Teknologianalyse af snapkortet er en aktivitet, hvor eleverne undersøger, hvordan en digital teknologi er opbygget, hvordan den fungerer, og hvordan brugeren interagerer med den.
Forløbet giver eleverne redskaber til at reflektere over teknologiens muligheder, begrænsninger og konsekvenser i både hverdagen og samfundet.
Eleverne arbejder med at lave et mindmap, hvor de analyserer teknologien ud fra fem kategorier med tilhørende spørgsmål:
Udseende
Hvordan ser teknologien ud? Hvilke farver, former eller symboler bruger den?
Er designet enkelt eller komplekst – og hvad betyder det for brugeren?
Funktionalitet
Hvad kan teknologien bruges til? Hvilke funktioner har den?
Kan den tilpasses, og hvordan reagerer den i forskellige situationer?
Brugergrænseflade
Hvordan bruger man teknologien – fx med touch, knapper eller stemme?
Er den nem at bruge, og får man feedback undervejs?
Input-teknologi
Hvordan får teknologien data – fx via GPS, sensorer eller brugeren selv?
Er input automatisk eller manuelt, og hvor præcist er det?
Output-teknologi
Hvordan vises information – fx via skærm, lyd eller vibration?
Er output tydeligt, hurtigt og tilpasset brugeren?
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Herunder kan du finde spørgsmål, som eleverne kan støtte sig til:
Udseende
Funktionalitet
Brugergrænseflade
Input-teknologi
Output-teknologi
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne