I dette forløb skal eleverne indtage rollen som designere og skabe deres egen unikke lampeskærm. Forløbet introducerer eleverne til grundprincipper inden for design og laserskæring – med fokus på æstetik, funktionalitet, materialevalg og bevidst brug af ressourcer.
Formålet med forløbet er at give eleverne erfaring med sammenhænge mellem håndværk, materialer og formgivning. Gennem en undersøgende og eksperimenterende designproces arbejder eleverne med både det praktiske og det æstetiske aspekt af at udvikle et produkt, der relaterer sig til deres egen hverdag og omverden.
Eleverne starter med at idéudvikle og skitsere forskellige lampeskærmsformer med udgangspunkt i funktion og æstetisk udtryk. De bygger herefter en enkel model i pap eller andet let tilgængeligt materiale for at undersøge proportioner og konstruktion. Efterfølgende overfører eleverne deres design til et digitalt format i RDWorks og lærer at forberede filer til laserskæring, hvor præcision og materialeforståelse er i centrum.
I arbejdet med lampeskærmen skal eleverne reflektere over materialernes egenskaber, miljøpåvirkning og livscyklus. De skal træffe bevidste valg i forhold til ressourceforbrug og holdbarhed, og forløbet inddrager derfor elementer af bæredygtighed og ansvarligt materialevalg.
Gennem hele processen arbejder eleverne i makerspace fællesskaber, hvor de deler erfaringer, hjælper hinanden og reflekterer over egne og andres løsninger. De udvikler færdigheder i håndtering af værktøj, både analoge og digitale, og laserskærer samt erfaring med, hvordan håndværksmæssige teknikker kan anvendes i skabende designprocesser.
Forløbet afsluttes med en præsentation, hvor eleverne formidler deres designproces fra idé til færdigt produkt – herunder overvejelser om form, funktion, æstetik og bæredygtighed.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Overordnet formål med forløbet
Eleverne skal gennem en designproces skabe deres egen unikke lampeskærm og derigennem udvikle forståelse for samspillet mellem funktion, æstetik og materialer. Forløbet styrker elevernes kreativitet, tekniske færdigheder og refleksion over designvalg og bæredygtighed.
Læringsmål
Efter forløbet kan eleverne:
Didaktisk refleksion
I planlægningen og gennemførelsen af forløbet fungerer du som procesfacilitator og faglig vejleder, der understøtter elevernes skabende arbejde og udvikling af designkompetence. Din rolle er at skabe rammer for eksperimenterende og undersøgende designprocesser, hvor eleverne både kan arbejde selvstændigt og i dialog med hinanden.
Du introducerer designprocessen trinvis – fra idéudvikling og skitsearbejde til konstruktion, digitalt redesign og laserskæring – og sørger for, at eleverne oplever en tydelig sammenhæng mellem håndværk, materialer og formgivning. Undervejs kan du anvende visuel inspiration, modeller, prototyper og digitale eksempler, som understøtter elevernes forståelse for formprincipper, konstruktion og æstetik.
Differentiering kan ske gennem:
Materialevalg og kompleksitet: Nogle elever kan arbejde med enkle former og lette materialer, mens andre kan udfordre sig selv med mere avancerede konstruktioner eller kombinationer af materialer.
Digital bearbejdning: Du kan vælge at give eleverne en simpel lampeskærm som de skal re-designe. (Du finder en simpel lampeskærm i ressourcen).
Refleksion og formidling: Eleverne kan vælge mellem skriftlig, mundtlig eller visuel præsentation af deres designproces, så der tages højde for forskellige udtryksformer.
I makerspace vægtes samarbejde, faglig dialog og videndeling. Du kan facilitere dette ved at organisere korte opsamlinger, hvor eleverne deler erfaringer, drøfter udfordringer og viser hinanden løsninger. Dette styrker elevernes faglige sprog, deres evne til at sætte ord på designvalg og til at give og modtage feedback.
Du kan desuden skabe plads til refleksion over bæredygtighed og ressourceforbrug ved at lade eleverne diskutere spørgsmål som:
Hvordan kan materialet genbruges?
Hvilken betydning har designets levetid for miljøet?
Hvordan påvirker valget af materiale lampeskærmens funktion og æstetik?
Desuden kan der indkøbes LED pærer med snor, som kan købes i Harald Nyborg.


Formål: At skabe nysgerrighed, idéer og retning for designet.
Aktiviteter:
Din rolle som lærer:
Formål: At konkretisere idéen og udforske formgivning gennem eksperimenter.
Aktiviteter:
Din rolle som lærer:
Formål: At oversætte fysisk form til digitalt design og lære om laserskæringens muligheder.
Aktiviteter:
Din rolle som lærer:
Formål: At realisere designet gennem håndværksmæssig bearbejdning og præcision.
Aktiviteter:
Din rolle som lærer:
Skab et roligt værkstedsmiljø, hvor eleverne kan arbejde fordybet og samarbejde.

Formål: At styrke refleksion, fagligt sprog og forståelse for designprocessen som helhed.
Aktiviteter:
Lærerens rolle:
Brug fælles samtale til at fremhæve læring om design som problemløsning og udtryk.
Creative Commons - CC BY NC
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne