Kan du kende mig? er et forløb, hvor eleverne undersøger, hvordan fænomenet ansigtsgenkendelse fungerer rent teknisk – fra dataindsamling og forbehandling til træning og anvendelse af en model.
Eleverne afprøver processen i praksis ved at indsamle billeddata, træne en simpel AI-model i Teachable Machine og derefter programmere den i Scratch med Poseblocks.
Afslutningsvis drøfter de spørgsmål som: Hvilke fordele kan teknologien have – og hvilke dilemmaer rejser den for både individ og samfund?
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Formålet med dette tjek ind er at aktivere elevernes viden og forståelser, inden I går videre til det faglige loop.
Drøft disse to spørgsmål med din sidemakker:
Lav en fælles opsamling på deres drøftelser.
I grove træk virker ansigtsgenkendelse på denne måde:
1. Dataindsamling
Billeder af ansigter samles ind fra forskellige kilder. Disse billeder/data bliver grundlaget for at “træne” en kunstig intelligens.
2. Forbehandling
Særlige ansigtstræk – fx øjne, næse, mund – udtrækkes af billederne. Disse træk laves om til data, som kunstig intelligens (KI) kan forstå.
3. Træning af model
En maskinlæringsmodel, som er en del af kunstig intelligens, lærer at genkende mønstre i ansigtsdata. Den finder ud af, hvad der gør hvert ansigt unikt.
4. Anvendelse af ansigtsgenkendelse
Når modellen er trænet, bruges den til at genkende nye ansigter automatisk. KI’en sammenligner, vurderer og “gætter”, hvem der er på billedet.
Se evt. videoen fra Store Nørd om ansigtsgenkendelse sammen med eleverne. Som baggrundsviden kan læreren se video fra AAU: Ansigtsgenkendelse og kunstig intelligens.
I skal nu genskabe det digitale fænomen: ansigtsgenkendelse ved selv at træne en model, der kan genkende forskellige ansigter – og derefter programmere modellen i et Scratch-projekt.
Lad eleverne prøve hinandens modeller og drøft styrker og svagheder ift. mængden og kvaliteten af data.
Eleverne drøfter følgende spørgsmål med deres sidemakker:
I hvilke situationer kan ansigtsgenkendelse være en fordel
– for den enkelte?
– for samfundet?
Hvilke dilemmaer kan der opstå med ansigtsgenkendelse
– for den enkelte?
– for samfundet?
Lav en fælles opsamling på klassen.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne