Denne undervisningsressource giver inspiration til, hvordan man på en legende og kreativ måde kan arbejde med Karlas Fantalastiske Klasse. Den giver ideer til, hvordan tv-udsendelserne, oplæsning af historierne fra universet, figurernes dagbøger, konstruktion og genfortælling kan bidrage til fortælle- og læseglæde.
Undervisningsressourcen lægger op til kreative produktioner med Makey Makey og den tilhørende online “poster” app. Med “poster” app’en kan eleverne lave interaktive plakater, som kombinerer digital design og designprocesser med praksisfaglighed. Eleverne kan udforske forskellige fremstillingsformer, når de arbejder med at skabe egne visuelle og lydlige universer inspireret af historierne.
Karla er en helt almindelig kylling på 8 år med familie, klassekammerater, venner og det hele. Hver dag tager hun skolebussen sammen med kammeraterne. I bussen, i klasselokalet, inde og ude udspiller der sig mængder af både sjove, rørende, søde og overraskende livsbegivenheder i form af alt fra kærlighedserklæringer, at komme til at glemme sin bedste ven, at blive så rasende, at man eksploderer til at blive ekskluderet eller accepteret og det måske lige efter hinanden.
Det fantastiske ved Karlas Fantalastiske Klasse er, at de enkelte figurer indeholder egenskaber, som alle børn kan spejle sig i på den ene eller den anden måde. Og Karla selv kan være både fuldstændig urimelig og virkelig sød, god og betænksom. Hun er meget let at identificere sig med, for hun rummer hele spektret af både følelser og egenskaber.
I denne undervisningsresurse stifter eleverne kendskab til Karlas Fantalastiske Klasse gennem kropslige erfaringer, oplæsning, egen læsning og gennem tv-udsendelser. Resursen ender ud i en kreativ multimodal produktion, hvor eleverne designer en interaktiv Makey Makey ”poster”. ”Posteren” kommer til at fremstå som en talende collage. Her genskaber og fortolker de en eller flere personer fra det mangfoldige persongalleri i Karlas Fantalastiske Klasse.
Mange børn i indskolingen kender allerede Karla og det fantastiske univers som omgiver hende.
I kan starte med fælles oplæsning af historien om Karla i bogen ”Karlas Fantalastiske Følelses Stafet”. Eller måske se den korte trailer.
Se tv-udsendelsen Karla er en dårlig ven. https://link.mitcfu.dk/m/CFUTV1135196
Der er mange følelser på spil i Karlas klase, kender du nogle af dem? Du kan evt. bruge print ud opgaverne fra Gutkind.
I kan indrage kroppen og legen, måske lege ballondans?
Se afsnittet ”Ballondans” og spis popcorn. https://link.mitcfu.dk/m/CFUTV1135048
Afprøv legen ”Ballondans”.
Reglerne kunne være:
Hvert par bliver givet en ballon, og skal placere den mellem sig. Når alle par har ballonerne placeret mellem sig, så begynder dansen. Det handler nu om at holde ballonen mellem sig, samtidig med at man danser rundt sammen med de andre dansende par.
Tal sammen og tænk:
Hvorfor mon Flemming ødelægger alle ballonerne? Hvorfor mon han ikke vil tage imod Karlas hjælp i første omgang?
Læs og oplev fælles, I kan lave oplæsning fra Flemmings dagbog. Dyk ned i ordene og sprogforståelsen. ”Når far er hjemme, er det ham, der bestemmer, hvor skabet skal stå”
Tag til det vilde vesten og leg’ røver og soldater
Se afsnittet ”Det Vilde Vesten”. https://link.mitcfu.dk/m/CFUTV1135050
Her er Karla sherif, så hun bestemmer. Indtil de andre bliver så trætte af hende, at de finder på deres egen leg, hvor sheriffen ikke må være med.
Kan man lege røver og soldater uden regler?
Opdel evt. klassen i to hold, gerne ude i skolegården hvor der er mange gemmesteder og forhindringer. Hvordan tager man hinanden til fange? Diskuter regler og lav evt. jeres eget regelsæt for ”røver og soldater” legen.
Dialogspørgsmål:
Vi har samlet 10 af de mange tv-udsendelser om Karla på denne huskeseddel http://mitCFU.dk/lnky6xr – på mitCFU kan du finde flere.
Dyk ned i dagbøgerne
Tal sammen på klassen om at dagbøgerne er noget privat, som normalt kun ejeren ser og skriver i. Læsningen er kun beregnet for den, som selv skriver dagbogen. Kig på sproget i dagbøgerne. Hvem fortæller hvad der sker? Dagbogen fortæller ofte om noget der er sket. Dagbogen er ofte skrevet i datid.
Skriver du dagbog?
Brug evt. skriveskabelonerne omkring dagbøgerne. Der findes gratis materiale ved forlaget Gutkind.
Kig i dagbøgerne fra Karla Fantalastiske Klasse
Hvem er Ibs bedste ven?
Hvem hader agurker?
Hvor bor Tetra?
Hvem bor i stendyssen?
Hvem kan sprænge i luften?
Hvem har en Citron til far?
Skriv og tegn om dig
Indsamling af viden.
Indsaml viden fra dagbøgerne – opdel i mindre grupper efter persongalleriet fra serien. Udvælg evt. et mindre antal personer fra galleriet. I kan evt. starte med Karla, Ib, Flemming og Heinz. Lad eleverne gå på jagt i dagbøgerne og tv-udsendelserne efter viden om deres person.
En Makey Makey en lille styreenhed, der kan styre computeren.
Makey Makey forbindes til computerens USB og herefter kan den anvendes som input i stedet for tastaturet. I forløbet her anvender vi piletasterne, SPACE og jordforbindelse/EARTH. Hver grupper arbejder derfor med 6 krokodillenæb. (der kan tilsluttes flere).
Makey Makey tilsluttes med det røde usb kabel til USB i computer og med det mindre stik til selve Makey Makey enheden. Tilslut to ledninger med krokodillenæb. Den ene skal sidde på en ”SPACE” og den i anden bunden på ”EARTH”.
Nu kan I lege med at lave kredsløb. I kan undersøge hvad der kan ”lede” og dermed senere fungere som knapper på elevernes posters
Makey Makey virker kun når der er etableret et kredsløb. Kredsløbet er kun aktivt, så længe der trykkes på begge knapper. Eleverne kan holde fast i EARTH og trykke på det andet krokodillenæb (SPACE).
Brug evt. denne side til at undersøge om der forbindelse https://apps.makeymakey.com/play/#is%20it%20conductive
(bemærk SPACE her er sat som aktiv knap)
Når kredsløbet er fuldendt, vil der lyde en alarm og en visuel indikation af kredsløbet vil vises.
I kan også prøve:
Når eleverne har fagligt kendskab til Karlas Fantalastiske Klasse og teknologisk viden om Makey Makey er I klar til næste trin. Her skal eleverne gruppevis designe og bygge en interaktiv collage med Makey Makey.
Til selve collagen kan I bruge skotøjsæsker og lignende pap i tyk kvalitet.
Vi foreslår, at I kun laver 5 knapper. Det kunne f.eks. være således:
-Pil OP
-Pil NED
-Pil VENSTRE
-Pil HØJRE
– SPACE
Derudover forbindelse til ”EARTH”
Fra hver pil føres et krokodillenæb der forbindes med en ”knap”. Til at lave knapper kan I bruge tegnestifter, blyantstreger, clips eller andet ledende materialer.
Overvej at lave flere knapper faste. På illustrationen har eleverne fået to ”faste” knapper. Den ene knap skulle være et popcornbæger og en anden skulle være en ballon. De resterende 3 knapper har eleverne selv designet.
Lad eleverne gå på jagt efter materialer, der kan anvendes som knapper. Det kan f.eks. være clips, piberenser, tegnestifter eller andet ledende materiale. Der er slet ikke nødvendigt, at alle knapper er ens i deres udtryk.
Lad eleverne føre knapperne helt igennem kassen, så ledninger og computer kan gemmes af vejen. Husk at føre en ”EARTH” frem på forsiden af plakaten.
Knapperne aktiveres ved at holde på EARTH med den en hånd og samtidigt lave et ”langt” tryk på en knap.
Når eleverne skal lægge lyd på deres ”poster”, bruger de Makey Makey poster app’en. App’en har intet login og gemmer ingen data. App’en kan forsvarligt anvendes i forhold til GDPR.
App’en findes på dette link https://apps.makeymakey.com/poster/
Eleverne kan også lave billeder til deres knapper, men i indskolingen anbefaler vi kun at bruge lyde.
Sådan gør I:
Hvis eleverne har gemt lyde fra tidligere, kan de uploades ved at bruge knappen i bunden til højre. Der kan i de større klasser også arbejdes med lyddesign, f.eks. i WeVideo, som herefter kan uploades på en knap
Med inspiration fra Mitch Resnick kan den videre proces med elevernes plakater understøtte den kreative læring ved de fire P’er. (Projekt, Passion, Play, Peers)
Projekt: Lad eleverne finde på, designe nye prototyper og lave iterationer.
Lidenskab: Jo større engagement, des større mulighed for læring. Lav plads til det skøre og sjove!
Leg: Lad eleverne eksperimentere, tinker med materialer og afprøve forskellige designs.
Peers: Lad eleverne samarbejde, bytte gode ideer og re-designe undervejs.
Eleverne kan downloade og gemme deres lyde fra gang til gang. Hvis en gruppe f.eks. kun når at lave to knapper, kan de bruge download funktionen og gemme lokalt på deres computer. Næste gang kan de uploade lydene igen og arbejde videre.
Afslutning på forløbet kan evt. være en fremlægning for forældregruppen, en anden klasse eller lignende. Der kan undervejs også laves digital port-folio (Book Creator), da selve produktet jo efterfølgende er svært at tage fysisk med hjem fra skole.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne