Hvordan bringer man innovation og entreprenørskab ind i undervisningen – særligt i makerspaces og i arbejdet med teknologiforståelse?
Værktøjskassen er skabt som en hjælp til undervisere, der ønsker at arbejde mere systematisk med innovative processer og idéudvikling. Den gør det nemt at planlægge og gennemføre undervisningsforløb, hvor eleverne udvikler, skaber og afprøver egne løsninger – ideelt til makerspace-aktiviteter og teknologiforståelse.
Værktøjskassen giver dig som underviser tre overskuelige indgange:
Metoder
Konkrete metoder, der understøtter elevernes arbejde med idéudvikling, problemløsning og samarbejde – og som let kan kobles til praksis i makerspaces.
Undervisning
Materialer, skabeloner og modeller, der hjælper med at opbygge forløb inden for teknologiforståelse og innovation – med tydelige faser og procesmodeller.
Inspiration
Eksempler og cases fra andre undervisere, der viser, hvordan innovation og entreprenørskab kan spille sammen med håndværk, teknologi og kreativitet i undervisningen.
Værktøjer, der virker i praksis
Værktøjskassens indhold er udviklet og afprøvet i forskellige undervisningssammenhænge – især i arbejdet med at gøre innovation til en naturlig del af kurser og workshops. Der er ikke én rigtig vej – derfor er værktøjskassen sammensat af en bred vifte af metoder og teorier, som kan tilpasses den enkelte kontekst.
Ved hver metode eller model finder du:
Uanset om du arbejder med 3D-print, programmering, designprocesser eller digital fabrikation, kan værktøjskassen hjælpe dig med at sætte retning, skabe progression og understøtte elevernes arbejde med innovation.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne