U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Battle Box – tænk ud af kassen!

  • Fag På tværs af fag, Matematik
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Bliv inspireret i jeres team til at videreudvikle et spil, som kan understøtte en legende tilgang til undervisningen på tværs af fag og rig mulighed for inddragelse af matematiske temaer på mellemtrinnet. (efter idé af Conrad Villemoes)

Legende aktionslæring
Ressourcerne i denne ressourcepakke er designet til at løse noget forskelligt, alt efter hvor dig og dit team er i jeres udvikling, afprøvning og evaluering af undervisning. Derfor er ressourcer koblet til den fase, I er i, i jeres aktionslæringsforløb. Hensigten er, at I som team sammen er undersøgende på og eksperimenterer med, hvordan I kan arbejde legende med digital teknologi ind i jeres fag og undervisning.

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Hvad sker der i et læringsrum, hvor elevernes begejstring, innovationslyst og motivation sætter dagsordenen? Et læringsrum med uendelige deltagelsesmuligheder.
Intentionen med dette ressourcesæt er at give inspiration til at videreudvikle et spil i teamet, som kan understøtte en legende tilgang på tværs af fag, men med rig mulighed for inddragelse af matematiske temaer på mellemtrinnet.
Derudover giver sættet uanede muligheder for at rammesætte elevsamarbejde, ikke mindst for elever med udfordringer på dette område.

I dette ressourcesæt kan du og dit team få inspiration til at arbejde med en “makertilgang” til spiludvikling, mens eleverne arbejder med innovation, idéudvikling, samarbejde og matematiske problemstillinger omkring sandsynlighed og geometri.

Battle Box, som spillet hedder, kan bygges og spilles uanset om I har et såkaldt makerspace til rådighed eller ej, men jo flere materialiteter I har til rådighed, des flere deltagelsesmuligheder understøttes. Derfor vil det under alle omstændigheder være godt at samarbejde med lærere fra Håndværk og Design eller billedkunst, for at få inspiration til flere tilgængelige muligheder for produktion.

I ressourcesættets Fase 1 dokument, som er vedhæftet, beskrives, hvordan I i fagteamet kan arbejde med fælles refleksion.

Formål
– At tilpasse spillet til jeres elevgruppe
– At rammesætte en anderledes undervisningssituation
– At skabe overblik over materialer og værktøj.

Sådan gør i:

  1.  Læs jeres refleksionsark fra første møde.
  2. I skal nu forberede nogle lektioner, hvor byggeprocessen og spillet skal afprøves.
  3. Der skal tages stilling til, hvor mange forskellige materialer I kan stille til rådighed.
  4. Hvor skal aktiviteten foregå? Har I et makerspace på skolen, eller et andet lokale som
    opfordrer til kreativitet og innovation.
  5. Hvor længe vil I afprøve aktiviteten?
  6. Aftal i teamet, hvordan I vil gribe det an, hvis eleverne foreslår udvidelser eller ændringer af
    reglerne.
  7. Undersøg hvordan I kan skabe tydelige rammer for aktiviteten, som samtidig giver plads til
    at alle elever kan løse opgaven forskelligt.
  8. Prøv om I kan aftale nogle rammer, som giver plads til at nogle elever kan fordybe sig i
    længere tid end andre.

I kan hente en pdf-udgave af ovennævnte under “Ressourcer” her i kapitlet.

I denne fase skal I afprøve spillet med eleverne.
Hvis I viser eksempler på Battle Box-kasser, så sørg for at vise mange forskellige, så eleverne ikke låser sig fast på en bestemt form. husk at innovation er et mål her.
Præsenter evt. reglerne ved at spille en kort runde.

Hent kapitlets pdf med hele beskrivelsen af, hvordan I afprøver spillet i med eleverne

 

I denne fase skal I gå ind på padletten Battle Box Idé Padlet, og dele nye ideer som enten I eller jeres elever har fundet på, til inspiration for andre brugere af ressourcesættet. Hent ressourcen “Fase 4 – videndeling” for at se hvordan i bl.a. kan arbejde med evaluering af forløbet.

Materialet er udarbejdet af
Rasmus Broe
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »