I dette forløb skal eleverne lave kortprosatekster og løse problemerne i historien med Novel Engineering. Her kan inddrages kunstig intelligens i skriveprocessen og til at lave spørgsmål til teksterne.
Læs mere om Novel Engineering.
Eleverne skal også lave forskellige produkter til deres kortprosatekster. De skal reklamere for deres kortprosatekst via en Green Screen optagelse og lave en lydfortælling over indholdet. De skal endvidere lave et badge, præsentere deres produkter på en hjemmeside eller en padlet, lave en t-shirt med reklame og/eller lasercutte et skilt.
Alt dette findes i et tilhørende makerskema, som eleverne noterer i, alt efter hvor langt, de er kommet. Du kan som lærer tilføje eller tage aktiviteter ud af makerskeamet alt efter, hvad der passer til netop din klasse.
Læs mere om Makerskema.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Man kan med fordel have arbejdet med kortprosatekster i danskfaget og så arbejde med teksterne i makerspacet. Der kan hentes inspiration til kortprosatekster i Bent Hallers “At blive set”.
Eleverne skal først skrive en kortprosatekst evt. med hjælp af AI. Der er indlagt et benspænd: Der skal være et problem i historien, som skal kunne løses, da en makkergruppe skal bygge løsningen på problemet
Læs mere om Novel Engineering
Disse opgaver er en del af Introfasen, hvor eleverne også skal have oprettet en hjemmeside eller en padlet til at præsentere deres produkter. De skal have lavet en lydfortælling og en green screen-optagelse. Man kan evt. stoppe forløbet efter disse aktiviteter.
Når introopgaverne er udført, arbejder eleverne videre med de valgfrie- og udfordringsopgaver (midte). I afslutningen af forløbet kan klassen fx bygge løsninger til kortprosateksterne. Læreren vælger selv, hvornår det passer bedst ind i undervisningen. Forløbet kan også rundes af med en outro, hvor produkterne præsenteres via hjemmesider eller Padlet-sider. Her får eleverne mulighed for at læse hinandens kortprosatekster og svare på de tilhørende spørgsmål. De kan evt. give feedback til hinanden både på spørgsmålene og på indholdet i historierne.
I forløbet skriver eleverne deres kortprosatekst uden hjælp, men de kan også bruge f.eks. SkoleGPT som skrivemakker. Når spørgsmålene til teksten skal laves, vælger læreren, om kunstig intelligens skal inddrages eller ej.
Der skal desuden laves billeder til kortprosateksten, og her inddrages kunstig intelligens. Under ressourcer i forløbet findes en nærmere beskrivelse af, hvordan det kan gøres.
Her opretter eleverne en hjemmeside for at samle deres produkter et sted, men de kan sagtens bruge et andet værktøj, f.eks. Padlet. Du kan se mere på Youtube om, hvordan du opretter en hjemmeside eller en padlet.
Her oprettes en lydfortælling med oplæsning af kortprosateksten. Her inddrages de fem talemomenter.
Opgaven er, at producere en reklamefilm for kortprosateksten eller levendegøre kortprosateksten.
Eleverne skal vælge billede eller video som baggrund og optage den film, der skal sættes ind som green screen.
Her giver eleverne deres kortprosatekst til en anden i klassen (evt. i par), som derefter bygger en løsning til historien. Det kan ske i slutningen – eller på det tidspunkt, hvor forfatteren vælger at stoppe historien.
Lav et badge, hvor der reklameres for kortprosateksten.
Her skal man lave et skilt, der kan reklamere for kortprosateksten.
Her skal man lave et net eller en T-shirt, der reklamerer for kortprosateksten. Det kan evt. være billedet, man har produceret til kortprosa teksten.
Her findes makerskeamerne. Der kan tage en kopi og tilføje/slette de ting, du synes, der skal være der.
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne