Dette undervisningsforløb er udviklet med inspiration fra håndværk og design lærer Mathias Hoff Sørensen fra Damagerskolen. Mathias har med 5. og 6. klasse i HD arbejdet med at lave en læseborg i pap, Makedo og 3D printede elementer til skolens bibliotek. På baggrund af forløbet er herunder skitseret et lignende forløb. Forløbet kan tilpasses og videreudvikles efter de specifikke behov og ressourcer på din skole.
Forløbet er designet til elever på mellemtrinnet i faget Håndværk og Design.
Eleverne skal designe og bygge en stor læsehule i skolens bibliotek. Den skal fungere som en hyggelig hule eller et “rum i rummet”, hvor skolens elever kan finde ro til at læse.
Eleverne introduceres til projektet:
Der samtales om: Hvordan kunne sådan en hule se ud, og hvordan kan vi bygge en i pap? Det kunne være en læsetipi, en borg, en hobbithule eller noget helt andet. Diskuter med eleverne, hvordan de ønsker den skal se ud, og hvilke funktioner den skal have (f.eks. døre, vinduer, og ruminddeling). Gå evt. ned og se stedet, hvor den skal placeres.
Elevernes dels i mindre grupper, og de brainstormer og skitsere deres idéer.
Herefter udvælges én idé, som klassen vælger at arbejde videre med.
Introducer eleverne til materialerne: Forklar, hvordan de skal bruge genbrugspap, Makedo skruer og 3D-printede dele.
Lad eleverne måle og skære pappet til i de nødvendige størrelser, og hjælpe hinanden med at 3D printe de hængsler mv. som skal bruges.
Eleverne lærer at bruge Makedo skruer til at samle pappet og skabe en stabil struktur.
Grupperne arbejder sammen om at samle de forskellige dele af hulen.
Eleverne bruger de 3D-printede hængsler til at montere døre mv
Undervejs vil eleverne skulle samarbejde og løse problemer, der opstår under konstruktionen.
Når hulen er samlet, dekorerer eleverne den med fx med tusch.
Eventuelle justeringer af strukturen kan foretages for at sikre, at hulen er sikker og funktionel.
Eleverne præsenterer deres færdige hule for resten af skolen.
Klassen drøfter, hvad de har lært gennem projektet, og hvordan de har samarbejdet om at løse opgaven. Der reflekteres desuden over brugen af genbrugsmaterialer og teknologi i designprocessen.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne