U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Bluebot og Beebot i sprog

  • Fag Sprog
  • Emne Didaktik
  • Trin Indskoling, Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette forløb er der aktiviteter, der kan bruges i sprogundervisningen. Dine elever får på en legende måde trænet deres ordforråd og samtalekompetencer.

I det første forløb arbejdes der med emnet eventyr. I det andet forløb arbejdes der med ordforrådet: farver, retning og tal.

 

Hvis du ikke har arbejdet med Bee-Bot eller Blue-Bot før, kan du med fordel starte med denne intro.

Her er endvidere to andre forløb om Blue-Bots: Design og innovation med Blue-Bot og Bee-Bot og Blue-Bot på tværs af fag

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Forløbet her forklarer, hvordan man gør. Først skal man vælge et eller flere eventyr, man vil arbejde med. Se forslag under “Robotten på Eventyr – forslag til ressourcer”.

Når det er gjort, følger man forløbsbeskrivelsen. Du skal også have printet elevarkene til dine elever.

Du kan låne forskellige eventyr-bøger hos dit lokale CFU. Hvis du ønsker at arbejde med en eventyr-fortælling via en kortfilm, så find en samling her til både tysk og engelsk. Du kan også vælge at bruge hjemmesiden The Fable Cottage, som både har engelske og tyske eventyr videoer eller audio filer.

 

 

 

Øv ordforråd med retning, tal og farver

Denne øvelse er designet til at hjælpe eleverne med at øve samtale på engelsk (eller tysk) ved at bruge ordforråd relateret til retninger, farver og tal. Eleverne arbejder sammen i par. Opgaven er som et eksempel til engelsk, men kan sagtens ændres til tysk. Det er en sjov og interaktiv måde for eleverne at øve deres sprogkundskaber på, samtidig med at de lærer at samarbejde og tænke logisk.

Materialer:

Farvet papir klippet i tern

Plastikmåtte

Bee-Bot/Blue-Bot robot

Terning

Trin-for-trin vejledning:

Forberedelse:

Klip farvet papir ud i tern og læg dem ind i plastikmåtten.Der må gerne være f.eks. flere sorte tern. Eleven bestemmer selv, hvilket tern de går til.

Start:

Den ene elev placerer Bee-Bot/Blue-Bot i et hjørne af måtten.

Terningekast:

Den anden elev kaster terningen og siger, hvad der står på terningen, f.eks. “One is blue.”

Den første elev finder det blå tern på måtten og beskriver ruten til ternet, f.eks. “I have to go two left, three down.”

Udvidelse med dyr:

Den første elev siger f.eks. “Start at white.”

Den anden elev placerer robotten på det hvide tern, og den første elev siger “Move to black.”

Den anden elev forklarer ruten til det sorte tern. Sammen finder de en ting, der har farven sort, f.eks. “a black panther.”

Eleverne skiftes til at begynde og forklare ruten.

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Henriette Hjelm Hansen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »