Opbevaring i makerspace
V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Indretning af makerspace

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Makerspaceindretning
  • Trin Til læreren

Skab rum for idéer – sådan starter I et makerspace på skolen

Et makerspace er et kreativt læringsmiljø, hvor elever arbejder med innovation, design og problemløsning. Fokus er på mindset og samarbejde – ikke kun teknologi. Her skaber elever løsninger på virkelighedsnære problemer ved hjælp af både digitale teknologier som 3D-printere og lasercuttere og analoge værktøjer som limpistoler og loddekolber.

Der er ingen fast opskrift på, hvordan et makerspace skal se ud – det afhænger af brugerne, lokalerne og de ønskede teknologier og arbejdsprocesser. Det vigtigste er at skabe et rum, der understøtter elevernes arbejdsprocesser og skabertrang, fremfor at modarbejde dem. Med en gennemtænkt indretning kan makerspace blive et kreativt og funktionelt læringsrum, hvor både sikkerhed og arbejdsprocesser går hånd i hånd.

Der er hjælp og inspiration at hente hos CFU

  • Hvordan skal lokalerne indrettes?
  • Hvilke teknologier skal I have?
  • Og ikke mindst: Hvad koster de forskellige dele – i anskaffelse og drift?

Få svar på mange af de spørgsmål, som man stiller sig, når man skal i gang med at lave et makerspace på sin skole. Læs mere om sikkerhed i makerspacet: Sikkerhed i makerspacet

I kan også kontakte jeres lokale CFU, hvis I har brug for sparring og vejledning, eller hvis I vil booke et fagteammøde med en af CFU’s konsulenter, der arbejder med makerspace.

Herunder finder du nogle guidelines, der kan hjælpe jer på vej, når I skal i gang med at indrette jeres lokale. 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Design fleksibelt

Vælg nogle møbler, som kan tilpasses til forskellige elever og forskellige arbejdsopgaver. Det kan handle om at have værkstedsvogne på hjul, eller borde som kan hæves og sænkes alt efter hvad de skal bruges til. Ønsker I eleverne skal arbejde kollaborativt med projektet, så sørg for at have store arbejdsborde eller borde som kan samles, så man kan arbejde sammen. 

 

Design til en elevkultur

Design til en elevkultur og de dynamikker, som finder sted når eleverne bevæger sig rundt og arbejder i lokalet. Overvej hvilke arbejdsprocesser, som skal foregå i de forskellige områder i makerspacet. Hvordan vil eleverne arbejde i lokalet? Og hvad ønsker vi de skal gøre? Et eksempel er vores erfaring, at eleverne tit står et stykke tid og kigger på, når 3D – printeren eller lasercutteren laver deres ting. Skab rum til det, så de ikke står i vejen for andre, og så det et sikkert for dem at kigge på.

 

Adskil design og værksted – eller integrér dem smart

Det er en vigtig overvejelse, om stedet eleverne designer skal ligge i samme lokale som selve værkstedsdelen eller hver for sig.

Hvis de to ting placeres adskilt i to forskellige lokaler, er det vigtigt, at lokalerne placeres tæt på hinanden, således at der ikke kommer til at gå for lang tid med at gå frem og tilbage. Hvis det ikke er muligt, så overvej muligheden af, at eleverne må bringe deres computere med ind i værkstedet, således det bliver muligt for dem hurtigt at lave ændringer på deres design.

For dig som underviser er det også vigtigt at overveje, om undervisningen skal foregå i værkstedet, da støj fra maskiner og udsugning kan være til stor gene; og generelt bliver elevernes opmærksomhed let afledt af maskinerne. En optimal løsning kunne være at placere værkstedet op af et lokale til at undervise og/eller designe i gerne adskilt af en glasvæg og en dør til lokalet. På den måde mindskes støjgenerne betragteligt, men samtidigt føler elever stadig de er i lokalet.

Sikkerhed og bevægelsesfrihed

Man kan sagtens skabe et makerspace, der er spændende og sjovt at arbejde i samtidig med at der er tænkt sikkerhed. Tænk sikkerheden ind allerede i planlægningsfasen, så er det muligt at lave smarte løsninger. 

Læs mere om sikkerhed i makerspacet her.

Ligesom det er vigtigt at rummet er ordentligt organiseret, så er det også vigtigt, at dem som arbejder der kan bevæge sig frit rundt uden fare for sikkerheden. Sørg derfor for at områder til udgange, sikkerhedsudstyr og værktøj holdes ryddeligt og tilgængeligt. 

 

Zoner for rent og snavset arbejde

De fleste makerspaces indeholder to typer af udstyr – det beskidte, som sviner med snavs og støv og det rene udstyr. Det er ikke fornuftigt, at disse er placeret tæt på hinanden.

De beskidte teknologier er fx  boremaskiner, lasercuttere og CNC fræsere.

De rene teknologier er fx 3D printere, folieskærer og diverse microcontrollere og robotter.

Det er en god idé at indtænke i indretningen, at der er forskellige zoner i rummet til henholdsvis den ene og den anden type. Fx kan det være en god idé at have det beskidte udstyr i et aflukket område, som indrettes med en spånsuger til rengøring. 

 

Strøm

Mange af de ting der skal bruges i et makerspace kræver strøm. Derfor er det vigtigt at have nok stik, og at få dem placeret hensigtsmæssigt fra starten. Forlængerledninger og kabeltromler kan blive en sikkerhedsmæssig katastrofe i et værksted med store maskiner.

 

Opbevaring af materialer 

Ofte er materialeopbevaring ikke noget som ofres megen opmærksomhed. Men det er til stor gene, hvis eleverne skal arbejde i et område som flyder med træplader og kasser med filament. Det roder, gør det vanskeligere at arbejde struktureret, og det kan blive et problem for sikkerheden.

Hav gerne et lokalet i umiddelbar nærhed til opbevaringer af de store mængder af materialer og hav et lille udvalg af de materialer, som skal bruges ofte i selve værkstedet. Her vil det være optimalt at tænke det sammen med møblementet. Fx kunne indrettes et bord med udtrækshylder under lasercutteren, hvor birkefiner og akrylplader kunne opbevares liggende vandret, således de ikke slår sig og bliver skæve.

Hvorfor makerspace i folkeskolen?

Folkeskolens opgave er at forberede eleverne til at leve et meningsfuldt liv i et demokratisk samfund samt af kunne deltage i videreudviklingen af det demokratiske samfund. Derfor er det nødvendigt, at eleverne tilegner sig kompetencer og færdigheder, som gør dette muligt. Med tanke at teknologi i dag er en uundgåelig og uløselig del at vores hverdag, så skal arbejdet med digitale teknologier og design af projekter med disse være en del af folkeskolen og den måde man arbejder på.

Samfundet omkring os er i stadig forandring og udvikling. Derfor er en af de vigtige kompetencer, børn og unge skal have med sig fra skolen evnen til at kunne håndtere den konstante foruandring og udvikling. En af de måder vi som skole kan støtte børnene, er ved at støtte dem i at udvikle tillid til deres egne evner; deres evner til og udvikle idéer, at være skabende, at dele og kunne reflektere.

Ved at give børn og unge muligheden for at arbejde på projekter med en legende, undersøgende og eksperimenterende tilgang, så opnår de tillid til egne evner og får en fornemmelse af, at de kan være med til at ændre og udvikle samfundet. Den tænkning understøtter arbejdet i makerspace. Makerspacet som det digitale værksted, hvor eleverne kan arbejde kreativt skabende og eksperimenterende med digitale teknologier.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Helle Damgaard Melin, Tom Stub Christiansen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »