Datafisk er et kortspil, hvor eleverne på en legende måde hurtigt får erfaringer med, hvad data er, og hvordan forskellige datatyper deles og bruges. Spillet lægger op til samtaler om digital adfærd, privatliv og dataetik og giver en konkret indgang til arbejdet med teknologiforståelse i grundskolen.
Eleverne spiller efter reglerne fra det klassiske spil Fisk, men i Datafisk handler det om at samle stik med datatyper som fx billeder, helbredsoplysninger og interesser.
Efter spillet arbejder klassen med at sortere og klassificere datatyperne og taler om, hvilke data man kan eller bør dele – og med hvem.
Hvis I vil arbejde videre, kan I afslutte med aktiviteten Datadysten, hvor eleverne i grupper designer deres eget sociale medie og tager stilling til målgruppe, funktioner samt hvilke data, der skal indsamles.
Læs mere her under Datafisk 2. runde.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Dette er en kortere version af Datafisk, hvor der stoppes efter ca. 10 minutter:
Der spilles efter de traditionelle regler for Fisk, hvor det gælder om at samle stik. Et stik indeholder samme datatype i alle fire farver: gul, grøn, blå og orange.
Bland alle kortene og læg dem med bagsiden opad på midten af bordet. Hver spiller trækker syv kort op på hånden.
Eksempel på spillets forløb:
Spiller A spørger spiller B: “Må jeg bede om alle dine private billeder”
eller
Sådan gør I:
På www.dataforståelse.dk kan I bl.a. hente fil med spillekortene til print og klip.
I kan også se en introvideo til Datafisk og finde spillevejledning til Datadysten.
Læs mere om projekt Dataforståelse her.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne