Dette forløb tager udgangspunkt i bogen “Det sner med fjer” af Karen Filskov. Bogen indeholder 32 digte om fugle og deres liv. Målet er at kombinere læsning, læseforståelse, fortolkning og kreativ skabelse, så eleverne får mulighed for at udforske både det litterære og det visuelle udtryk.
Ved at benytte en legende tilgang – kombineret med praksisfaglige aktiviteter – i litteraturarbejdet, giver det mulighed for en mere alsidig og varieret undervisning, der åbner for op for flere sanser. Dette kan bidrage til øget læseforståelse, da eleverne skal inddrage så mange detaljer som muligt fra digtene i deres kreative figurer.
Bogen/e-bogen “Det sner med fjer” kan lånes på alle CFU-erne som enten analog bog eller e-bog.
Der er beskrevet masser af gode forløbsaktiviteter til selve bogen på posten på mitCFU, men her er beskrevet et forløb, hvor eleverne skal bygge fugle i forskellige materialer.
Forløbet:
Læreren introducerer bogen og fortæller om digtenes opbygning. Der arbejdes kort med, hvad det vil sige at tolke et digt visuelt.
Eleverne arbejder i par. Hvert par får udleveret et fugledigt fra bogen. Deres opgave er at læse digtet, forstå dets indhold og identificere de centrale elementer, de vil visualisere. De skal bestemme hvem, der gør hvad.
Eleverne skal bygge en figur, der passer til deres digt, ved hjælp af materialer som pap, makedo og andre kreative redskaber fra f.eks. skramloteket. Figuren skal visualisere fuglen fra digtet.
Halvvejs i byggeprocessen samles klassen for at dele idéer og give hinanden konstruktiv feedback. Det kan f.eks. handle om, hvordan digtet kan udtrykkes bedre gennem figuren, eller hvordan arbejdet kan forbedres teknisk.
Når figurerne er færdige, arrangeres en udstilling i klassen eller et andet passende område. Hvert par udstiller deres figur sammen med digtet, og der afholdes en “kunstrunde,” hvor eleverne går rundt, læser hinandens digte og ser på de tilhørende figurer.
Klassen samles for at reflektere over processen:
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne