Giv dit arbejde med kodning og blokprogrammering et nyt udtryk. Kombiner broderimaskiner med broderikodeprogrammet Turtlestitch og skab fysiske visuelle produkter.
Du udvider og udfordrer den traditionelle tilgang til broderi, når du giver det en digital vinkel og arbejdet med klassiske greb og teknikker på en helt ny måde.
Lav nyfortolkninger af de klassiske klokkestrenge, broderede puder og billeder af landskaber og husmandssteder i korssting. Brug kodeblokkene til at lege med stingtyper, farver og former eller lav redesigns gennem use-modify-create af de broderier, som allerede ligger i maskinen.
Med en broderimaskine kan du udvide og udfordre arbejdet med broderi i håndværk og design. Sæt fokus på designfasen og lad eleverne arbejde med ideudvikling og produktfremstilling, når de kombinerer broderimaskinens forskellige skabeloner eller skaber egne designs i broderikodeprogrammet Turtlestich.
Maskinen betjenes nemt på touchpanelet, og nåleposition, trådafklip og start/stop er markeret tydeligt på fronten. Dine elever kan nemt tråde maskinen ved at følge trådguiden, ligesom undertråden opspoles nemt og hurtigt ved at sætte spolen på spoleapparatet og følge trådguiden illustreret på maskinens front. At håndtere broderimaskinen peger direkte ind i arbejdet med at forstå og kunne anvende fagets redskaber, værktøj og maskiner.
Med broderimaskinen kan dine elever eksperimentere med teknikker, materialekomposition og udtryk. De fremstiller produkter efter egne ideer gennem designprocesser og opnår kendskab til og erfaring med specialiserede teknikker.
Broderi er tekstilkunst, som gennem århundreder har forenet håndværk og æstetik. Når du og dine elever konstruerer broderier på og til broderimaskinen, kombinerer I kulturarv og designtradition med nye udtryk og teknologier.
Broderi har en lang historie og mange anvendelser fra sin oprindelse som en praktisk færdighed til status som en moderne kunstform og designværktøj. Med broderimaskinen kan du og dine elever skabe komplekse designs hurtigt og præcist, hvilket giver nye muligheder for udviklingen af personlige designprojekter.
Brug fx broderimaskinen i et forløb om broderi før og nu.
Turtlestitch er et blokprogrammeringsmiljø, som har stor lighed med Blockly, Makecode og Scratch, som mange allerede kender. Det er som udgangspunkt brugervenligt og let at gå til, men der er dog nogle funktioner, man skal have på plads for, at ens program kan fungere som fysisk broderi.
Se nogle af de grundlæggende funktioner forklaret i denne tutorial.
Programmet inviterer til, at man opretter sig som bruger. Det er dog ikke nødvendigt for at bruge programmet. Det er simpelt at gemme sine broderifiler lokalt på sit device eller på et usb-stik og hente det ind igen, hvis man ønsker at arbejde videre på det.
Når ens færdige program skal overføres til broderimaskinen klikkes på Export as DST nederst i højre hjørne – filen gemmes på et usb-stikket (1GB), som derefter kan indsættes i broderimaskinen og læses som færdig broderifil.
Kodning og programmering er et centralt område i arbejde med teknologiforståelse. Når du og dine elever arbejder med Turtlestitch introduceres fagfeltet gennem blokprogrammering.
Blokprogrammering bruger grafiske elementer – “blokke” – der repræsenterer forskellige funktioner som fx bevægelser, styring og variabler. Disse blokke kan trækkes og sættes sammen for at skabe programmet. Det er en effektiv og sjov måde at introducere begyndere til verdenen af programmering. Eleverne lærer hurtigt de grundlæggende koncepter uden at skulle bekymre sig om kompleks kodesyntaks.
Når I arbejder i Turtlestitch, opnår eleverne en grundlæggende forståelse for kodning og programmering og dermed for den teknologi, der præger vores dagligdag.
Når I starter arbejdet med Turtlestitch og broderimaskinen, kan I med fordel arbejde ud fra tilgangen Use-Modify-Create.
Elevernes arbejde tager udgangspunkt i allerede eksisterende koder, som du som lærer kan dele med dem. Derefter ændrer eleverne i koden som baggrund for at skabe deres eget program. Der kan fx. ændres på stingtyper, former, størrelse, placering, tekst mm.
Når eleverne har eksperimenteret med begynderkoderne, vil mange hurtigt kunne komme videre til at arbejde med at designe egne koder. Man kan med fordel dele koder i klassen med hinanden, så eleverne kan lade sig inspirere af hinanden.
Vedhæftet er bud på begynderkoder som billeder og som zip-filer til download.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne