U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Gamification af idræt og fysisk træning med Makey Makey

  • Fag Idræt, Teknologiforståelse
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Gamification af din idrætsundervisning med Makey Makey

  • Design og byg en OCR-Træningsbane i idræt med Makey Makey
  • Tag udfordringen op, og lad eleverne skabe en uforglemmelig og dynamisk træningsoplevelse. Er I klar til at blive de næste OCR-mestre og teknologieksperter?

Lav en spændende og innovativ udfordring i din idrætsundervisningen! Har du nogensinde drømt om at udfordre dine elever ift. at designe egen forhindringsbane, der både udfordrer deres styrke, kredsløb og koordination? Nu får du chancen! I dette forløb kan dine elever sammen skabe en unik OCR-bane (Obstacle Course Race), hvor man kombinerer fysisk træning med teknologi for at gøre træningen endnu sjovere og mere engagerende.

Hvad skal man lave?

Dine elever skal sammen designe og bygge en kreativ og udfordrende OCR-træningsbane. Banen vil bestå af forskellige forhindringer, der tester og træner vores evner inden for styrketræning, kredsløbstræning og koordination. Men det stopper ikke der –tag det til næste niveau ved at gamificere banen med Makey Makey!

Hvordan fungerer det?

Ved hjælp af Makey Makey mikrokontrolleren skal dine elever designe og integrere et pointsystem, som aktiveres udvalgte steder på banen. Hver gang eleverne gennemfører en forhindring eller udfører en øvelse korrekt, vil de kunne optjene point, der registreres elektronisk. Dette gør det muligt at konkurrere mod sine klassekammerater og holde styr på fremskridt på en sjov og motiverende måde.

Læringsmål:

  • Kreativitet og Innovation: Lær at designe en funktionel og sjov forhindringsbane.
  • Teknologiforståelse: Få hands-on erfaring med Makey Makey og forstå, hvordan man kan kombinere teknologi med fysisk aktivitet.
  • Fysisk Træning: Træn styrke, kredsløb og koordination på en ny og engagerende måde.
  • Samarbejde: Styrk elevernes samarbejdsevne, hvor de i grupper udvikler de bedste og mest kreative løsninger.

Brug forum til at diskutere ressourcen, stille spørgsmål og komme med gode fif og ideer: Forum tråd

Kapitler

  1. I dette forløb skal eleverne sammen i grupper designe og bygge en kreativ og udfordrende OCR-træningsbane – forhindringsbane. Banen kan bestå af flere forskellige forhindringer, der tester og træner dele inden for styrketræning, kredsløbstræning og koordination.
  2. Dernæst udvikles der nogle trykknapper, der er koblet op på Makey Makey-kontrolleren via almindelig lampeledning
  3. Ved hjælp af udvalgte apps i Makey Makey’s Plug & Play Apps (Counter App, Scoreboard App eller Timer App) laver eleverne et konkurrencesystem med tid, score eller optællinger til at spilgøre deres forhindringsbane (OCR-bane).

OCR-løb (Obstacle Course Racing) er en sportsgren og konkurrenceform, hvor deltagerne løber en rute, der indeholder en række forskellige forhindringer, som skal overvindes. Disse forhindringer kan udfordre både fysisk styrke, udholdenhed, smidighed og mentale evner.

Udviklingen af  Obstacle Course Racing (OCR) har oplevet betydelig vækst både globalt og i Danmark over de seneste ti år. Internationalt er OCR blevet en populær sportsgren med millioner af deltagere i forskellige løb og events. I Danmark har denne udvikling også været markant over det seneste årti.

Det er idegenerering i disse idrætsområder, vi vil fokusere på og kombinere det med score-elementer med point-buzzers udviklet med inspiration fra The Ninja Warrior – Tv-shows

I dette forløb får hver gruppe følgende stillet til rådighed

 

Selve opgaveformuleringen som sætter gang i elevernes arbejde kunne lyde:

  • I skal designe og bygge en kreativ og udfordrende forhindringsbane (indendørs OCR-bane) med forskellige øvelser og udfordringer indenfor idrætsområderne, der træner styrke, kredsløb og koordination.
  • I skal udvikle et spil ved at indlægge forskellige steder på banen til jeres trykknapper, forbundet til Makey Makey’en og til jeres pointsystem i Makey Makey appen på computeren, som I har valgt at bruge.
  • I skal lave trykknapper og forbinde dem med lampeledning til Makey Makey’en

Et forslag til en guide til processen kan se sådan ud:

Introduktion

  • Intro til selve opgaven og forløbet som helhed
  • Introduktion af Makey Makey mikrokontrolleren (behøver ikke ske i selve idrætsundervisningen)

 

Eksperimenter I-A

  • Ideer til forhindringsbane, aktiviteter/øvelser og opstillinger
  • Spørgsmål til idegenerering og eksperimenter:
    • Hvad er formålet med banen? Skal den være sjov og legende, eller mere fokuseret på træning og konkurrence?
    • Skal der være forskellige sværhedsgrader?
    • Skal man være fx 2 og 2 i makkerpar, der skal hjælpe hinanden igennem banen? Det kan også være man skal ”hænge sammen” på en eller anden måde gennem hele banen?
    • Hvordan kan vi kombinere styrke, puls og balance i en naturlig rækkefølge?
    • Hvordan kan vi designe en bane, hvor alle kan deltage, men stadig blive udfordret?
    • Hvordan kan vi bygge kreative forhindringer? Kan vi bruge udstyr som kettlebells, sandsække eller vægkasser? Hvordan kan vi gøre det sikkert?
    • Hvordan kan vi gøre puls- og kredsløbselementer sjove? Kan vi inkludere sprintzoner eller hoppeforhindringer efterfulgt af koncentrationsdele, hvor pulsen skal så meget i ro som det kan lade sig gøre (fx ligesom i skiskydning)
    • Hvordan udfordrer vi balancen? Kan vi bruge balancebomme, vippeplader eller slacklines? Hvordan kan vi variere sværhedsgraden (smalle stier, ujævne underlag)? Kan deltagerne bære en genstand, mens de balancerer?
    • Hvordan skal banen se ud? Skal der være et tema?
    • Hvordan tester vi banen? Hvordan kan vi få feedback fra testdeltagere? Hvilke justeringer kan vi lave baseret på deres oplevelser?

 

Eksperimenter I-B

    • Ideer til forhindringsbanens pointsystem ved gennemførelse af banen
    • Spørgsmål til idegenerering og eksperimenter med pointsystem:
      • Hvor mange buzzerknapper skal der være på jeres bane og hvor skal de placeres?
      • Hvordan kan vi gøre pointsystemet motiverende? Vil folk helst konkurrere mod hinanden, mod tiden eller mod sig selv?
      • Hvordan kan vi gøre pointsystemet let at forstå? Skal vi bruge en simpel model (fx 1-2-3 point) eller en mere kompleks model?
      • Hvordan ved vi, om pointsystemet fungerer og om det er fair? Skal vi teste det på mindre grupper og justere ud fra deres oplevelser?
      • Skal der være bonuspoint?
      • Skal der være strafpoint for fejl?
      • Skal der være ekstrapoint ved godt samarbejde?
      • Point for præcision? (fx ved præcisionskast eller ved at vælte kegler eller skyde til måls efter noget)
      • Point for god teamånd?

     

    Refleksion I

    • Her overvejer og gentænker gruppen sine 2 designmål efter deres eksperimenter med bane-byg og pointsystem
    • Gode spørgsmål til de to sammenhængende eksperimenter kunne være:
      • Hvordan kan vi sikre, at banen opfylder både formålet og deltagernes behov? Tænk over, hvordan balancen mellem sjov og træning kan opnås, og hvordan forskellige sværhedsgrader kan gøre banen inkluderende for alle.
      • Hvordan skaber vi et pointsystem, der er både motiverende og retfærdigt for alle deltagere? Tænk over, hvilke faktorer (fx præstation, samarbejde, præcision) der bør belønnes, og hvordan fairness sikres.

     

    Eksperimenter II

    • Her justeres banen mht. aktiviteter/øvelse og forhindringer ift. de tanker man har gjort sig efter afprøvninger og refleksioner
    • Her justeres pointsystemet også, så det tilpasses de erfaringer man har gjort

     

    Præsentation, konkurrence og spil

    • Banerne ”spilles” efter de mål og rammer som de enkelte grupper har arbejdet ind i deres designs af OCR-bane og pointsystemet dertil.

     

    Læreren kan med fordel definere, hvor lang til eleverne skal være i de forskellige faser for på den måde at styre elevernes proces.

    De forskellige refleksionsfaser er lavet med fokus på elevernes proces.

    Organiseringen af præsentationsfasen skal faciliteres af læreren/lærerne

    Makey Makey mikrokontroller

    Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre

    Materialet er udarbejdet af
    CFUmaker, Jan Mogensen
    Creative Commons - CC BY NC
    Læs om rettighederne til dette materiale »