Design dit drømmehus
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Design og 3D-print dit drømmehus

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Design
  • Trin Udskoling, Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Denne ressource er udviklet af Frederik Mortensen, lærer på Hjallerup Skole. Forløbet er afprøvet i en emneuge i hhv. 7. og 4. klasse.

I dette scenariedidaktiske forløb skal eleverne sætte sig i arkitektens sted og designe deres eget drømmehus på en tom grund i en nyopført bydel. Formålet med projektet er, at introducere eleverne til arkitekturens grundprincipper – med særligt fokus på æstetik, funktionalitet og byplanlægning.

Læs mere om Scenariedidaktik – skab meningsfuld undervisning

Gennem opgaven får eleverne mulighed for at arbejde kreativt og refleksivt, idet de skal tage stilling til både den visuelle udformning og den praktiske placering af huset i forhold til omgivelserne. De bygger først en model af huset i centicubes og derefter designer de huset i Tinkercad for dernæst at 3D-printe huset.

I forløbet og det tilhørende hæfte fremgår byens navn Hjallerup og Syd Hjallerup. Dette er tænkt som et eksempel og kan ændres i dokumentet.

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Som opstart på forløbet introduceres eleverne til idéen om at være arkitekter i en ny bydel. De får en kort fortælling om Syd Engen – et område, hvor der skal bygges nye huse, og hvor de nu skal designe deres helt eget drømmehus.

Hver elev får udleveret et hæfte, som de skal bruge i emneugen. Se hæfte under ressourcer.

Forside design dit drømmehus

Eleverne opfinder en familie, der skal bo i huset:

  • Lav personkarakteristik af hvert familiemedlem: alder, udseende, interesser, personlighed mv.

  • Overvej, hvordan familiens behov indtænkes ift. design af huset

  • Saml beskrivelserne i et persongalleri.

Eleverne starter med at designe husets grundflade.

  • Brug mellem 15–30 centicubes til at bygge husets form

  • Placér modellen på papir og tegn omridset

  • Tænk over rumfordeling og funktion – hvordan ser huset ud ovenfra?

 

Ekstra: overvej at præsentere eleverne for målestoksforhold og bebyggelsesprocent.

Nu flyttes arbejdet til det digitale rum.

  • Opret evt. et klasserum i Tinkercad, hvor eleverne logger på vha. udleveret login.

  • Byg huset op med firkanter, cylindre og trekanter

  • Justér dimensioner og tilføj detaljer som vinduer og tag

  • Overvej både æstetik og funktionalitet i designet.

Læs mere om klasserum i TinkeCad her.

Når huset er 3D-printet, skal omgivelserne med:

  • Placér jeres model på byggegrunden

  • Tilføj haver, stier og detaljer, der skaber liv

  • Overvej, hvordan huset passer ind i bydelen Syd Engen.

Forløbet afsluttes med en fernisering:

  • Eleverne præsenterer deres drømmehuse og fortæller om tankerne bag designet

  • Udstil 3D-modeller og persongallerier

  • Slut af med en fælles oplevelse, fx en film fra emneugens forskellige aktiviteter.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Frederik Mortensen, Anja Emilie Madsen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »