Kunne du tænke dig at tage dine elever med på en virtuel rejse til fjerne lande, historiske begivenheder eller fantasiverdener – alt sammen uden at forlade klasseværelset?
Med green screen-teknologi, også kendt som chroma key, er det muligt!
Green screen er en enkel filmteknik, hvor en ensfarvet baggrund, ofte grøn, erstattes med billeder eller videoer ved hjælp af videoredigering.
Denne teknik åbner for nye muligheder i undervisningen, hvor eleverne for eksempel kan lave reportager fra historiske begivenheder og steder, agere som tour guides på forskellige sprog eller kombinere kunst og digte i fag som dansk og billedkunst.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Green screen er en filmteknik, hvor en scene optages foran en ensfarvet baggrund. Derefter erstattes baggrundsfarven med et billede eller en video ved hjælp af et videoredigeringsprogram.
Teknikken kaldes også chroma key. Grøn er typisk den farve, der bruges som baggrund, da det sjældent forekommer i tøjvalg, men i princippet kan alle farver anvendes.
Se de to videoer for at få en forståelse af, hvordan en green screen-optagelse fungerer.
Her kan du se, hvordan du først laver dine optagelser og derefter redigerer dem i WeVideo, som er en del af Skoletube.
Du kan vælge at uploade dine videooptagelser via drev eller ved hjælp af en QR-kode i Skoletube.
Se mere om WeVideo i den tilhørende video.
I kulturfagene har du flere fagligt gode perspektiver og brugsmuligheder med green screen. Green screen kan skabe variation og nytænke flere af de gængse og klassiske undervisningsaktiviteter, såsom rollespil, reportager og et visuelt værktøj til f.eks. kildeanalyse.
I historie kan dine elever f.eks.:
I samfundsfag kan dine elever f.eks.:
I kristendom kan dine elever f.eks.:
Arbejdet med green screen er oplagt i sprogundervisningen. Teknologien åbner døren til en helt ny verden af sproglige muligheder, der kan tilpasses lige netop det tema, I har fokus på i undervisningen.
I mange situationer vil stillbilleder være det optimale til eleverne i begyndersprog, da de ikke skal forholde sig til baggrundsskift, men kan fokusere på det sproglige indhold.
Når eleverne bliver mere sprogligt sikre, kan baggrunden udvikles til at indeholde flere stillbilleder efter hinanden. Når sproget bliver mere flydende, er det oplagt at lade baggrunden være levende billeder. Det kræver en anden timing af eleverne, men lægger samtidig op til spontanitet og nærvær i det sproglige arbejde.
Indskolingen/mellemtrin:
Mellemtrin/udskolingen:
Green screen vil være godt at bruge, hvis der skal produceres kortfilm, animationer eller reklamer.
I kan f.eks. arbejde på tværs i dansk og billedkunst. I dansk arbejder eleverne med lyrik. De skal skrive et lyrisk digt. I billedkunst kunne de lave et maleri, som er i samme tema og stemning som digtet.
Så kunne maleriet være baggrund, og eleven læser sit digt op. På den måde arbejder eleverne undersøgende, skriftligt, mundtligt og producerende.
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne