Denne ressource er udviklet af Frederik Mortensen, lærer på Hjallerup Skole. Forløbet er afprøvet i en emneuge i hhv. 7. og 4. klasse.
I dette scenariedidaktiske forløb skal eleverne sætte sig i arkitektens sted og designe deres eget drømmehus på en tom grund i en nyopført bydel. Formålet med projektet er, at introducere eleverne til arkitekturens grundprincipper – med særligt fokus på æstetik, funktionalitet og byplanlægning.
Læs mere om Scenariedidaktik – skab meningsfuld undervisning
Gennem opgaven får eleverne mulighed for at arbejde kreativt og refleksivt, idet de skal tage stilling til både den visuelle udformning og den praktiske placering af huset i forhold til omgivelserne. De bygger først en model af huset i centicubes og derefter designer de huset i Tinkercad for dernæst at 3D-printe huset.
I forløbet og det tilhørende hæfte fremgår byens navn Hjallerup og Syd Hjallerup. Dette er tænkt som et eksempel og kan ændres i dokumentet.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Som opstart på forløbet introduceres eleverne til idéen om at være arkitekter i en ny bydel. De får en kort fortælling om Syd Engen – et område, hvor der skal bygges nye huse, og hvor de nu skal designe deres helt eget drømmehus.
Hver elev får udleveret et hæfte, som de skal bruge i emneugen. Se hæfte under ressourcer.
Eleverne opfinder en familie, der skal bo i huset:
Lav personkarakteristik af hvert familiemedlem: alder, udseende, interesser, personlighed mv.
Overvej, hvordan familiens behov indtænkes ift. design af huset
Saml beskrivelserne i et persongalleri.
Eleverne starter med at designe husets grundflade.
Brug mellem 15–30 centicubes til at bygge husets form
Placér modellen på papir og tegn omridset
Tænk over rumfordeling og funktion – hvordan ser huset ud ovenfra?
Ekstra: overvej at præsentere eleverne for målestoksforhold og bebyggelsesprocent.
Nu flyttes arbejdet til det digitale rum.
Opret evt. et klasserum i Tinkercad, hvor eleverne logger på vha. udleveret login.
Byg huset op med firkanter, cylindre og trekanter
Justér dimensioner og tilføj detaljer som vinduer og tag
Overvej både æstetik og funktionalitet i designet.
Læs mere om klasserum i TinkeCad her.
Når huset er 3D-printet, skal omgivelserne med:
Placér jeres model på byggegrunden
Tilføj haver, stier og detaljer, der skaber liv
Overvej, hvordan huset passer ind i bydelen Syd Engen.
Forløbet afsluttes med en fernisering:
Eleverne præsenterer deres drømmehuse og fortæller om tankerne bag designet
Udstil 3D-modeller og persongallerier
Slut af med en fælles oplevelse, fx en film fra emneugens forskellige aktiviteter.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne