I dette undervisningsforløb arbejder eleverne med konstruktioner af zoologiske haver.
Forløbet kan tilpasses både mellemtrin og udskoling.
Forløbet kan tænkes som en del af undervisningen i naturfag og eventuelt matematik, hvor man kommer omkring følgende områder.
Biologi
Geografi
Matematik
Eleverne skal undersøge nogle af argumenterne for og imod zoologiske haver. De skal ligeledes få viden om forskellige dyrs tilpasning og behov.
Den viden skal de bruge til at skabe deres eget bud på en dyrevenlig indhegning i en designproces med muligheder for forskellige progressionsmuligheder.
Eleverne arbejder i grupper. Hver gruppe arbejder med et specifikt dyr gerne fra hver sin verdensdel.
Klassen for således til sidst bygget en zoologisk have med flere forskellige dyr fra forskellige geografiske områder.
Produkt
Klassen – en model af en dyrevenlig zoologisk have med dyr fra alle verdensdele, som kan vises for venskabsklasser
Elevgruppe – en model af en enkelt dyrs indhegning med tilhørende forklaring/præsentation af
Struktur i forløbet
Forløbet er bygget op omkring designprocesser og designprocesmodellen.
Eleverne er i forløbet flere gange igennem modellens faser.
Indledningsvist skal der i undersøgelsesfasen hentes viden om zoologiske haver og argumenter for og imod, samtidig med der arbejdes med viden om klassifikation og systematik og forskellige verdensdeles kendetegn og dyreliv.
I idegenereringen skal eleverne vælge verdensdel og dyr og i gang med at lave forslag til deres indhegning. Inden de skal i gang med at få idéer til indhegningen, skal de undersøge og få viden om deres dyr og dyrets særlige tilpasning.
I fabrikationsfasen bygger eleverne deres indhegning og alt efter tid og fagligt niveau indarbejdes der forskellige elementer af teknologi.
Eleverne præsenterer og argumenterer for deres indhegning, når klassens dyrevenlige zoo vises frem.
Undersøgelsen er delt i forskellige faser.
Eleverne arbejder i grupper.
I første del undersøger eleverne forskellige zoologiske haver med fokus på argumenter for og imod zoologiske haver. Læreren kan alt efter klassetrin udvælge eksemplariske tekster eller medier, der understøtter elevernes argumentation.
I anden del udvælger eleverne i gruppen et dyr. Nu skal de finde viden, om netop dette dyrs tilpasning til omgivelserne og særlige krav til habitat og føde. De skal ligeledes finde viden om det område, det pågældende dyr lever i.
Den viden eleverne får, kan eventuelt formidles til de øvrige grupper eller en enkelt makkergrupper for at hjælpe eleverne med at optimere deres viden.
Eksempel på strukturering af undersøgelsesfasen
Her kan der med fordel justeres i dybden af undersøgelserne alt efter tidsramme, klassetrin og fagligt niveau
Zoologiske haver
Eleverne læser forskellige korte artikler om argumenter for og imod zoologiske haver.
Introartikel fra Kristelig Dagblad med argumenter for og imod zoologiske haver
Argumenter for zoologiske haver – Københavns Zoo
Læs artiklen
Svar på spørgsmål undervejs
Afsnit 1 – Hvorfor en Zoo, Hvad er formålet med zoologiske haver, Forvaltning af dyrebestanden?
Afsnit 2 – Hvad gør ZOO for at sikre dyrenes velfærd, Har dyr i fangenskab nok plads?
Argumenter mod zoologiske haver – Dyrenes beskyttelse
Kig på artiklen
Svar på spørgsmål
1. Hvad er de vigtigste formål med zoologiske haver i dag? (se 2. afsnit i artiklen)
2. Ifølge Dyrenes Beskyttelse er der en række “individuelle” dyr, der bør have plads i de zoologiske haver. Hvor kommer disse dyr fra? (se afsnit 4)
3. Forklar begreberne bæredygtighed, dyreredning og dyrevelfærd.
4. Hvilke dyr (giv 3 eksempler) vil i fremtiden ikke være at finde i zoo, hvis det står til Dyrenes Beskyttelse?
5. Hvilke ny gruppe af dyr vil i fremtiden være flere af i de zoologiske haver?
6. Vil der i fremtiden leve dyr i zoo som “kun” er der fordi, de er fascinerende – ifølge Dyrenes Beskyttelse?
Eksisterende zoologiske haver
Eleverne skal i grupper vælge en af følgende zoo-parker om finde viden om parken. Her henvises til parkernes egen hjemmeside med deres beskrivelser om parken.
I skal kort præsentere jeres arbejde i en kort pitch for læreren. Pitchen skal vare præcis 1 min og 40 sek.
I skal omkring følgende 5 punkter
Klassifikation
Overvej følgende
Når du/man går i zoologisk have, kan du godt kende forskel på de forskellige dyr. Du kender formentlig mange af dyrenes navne på forhånd.
Måske kan du også se, at nogle dyr ligner hinanden mere end andre.
Bliv klogere – læs her
Del 1
Del 2 Biologi.gyldendal – Bliv endnu klogere
Verdensdele
Som intro til valget af verdensdele ses introen til programmerne i “7 kontinenter en klode”, som kan bookes på mitcfu.dk
Herefter noteres særlige kendetegn/karakteristika for de enkelte verdensdele.
Idégenerering sker over forskellige elementer. Først skal eleverne drøfte, hvilken verdensdel og hvilket dyr de vil arbejde med. For diversiteten i klassens zoologiske have anbefales det, at eleverne vælger forskellige verdensdel.
Til eleverne kan
I skal i gruppen blive enige om, hvilken verdensdel I gerne vil arbejde med.
Grupperne skal vælge forskellige verdensdele.
Når man har valgt, skal man begynde at undersøge, hvilket dyr man gerne vil arbejde med.
Husk følgende overvejelser
Jeres valg skal godkendes af jeres lærer.
Inden eleverne skal i gang med at designe indhegning skal de hente noget viden om det dyr de vil arbejde med.
Eleverne skal nu lave forskellige skitser eller mock ups af den indhegning, de vil lave til deres dyr.
Det er en god idé, at eleverne arbejder med at lave forskellige skitser.
Eleverne præsenterer kort deres skitser for læreren med argumenter for, hvordan netop deres indhegning tilgodeser det enkelte dyr.
I denne del bygger eleverne deres indhegning. Læreren kan eventuelt styre udvalget af materialer.
Ramme til at stilladsere fabrikationsdelen – Hvad skal eleverne være opmærksomme på?
Husk der er følgende krav til opgaven
I skal kunne fortælle om
Husk, at det, I fortæller, skal kunne forstås af elever i 2.klasse
Her kan man arbejde med at koble teknologi på forløbet.
Det kan eventuelt gøres via Makey Makey og deres poster app
Her kan eleverne tilføje lydklip, indtaling, billeder og videoer, som kan understøtte og formidle noget af den viden, de har om deres dyr.
Afhængig af tid og formål med forløb, kan der laves et designbenspænd, hvor eleverne skal koble en microbit på deres indhegning.
Præcis hvad er meget op til den enkelte lærers vurdering baseret på egne og elevernes kompetencer med microbit.
Eksempler kunne være: Lys, lyd eller bevægelse ved bestemte hændelser i indhegningen.
Se eventuelt forskellige microbit-ressourcer her på sitet.
Eleverne præsenterer deres indhegning med argumenter for udseende og design baseret på viden om dyrets tilpasning.
Der kan med fordel præsenteres for forældre, venskabsklasser eller lignende.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne