U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Re-design en lampeskærm med lasercutter

  • Fag Håndværk og design
  • Emne Design
  • Trin Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette forløb skal eleverne indtage rollen som designere og skabe deres egen unikke lampeskærm. Forløbet introducerer eleverne til grundprincipper inden for design og laserskæring – med fokus på æstetik, funktionalitet, materialevalg og bevidst brug af ressourcer.

Formålet med forløbet er at give eleverne erfaring med sammenhænge mellem håndværk, materialer og formgivning. Gennem en undersøgende og eksperimenterende designproces arbejder eleverne med både det praktiske og det æstetiske aspekt af at udvikle et produkt, der relaterer sig til deres egen hverdag og omverden.

Eleverne starter med at idéudvikle og skitsere forskellige lampeskærmsformer med udgangspunkt i funktion og æstetisk udtryk. De bygger herefter en enkel model i pap eller andet let tilgængeligt materiale for at undersøge proportioner og konstruktion. Efterfølgende overfører eleverne deres design til et digitalt format i RDWorks og lærer at forberede filer til laserskæring, hvor præcision og materialeforståelse er i centrum.

I arbejdet med lampeskærmen skal eleverne reflektere over materialernes egenskaber, miljøpåvirkning og livscyklus. De skal træffe bevidste valg i forhold til ressourceforbrug og holdbarhed, og forløbet inddrager derfor elementer af bæredygtighed og ansvarligt materialevalg.

Gennem hele processen arbejder eleverne i makerspace fællesskaber, hvor de deler erfaringer, hjælper hinanden og reflekterer over egne og andres løsninger. De udvikler færdigheder i håndtering af værktøj, både analoge og digitale, og laserskærer samt erfaring med, hvordan håndværksmæssige teknikker kan anvendes i skabende designprocesser.

Forløbet afsluttes med en præsentation, hvor eleverne formidler deres designproces fra idé til færdigt produkt – herunder overvejelser om form, funktion, æstetik og bæredygtighed.

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Overordnet formål med forløbet

Eleverne skal gennem en designproces skabe deres egen unikke lampeskærm og derigennem udvikle forståelse for samspillet mellem funktion, æstetik og materialer. Forløbet styrker elevernes kreativitet, tekniske færdigheder og refleksion over designvalg og bæredygtighed.

Læringsmål

Efter forløbet kan eleverne:

  • Udvikle og realisere et designprodukt gennem en iterativ, undersøgende proces.
  • Anvende håndværksmæssige teknikker og digitale værktøjer sikkert og hensigtsmæssigt.
  • Forklare sammenhængen mellem form, funktion og æstetik i eget design.
  • Reflektere over materialers egenskaber, miljøpåvirkning og ressourceforbrug.
  • Samarbejde og kommunikere fagligt om designvalg og arbejdsprocesser.

Didaktisk refleksion

I planlægningen og gennemførelsen af forløbet fungerer du som procesfacilitator og faglig vejleder, der understøtter elevernes skabende arbejde og udvikling af designkompetence. Din rolle er at skabe rammer for eksperimenterende og undersøgende designprocesser, hvor eleverne både kan arbejde selvstændigt og i dialog med hinanden.

Du introducerer designprocessen trinvis – fra idéudvikling og skitsearbejde til konstruktion, digitalt redesign og laserskæring – og sørger for, at eleverne oplever en tydelig sammenhæng mellem håndværk, materialer og formgivning. Undervejs kan du anvende visuel inspiration, modeller, prototyper og digitale eksempler, som understøtter elevernes forståelse for formprincipper, konstruktion og æstetik.

Differentiering kan ske gennem:

  • Materialevalg og kompleksitet: Nogle elever kan arbejde med enkle former og lette materialer, mens andre kan udfordre sig selv med mere avancerede konstruktioner eller kombinationer af materialer.

  • Digital bearbejdning: Du kan vælge at give eleverne en simpel lampeskærm som de skal re-designe. (Du finder en simpel lampeskærm i ressourcen).

  • Refleksion og formidling: Eleverne kan vælge mellem skriftlig, mundtlig eller visuel præsentation af deres designproces, så der tages højde for forskellige udtryksformer.

I makerspace vægtes samarbejde, faglig dialog og videndeling. Du kan facilitere dette ved at organisere korte opsamlinger, hvor eleverne deler erfaringer, drøfter udfordringer og viser hinanden løsninger. Dette styrker elevernes faglige sprog, deres evne til at sætte ord på designvalg og til at give og modtage feedback.

Du kan desuden skabe plads til refleksion over bæredygtighed og ressourceforbrug ved at lade eleverne diskutere spørgsmål som:
Hvordan kan materialet genbruges?
Hvilken betydning har designets levetid for miljøet?
Hvordan påvirker valget af materiale lampeskærmens funktion og æstetik?

Desuden kan der indkøbes LED pærer med snor, som kan købes i Harald Nyborg.

Formål: At skabe nysgerrighed, idéer og retning for designet.

Aktiviteter:

  • Klassen præsenteres for forskellige lampetyper og designstile (f.eks. nordisk, industriel, retro).
  • Eleverne undersøger, hvordan form, lys og materiale påvirker stemning og funktion.
  • Eleverne laver moodboards med billeder, teksturer og farver, der inspirerer deres design.
  • De formulerer en designintention: Hvilket udtryk eller stemning skal lampen skabe?

Din rolle som lærer:

  • Introducér begreber som form, funktion, æstetik, bæredygtighed.
  • Stil åbne, undersøgende spørgsmål:
    “Hvad gør en lampe smuk?”, “Hvad betyder lysets retning for oplevelsen?”
  • Skab plads til dialog og fælles idéudveksling i plenum.

Formål: At konkretisere idéen og udforske formgivning gennem eksperimenter.

Aktiviteter:

  • Eleverne tegner flere skitser af mulige lampeskærme i forskellige former.
  • De bygger en enkel papmodel i lille skala for at afprøve proportioner, samlinger og lysgennemtrængning.
  • Klassen diskuterer styrker og udfordringer ved forskellige modeller.

Din rolle som lærer:

  • Demonstrér simple modelteknikker (foldning, samling, udskæring).
  • Hjælp eleverne med at vurdere stabilitet og lysvirkning.
  • Opfordr til iteration – “Byg, prøv, justér”.

Formål: At oversætte fysisk form til digitalt design og lære om laserskæringens muligheder.

Aktiviteter:

  • Eleverne lærer grundlæggende funktioner i RDWorks (eller tilsvarende laserskæringssoftware).
  • De overfører deres papmodel til en digital tegning i 2D og justerer detaljer (fx mønstre, udskæringer, samlinger).
  • Eleverne afprøver små testudskæringer for at forstå materialets reaktion på laserens styrke og hastighed.

Din rolle som lærer:

  • Introducér sikkerhed og tekniske aspekter ved laserskæring.
  • Hjælp eleverne med at tænke i produktion: præcision, måltagning, konstruktion.
  • Differentier ved at give nogle elever mulighed for at lave enkle figurer, mens andre kan udforske komplekse mønstre.

Formål: At realisere designet gennem håndværksmæssig bearbejdning og præcision.

Aktiviteter:

  • Eleverne laserskærer deres design i et valgt materiale (f.eks. krydsfiner, akryl eller MDF).
  • De samler lampeskærmen og foretager eventuelle efterbehandlinger (slibning, farvning, olie, montage).
  • Undervejs dokumenterer eleverne deres proces med billeder og korte refleksioner.

Din rolle som lærer:

  • Overvåg brug af maskiner og sikkerhed.
  • Hjælp eleverne med tekniske udfordringer og arbejdsgang.

Skab et roligt værkstedsmiljø, hvor eleverne kan arbejde fordybet og samarbejde.

Formål: At styrke refleksion, fagligt sprog og forståelse for designprocessen som helhed.

Aktiviteter:

  • Eleverne udstiller deres lampeskærme og præsenterer designprocessen for hinanden.
  • De fortæller om deres valg af form, materiale, funktion og bæredygtighedsovervejelser.
  • Klassen diskuterer, hvordan forskellige løsninger udtrykker personlig stil og designforståelse.

Lærerens rolle:

  • Giv anerkendende og fremadrettet feedback med fokus på proces og refleksion – ikke kun produkt.

Brug fælles samtale til at fremhæve læring om design som problemløsning og udtryk.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Merethe Haahr Francis, Finn Faurbye
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »