perspektiver bringer det til et dansk samfund, der bygger på demokrati og frihed?
Få eleverne til at programmere deres egne overvågningskameraer med Huskylens og lave en kritisk undersøgelse af, hvor de skal inddrages. Alternativt kan Google Teachable Machine bruges.
Drag paralleller til det kinesiske samfund med både social overvågning og overvågning af etniske minoriteter, og arbejd med digital myndiggørelse
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Kunstig intelligens, og dermed underkategorien maskinlæring har gjort sit indtog over hele verden. Teknologien bliver anvendt alle steder i verden, i større eller mindre grad.
Start f.eks. ud med at se en udsendelse om brugen af maskinlæring og overvågning.
Staten ser alt:
Den kinesiske journalist Liu Hu kan ikke købe billetter til højhastighedstog og fly, fordi han er blevet stemplet som upålidelig af Kinas avancerede sociale overvågningssystem. I fremtiden skal overvågning bruges til belønne de loyale – og straffe dem, der ikke indordner sig. Se her
Eller læs i De store fagbøger om Overvågning, Kunstig intelligens og Censur
Tag evt. en snak med eleverne om for og imod overvågning i Danmark. Følgende hjemmesider kan bruges:
For at eleverne kan få en fornemmelse af hvad teknologien gør ved os, og hvordan den virker, skal de have hænderne i det. Dette er der flere veje til:
Når eleverne har lavet deres projekter, er det vigtig at få en samtale om deres holdning til overvågning og brugen af AI og maskinlæring hertil.
Flere aktiviteter i forbindelse med maskinlæringsgenkendelse:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne