Dette forløb er afprøvet i en 7. klasse.
Indledningsvist blev bogen “Djævlens læring” af Kenneth Bøgh Andersen læst af eleverne over et par uger. Der blev løbende arbejdet med analyse og fortolkningsopgaver med inspiration fra et tilhørende opgavesæt fra opgavemappen.dk
Som et supplement til arbejdet med bogen blev Minecraft bragt i spil med henblik på at eleverne skulle skabe visuelle universer, som rummede miljøbeskrivelser og personkarakteristikker. Her kommer digital design og designprocesser til at være centralt.
Djævlens læring blev læst hen over tre uger og parallelt og parallelt hermed blev der arbejdet med opgaver inspireret af følgende materiale fra opgavemappen.nu
Djævelens-Lærling-Opgaver-Værklæsning-Kenneth-Bøgh-Andersen-opgavemappen.nu_.pdf
Gennem fælles brainstorm om forskellige miljøer i den underverden, som handlingen udspiller sig i, blev der enighed om følgende steder:
Eleverne skulle parvis vælge et af ovenstående miljøer og derefter samarbejde om at skabe det i Minecraft. Rammen for Minecraft arbejdet er beskrevet kort herunder:
Byggeord:
I skal nu lave forarbejdet til jeres miljøbeskrivelse i Minecraft. I skal skrive stikord til det fysiske og psykiske miljø i teksten.
Find fx. ’beviser i teksten’. Det vil sige citater, handlingsbidder og ord, som har fortalt jer, hvordan det psykiske og fysiske miljø er i teksten.
Skriv stikord undervejs – det gøre det lettere for jer, når i skal skabe jeres virtuelle miljøbeskrivelse i Minecraft
Husk, at rigtig meget ligger ’mellem linjerne’ i en litterær tekst.
Fysisk miljø:
– Stedet hvor fortællingen foregår. Hvordan ser der ud der hvor handlingen foregår?
– Sociale forhold fx rigt/fattigt/middelklasse
– Relationer – familie, venner, kolleger
– Tidsperiode – I hvilken tid foregår handlingen?
Psykisk miljø:
– Stemningen fx: Tryg, utryg, glad, vred, anspændt, kærlig.
– Hvordan påvirker personerne hinanden?
– Hvordan påvirker miljøet personerne?
Nu skal I have oprettet en verden. Det er bedst at arbejde sammen to og to, og det er kun den ene af jer, der skal oprette en verden.
Jeres verden skal laves med følgende indstillinger:
Step 1
Nu skal I i gang med at bygge. – Og det er vigtigt, at I tager udgangspunkt i jeres forberedende arbejde med miljøbeskrivelsen. Her skal jeres miljøbeskrivelse bygges i jeres Minecraft-verden.
Vær opmærksom på:
Step 2
Det er godt at have beviser fra teksten med. Beviser er de steder, I har streget under i teksten, og som I synes fortæller om miljøet.
I skal nu sætte tavler op forskellige steder i jeres verden, hvor I med citater og eksempler på steder i teksten, der viser hvordan miljøet er. Sæt tavlerne med beviser, der hvor de hører til.
Step 3
Som afslutning skal I forberede en fremlæggelse af jeres verden for klassen.
I fremlæggelsen skal I bevæge jer rundt i jeres verden og fortælle, hvordan de forskellige ting, I har bygget, beskriver miljøet i teksten.
I skal huske at fortælle om, hvad I har fundet i teksten, og hvor I har fundet det, og I skal også fortælle om, hvad der gik godt og ikke så godt i jeres arbejde med både teksten og Minecraft.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne