Quick, Draw! er et onlinespil lavet af Google, hvor du bliver bedt om at tegne forskellige ting – som fx en hund, en pizza eller en bil – på bare 20 sekunder. Mens du tegner, forsøger en kunstig intelligens at gætte, hvad det er, du tegner – lidt ligesom i Tegn og gæt.
Spillet er en slags mini-version af kunstig intelligens, hvor eleverne kan opleve, hvordan en computer lærer af millioner af tegninger fra mennesker over hele verden.
I denne aktivitet undersøger eleverne, hvordan maskinlæring fungerer – og hvordan computere lærer af data. De oplever, hvordan mønstre i tusindvis af tegninger kan bruges til at genkende nye billeder, men også hvordan og hvorfor algoritmer kan tage fejl.
Forslag til aktiviteter
1. Tegn
Lad eleverne prøve spillet og tegne de seks ting, computeren foreslår.
Tal bagefter om, hvornår computeren gættede rigtigt – og hvorfor den måske tog fejl.
2. Undersøg
Gå ind på Quick, Draw! Datasets og se, hvordan millioner af tegninger gemmes som data.
Hvad lægger computeren mærke til? Hvilke mønstre kan I selv finde i tegningerne?
3. Tal om
Aktiviteten hænger godt sammen med Dear Data og Ansigtsgenkendelse – kan du kende mig?
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne