V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Forløbsbygger

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Didaktik
  • Trin Til læreren

Du kan bruge forløbsbyggeren, når du planlægger et nyt forløb eller vurderer et eksisterende. Du bruger forløbsbyggeren ved at inddele forløbet i aktiviteter, som repræsenteres ved hjælp af kategoribrikkerne. Derefter  kan du lægge tidsbrikkerne til for at få et overblik over hver enkelt aktivitets tidsforbrug og forløbets samlede rytme. Til sidst kan du lægge temabrikker under hver aktivitet, som beskriver organisatoriske forhold eller særlige didaktiske tilgange gennem forløbet.

Du kan læse mere om de enkelte brikker og hente dem til print nedenfor. Du kan også arbejde med forløbsbyggeren online på Miro. Du finder linket nederst på siden her.

Forløbsbyggeren er inspireret af ABC-toolkittet, som er udviklet af University College London til at understøtte online undervisning, og er her videreudviklet til at matche fysisk undervisning i teknologiforståelse og makerprojekter i øvrige fag.

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Kategoribrikkerne og de tilhørende aktivitetsbrikker er første trin, når du anvender forløbsbyggeren.

Kategoribrikkerne er de blommefarvede puslespilsformede brikker. Aktivitetsbrikkerne er de små brikker, som hver giver eksempler på den pågældende kategori. De kan indsættes i det tomme felt på kategoribrikkerne.

Find de kategoribrikker, som matcher dit forløbs delaktiviteter og læg sammen på en linje. Duplikér, hvis nødvendigt. Overvej, hvordan du kan starte dit forløb. Skal eleverne fx opleve noget eller eksperimentere, før de modtager viden, eller giver det bedst mening at starte med et oplæg eller lignende?  Indsæt de uddybende aktivitetsbrikker undervejs. Du kan bruge den tomme brik til selv at skrive, hvis du savner en aktivitet blandt de fortrykte aktivitetsbrikker.

Vær opmærksom på, at brikkerne er lavet ud fra et elevperspektiv. Det er altså elevernes handlinger, der beskrives med brikkerne. “Evaluering” findes ikke som selvstændig kategori, da forskellige evalueringsaktiviteter indgår i en del af de øvrige kategorier. Således ligger “teste” fx under “Eksperimentere og undersøge”, mens “evaluere” ligger under “Forfine”.

Trin 2, når du benytter forløbsbyggeren, er tidsangivelser for de enkelte aktiviteter. Indsæt en tidsbrik over hvert kategoribrik og angiv med indsætningsbrikkerne, hvor lang tid eleverne skal bruge på aktiviteten.

Du kan nu vurdere balancerne mellem aktivitetstyper og den overordnede rytme i dit forløb ved at kigge på 1) variationen af kategoribrikker overordnet, 2) det samlede tidsmæssige forbrug på hver aktivitetstype. Måske er der kun en aktivitet, hvor eleverne skal modtage viden, men hvis den aktivitet varer lige så længe som resten, er det måske bedre at dosere den i mindre dele undervejs i forløbet. Det kan også være, du bliver opmærksom på, på tværs af forløb, at du ofte benytter samme opbygning og aktivitetstyper.

Eksempel på forløb med tidsangivelser:

 

 

Tredje trin i forløbsbyggeren er temabrikkerne. Disse lægges til som bånd under kategoribrikkerne, og du kan vælge de temaer, der er relevante for dig. Måske vil du gerne sikre, at der er variation i elevernes måder at arbejde på undervejs, eller måske vil du indtage forskellige lærerpositioner. Det kan også være, du planlægger sammen med en kollega, hvor I skal co-teache og dermed aftale, hvordan I gør.

På samme måde kan du arbejde med variation i den fysiske organisering og i forhold til de materialer, som eleverne kan benytte undervejs. Sidst, men ikke mindst, har du måske fokus på legende tilgange og ønsker at sikre, at der indgår mindst en legende aktivitet i dit forløb.

 

Eksempel på forløb med brug af temabrikker:

 

 

 

Følg dette link: Brug forløbsbyggeren online på Miro

Når du har lavet en konto på Miro, kan du gemme en kopi af boardet og bygge dine egne forløb.

 

 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Eva Petropouleas Christensen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »