U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Kom godt i gang med din egen arkademaskine

  • Fag Teknologiforståelse, På tværs af fag
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Byg arkademaskiner med dine elever. Det er sjovt og lærerigt at lære kodning igennem spiludvikling, men det er også vigtigt at få fremvist spillene på en måde, som engagerer eleverne til at spille dem.

Når I bygger jeres egne arkademaskiner, giver det desuden god mulighed for en designproces, hvor eleverne skal lave valg og fravalg til den rigtige måde at styre spillet på. Brug f.eks. MakeyMakey som en makerteknologi, til at gøre ikke blot spillet, men også rammen omkring spillet til jeres egen.

Brug forum til at diskutere ressourcen, stille spørgsmål og komme med gode fif og ideer. Forum tråd

 

 

Kapitler

Brug f.eks. designprocescirklen til at udvikle arkademaskinen.

Udfordring: Lav en arkademaskine der passer til dit spil

Undersøg: Hvordan styres spillet? Hvad er temaet for spillet?

Få idéer: Hvilke knapper skal tilføjes? Hvad skal arkademaskinen udsmykkes med? Lav en skitse af maskinen eller en mock-up i pap.

Skab: Byg nu jeres arkademaskine – se hvordan i nedenstående kapitler

Del: Afprøv hinandens arkademaskiner og tal om hvad der fungerer ved de forskellige, og hvor der er plads til forbedring.

Tænk efter: Hvad kan vi gøre for at forbedre vores maskiner. Tag evt. en tur rundt i designcirklen og implementer ændringerne og afhold spillecafé for nogle andre elever på skolen.

Når I skal bygge jeres arkademaskine, skal der tilføjes knapper til at styre med. Her er det helt oplagt at bruge en Makey Makey som udvider computeres keyboard til at kunne interagere med færdige trykknapper eller andre genstande der er elektrisk ledende. Man kan f.eks. sørge for, at hoppe-knappen i et spil er en banan eller et glas vand.

Se hvordan du bruger en Makey Makey i denne ressource:

https://cfumaker.dk/ressourcer/makey-makey-sadan-virker-den/

 

Når I har styr på at koble jeres knapper til en MakeyMakey, skal I vælge om maskinen skal bygges med pap, træ eller begge dele.

Byg i pap: Brug evt. værktøjssystemet Makedo til at bygge arkademaskinen. Følg nedenstående link for at se hvordan Makedo fungerer

https://cfumaker.dk/ressourcer/kom-godt-i-gang-med-makedo/

Byg i træ: Hvis I har bedre tid og også vil inddrage flere teknologier i projektet, så kan elementer af arkademaskinen også skæres ud med laser.

https://cfumaker.dk/ressourcer/beam-studio-og-hexa-lasercutter/

Man kan også få lavet færdige kasser i dette program og så selv tilføje huller til knapperne

https://www.makercase.com/#/

 

Når arkademaskinen er bygget kan det give mening at udsmykke den. I kan selvfølgelig vælge at tegne på maskinen, men hvis det skal være ekstra lækkert, kan I også tage en folieskærer i brug og lave knivskarpe klistermærker med logoer eller skrift. Følg nedenstående links, for at se hvordan:

https://cfumaker.dk/ressourcer/kom-godt-i-gang-med-folieskaereren-scann-cut-cm-modellerne/

https://cfumaker.dk/ressourcer/i-gang-med-folieskaereren-scann-cut-dx-modellerne/

 

MakeyMakey
Makedo

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Esben Bækkelund Jensen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »