U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Skilltree-Laserskærer

  • Fag Håndværk og design, På tværs af fag, Teknologiforståelse, Natur/teknologi
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Mellemtrin, Udskoling, Til læreren, Ungdomsuddannelse
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Dette forløb fokuserer grundlæggende på, et læring i et makerspace ikke kun handler om at nå et mål og opnå en række færdigheder – det handler om at turde prøve, eksperimentere og udvikle sig gennem praksis. Forløbet er derfor rammesat ift game-based learning, hvor skilltrees bruges som ramme for at visualisere og understøtte deltagernes læringsrejse med laserskæren.
Her kan deltagerne lave “level up” gennem forskellige færdighedsniveauer – fra intro til øvet – og der skabes en motiverende og legende læringsstruktur, hvor progression og nysgerrighed går hånd i hånd. Skilltrees fungerer som et visuelt og pædagogisk værktøj, der gør det tydeligt, hvilke kompetencer deltagerne opnår, og hvilke næste skridt de kan tage.

I makerspace-arbejdet er det netop denne tilgang, der er central: At komme hurtigt i gang, prøve sig frem og gradvist opbygge teknologiforståelse og kreative evner, så man finder ud af, at man kan og at det i sig selv ofte giver mod og lyst til mere.
I dette forløb arbejder deltagerne kreativt med at udvikle deres færdigheder og viden om laserskæren ved at se læringsprocessen, som en udvikling igennem et skilltree, hvor de gradvist bliver præsenteret for flere funktioner og muligheder i laserskæren og design. Ligesom de fleste kender det fra spilverdenen.

I dette forløb har vi valgt at vores Skill-tree som et badge, som deltagerne får og løbende opdaterer, når ens skills erhverves:

Skabelon kan hentes både til Beam studio og som ai fil og kan derfor hentes og redigeres, så man kan skabe sine egne, samt redesigne hvis man ønsker det. Tanken er, at den enkelte selv kan indsættes et billede eller sej figur der viser ens afsluttende opgave i den lille firkant i toppen, eller lave ens særlige laserskærer master skill, et billede eller noget helt andet. De forskellige niveauer: 1 til 3c kan indsættes når det opnås og limes fast, eller der kan laves som en lille indsats i 3D.
Beam studio skabelon:  Skillbadge_skabelon_  (obs – de enkelte lag skal tilpasses efterfølgende, så de enten skal skæres eller graveres)
ai fil skabelon: Skillbadge_skabelon_

Arbejdet med skilltrees er en måde at tilgå sit makerspace eller FabLab på, der kan hjælpe med at synliggøre ens personlige udvikling og samtidig vise andre i rummet hvilke færdigheder man har opnået så man er til rådighed til at hjælpe.

Det er derfor anvendeligt både med børn og voksne.

(Man kan muligvis være fristet til at skifte ordet skills ud med det danske ord færdigheder, men ordet skills er valgt, da det er en helt terminologi de fleste børn og voksne kender fra spilverdenen)

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Før det hele kan gå i gang, kan det være praktisk at man i sit Makerspace blive enige om hvilken laserskærer/lasercutter man bruger. I dette forløb anvendes Flux model HEXA.

Se evt. Mere her: https://cfumaker.dk/ressourcer/beam-studio-og-hexa-lasercutter/
Og her konkret ift sikkerhed:  https://support.flux3dp.com/hc/da/sections/4407299151631-I-Before-Getting-Started

Intro niveau 1 – En grundlæggende instruktion

Formål:
At give deltagerne en grundlæggende introduktion til laserskæring ved at tegne en simpel figur i Beam Studio og skære den ud ved hjælp af Flux HEXA laserskæreren. Dette niveau fokuserer på at gøre processen overskuelig og motiverende for begyndere.

Forudsætninger:

  • Ingen forudgående erfaring med laserskæreren kræves
  • Deltagerne skal have adgang til en computer med Beam Studio installeret (tilgængelig på https://www.flux3dp.com/software/beam-studio). Se mere under: Før du går i gang
  • Adgang til en laserskærer. (Her tages udgangspunkt i en model HEXA fra Flux)

Trin-for-trin guide:

 

  1. Introduktion til Beam Studio:
    1. Download og installer Beam Studio fra Flux’ hjemmeside, hvis det ikke allerede er gjort.
    2. Prøv de grundlæggende funktioner i Beam Studio, såsom tegneværktøjer, import af filer og indstilling af materialeparametre. Se evt. Mere her: https://youtu.be/11cdN1ASz28
  2. Tegn en simpel figur:
    1. Brug tegneværktøjerne i Beam Studio til at lave en simpel figur, fx en cirkel, stjerne eller hjerte.
    2. Sørg for, at figuren er lukket (vektorgrafik)
    3. Tilpas størrelsen, så den passer til materialet (fx 5×5 cm for en lille figur).
  3. Klargør til skæring:
    1. Vælg materialet i Beam Studio’s materialebibliotek, eller indstil skæreparametre manuelt (fx hastighed: 10 mm/s, styrke: 50% for 3 mm krydsfiner – juster efter test).
    2. Placer figuren på arbejdsfladen og tjek, at den passer inden for lasercutterens arbejdsområde (600×410 mm for Flux HEXA).
    3. Send filen til lasercutteren via USB, Wi-Fi eller Ethernet.
  4. Skær figuren ud:
    1. Placer materialet sikkert i Flux HEXA og juster fokus (brug autofokus).
    2. Start skæreprocessen og overvåg maskinen for at sikre, at alt kører korrekt.
    3. Fjern den færdige figur og rengør materialet for eventuelle rester.

Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:

  • Jeg kan tegne en simpel figur i Beam Studio.
  • Jeg kan klargøre en fil til lasercutting med korrekte indstillinger.
  • Jeg kan betjene Flux HEXA lasercutteren til at skære en figur.

Understøttende praktisk aktivitet:
For at styrke forståelsen af lasercutting-processen kan deltagerne skitsere deres figur på papir, før de tegner den digitalt. Dette hjælper med at visualisere formen og tænke over proportioner. Læreren kan give feedback på skitsen, så eleverne får en bedre forståelse af designprocessen, inden de går i gang med Beam Studio.

Basis niveau 2a – Skære og gravere

Formål:
At give deltagerne en dybere forståelse af laserskæring ved at kombinere skæring og gravering i Beam Studio og udføre begge processer.

Forudsætninger:

  • Deltagerne skal have gennemført INTRO niveau 1.
  • Grundlæggende kendskab til Beam Studio og Flux HEXA.
  • Adgang til egnede materialer (fx krydsfiner, akryl eller læder).

Trin-for-trin guide:

  1. Introduktion til gravering:
    1. Gennemgå forskellen mellem skæring (gennemskærer materialet) og gravering (overfladisk markering) i Beam Studio.
    2. Vis hvordan man indstiller graveringsparametre (fx lavere styrke og højere hastighed end ved skæring, som 20 mm/s og 20% styrke til streg gravering på krydsfiner og 200 mm/s og 20% styrke til gravering af figurer).
  2. Design en figur med skæring og gravering:
    1. Opret en ny fil i Beam Studio og tegn en figur, fx en nøglering eller et navneskilt, der skal skæres ud.
    2. Tilføj en gravering, fx et navn, mønster eller logo, inde i figuren.
    3. Sørg for, at skærelinjer (0,1 mm tykkelse) og graveringselementer (udfyldte former eller rasterbilleder) er adskilt i separate lag i Beam Studio. Se her mere i de videoer der er via linket til højre.
  3. Klargør til lasercutting:
    1. Tildel forskellige lag til skæring og gravering i Beam Studio.
    2. Indstil materialeparametre: Skæring (fx 10 mm/s, 50% styrke) og gravering (fx 20 mm/s, 20% styrke).
    3. Tjek, at designet passer inden for materialets størrelse og lasercutterens arbejdsområde.
      Forslag til graveringsindstillinger, her både gravering og streg gravering:
  4. Udfør skæring og gravering:
    1. Placer materialet i Flux HEXA, juster fokus og start processen.
    2. Overvåg processen for at sikre, at graveringen er tydelig, og skæringen er ren.
    3. Fjern det færdige produkt og rengør det for røg eller rester.

Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:

  • Jeg kan kombinere skæring og gravering i et design i Beam Studio.
  • Jeg kan indstille korrekte parametre for både skæring og gravering.
  • Jeg kan producere et objekt med både skårne og graverede elementer ved hjælp af Flux HEXA.

Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan skitsere deres design på papir og lave en prototype i karton for at teste form og layout, før de går til det digitale design. Dette styrker forståelsen af, hvordan skæring og gravering interagerer, og giver mulighed for feedback fra læreren, inden laserskæringen påbegyndes.

Basis niveau 2b – Lav en kasse eller puslespil

Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere en funktionel genstand, som en kasse eller et puslespil, med fokus på præcise mål og samling.

Forudsætninger:

  • Deltagerne skal have gennemført Basis 2a.
  • Grundlæggende kendskab til Beam Studio og Flux HEXA.
  • Adgang til materialer som 3 mm krydsfiner eller akryl.

Trin-for-trin guide: 

  1. Introduktion til design af kasser eller puslespil:
    1. Forklar vigtigheden af præcise mål og pasform (fx 0,1-0,2 mm tolerance for samlinger i krydsfiner).
    2. Introducér værktøjer som MakerCase (https://www.makercase.com/) til at generere kasse-skabeloner eller Festi’s Boxes.py (https://www.festi.info/boxes.py/) til avancerede designs.
    3. For puslespil: Gennemgå, hvordan man designer overlappende brikker med præcise snit. Dette kan både designes selvstændigt og simpelt i Beam studio eller man kan finde inspiration via nettet og konkrete generatorer: https://community.glowforge.com/t/jigsaw-puzzle-generator/9284
  2. Design kassen eller puslespillet:
    1. Brug Beam Studio eller en skabelon fra MakerCase eller Puzzle generator til at lave en kasse med låg eller et simpelt puslespil med 4-6 brikker.
    2. Tilpas dimensioner (fx 10x10x5 cm for en kasse eller 15×15 cm for et puslespil).
    3. Tilføj eventuelle graveringer, fx mønstre eller tekst, for at personliggøre designet.
    4. Tjek, at samlinger (fx fingerjoints) er korrekt designede for materialets tykkelse.
  3. Klargør til lasercutting:
    1. Importer designet til Beam Studio og tildel lag til skæring og gravering.
    2. Indstil parametre: Skæring (fx 10 mm/s, 50% styrke for 3 mm krydsfiner) og gravering (fx 20 mm/s, 20% styrke).
    3. Kontrollér, at designet passer til materialet og Flux HEXA’s arbejdsområde.
  4. Skær og saml:
    1. Placer materialet i Flux HEXA, juster fokus og start skæringen.
    2. Saml kassen eller puslespillet og tjek, at delene passer sammen uden lim (hvis muligt).
    3. Rengør det færdige produkt for røg eller rester.

Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:

  • Jeg kan designe en funktionel kasse eller et puslespil med præcise mål.
  • Jeg kan tage højde for materialetykkelse og tolerancer i mit design.
  • Jeg kan producere og samle en lasercuttet genstand med Flux HEXA.

Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan lave en prototype af kassen eller puslespillet i karton eller papir for at teste samlinger og pasform. Dette giver mulighed for at justere designet, før det skæres i det endelige materiale, og læreren kan give feedback på konstruktionen.

Øvet niveau 3a – Skilte og kasser med LED lys

Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere laserscuttede skilte eller kasser med integreret LED-lys, hvilket kombinerer laserskæring med enkel elektronik for at skabe visuelt spændende resultater.

Forudsætninger:

  • Deltagerne skal have gennemført BASIS niveau 2a og 2b.
  • Kendskab til Beam Studio og Flux HEXA.
  • Adgang til materialer som akryl (gennemsigtig eller frostet) og LED-lys (fx LED-strips eller små dioder).

Trin-for-trin guide:

  1. Introduktion til LED-design:
    1. Forklar, hvordan LED-lys kan bruges til at belyse lasercuttede skilte eller kasser (fx ved at gravere mønstre, der lyser op).
    2. Vis eksempler på LED-skilte eller kasser med baggrundsbelysning.
  2. Design skiltet eller kassen:
    1. Opret et design i Beam Studio, fx et skilt med tekst eller logo, eller en kasse med gennemsigtige paneler.
    2. Brug gravering til at skabe mønstre eller tekst, der vil lyse op, når LED-lys tændes.
    3. Design en base eller ramme til at holde LED-lys (fx en lille kasse til LED-strips).
  3. Klargør til lasercutting:
    1. Vælg materiale (fx 3 mm frostet akryl til skilte eller krydsfiner til kasser) og indstil parametre: Skæring (fx 10 mm/s, 50% styrke) og gravering (fx 20 mm/s, 20% styrke).
    2. Sørg for, at designet inkluderer plads til LED-lys og kabler.
  4. Skær og saml med LED:
    1. Skær delene ud med Flux HEXA og saml skiltet eller kassen.
    2. Integrér LED-lys (fx lim LED-strips på bagsiden af skiltet eller inde i kassen).
    3. Test belysningen og juster placeringen for optimal effekt.

Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:

  • Jeg kan designe et skilt eller en kasse med LED-belysning i Beam Studio.
  • Jeg kan kombinere lasercutting med enkel elektronik.
  • Jeg kan producere et oplyst objekt med Flux HEXA.

Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan skitsere deres design og lave en papir- eller kartonprototype for at teste placeringen af LED-lys og pasform. Dette giver mulighed for at justere designet og få feedback fra læreren, inden det endelige produkt skæres.

Øvet niveau 3b – Fleksible figurer & Wearable

Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere en wearable, såsom et armbånd, halskæde eller badge, der kombinerer fleksible materialer (fx læder eller tynd PETG) med faste materialer (fx krydsfiner eller akryl) ved hjælp af Flux HEXA lasercutteren. Denne aktivitet fokuserer på at udnytte lasercuttingens præcision til at skabe en funktionel og æstetisk wearable med bevægelige eller bøjelige elementer.

Forudsætninger:

  • Deltagerne skal have gennemført BASIS niveau 2a og 2b.
  • Kendskab til Beam Studio og Flux HEXA lasercutter.
  • Adgang til fleksible materialer (fx 1-2 mm læder eller tynd PETG) og faste materialer (fx 3 mm krydsfiner eller akryl).

Trin-for-trin guide:

  1. Introduktion til wearables og fleksible designs:
    1. Forklar konceptet med wearables, hvor teknologi og design mødes for at skabe funktionelle accessories.
    2. Introducér “living hinges” (fleksible samlinger skabt ved gentagne lasersnit) for at gøre dele af designet bøjeligt, fx i læder eller tynd PETG.
    3. Vis eksempler på wearables, såsom et armbånd med en fast akrylplade og fleksible læderstropper eller en badge med en krydsfinerbase og bøjelige dekorationer.
  2. Design wearablen:
    1. Opret et design i Beam Studio til en wearable, fx et armbånd med en fast akryl- eller krydsfinerplade (til et centralt element som en gravering eller logo) og fleksible sektioner (fx læder med “living hinge”-mønster).
    2. Brug gentagne snit (fx parallelle linjer med 1-2 mm afstand) til at skabe fleksibilitet i det bløde materiale.
    3. Design faste elementer, fx en krydsfinerplade med en personlig gravering eller en akrylform, der klikker sammen med de fleksible dele.
    4. Sørg for, at samlinger mellem faste og fleksible materialer (fx slidser eller huller) tager højde for materialetykkelse og tolerancer (0,1-0,2 mm for krydsfiner).
  3. Klargør til lasercutting:
    1. Importer designet til Beam Studio og tildel separate lag til skæring og gravering for både fleksible og faste materialer.
    2. Indstil parametre:
      1. For fleksible materialer (fx læder): Skæring (15 mm/s, 40% styrke), gravering (25 mm/s, 15% styrke).
      2. For faste materialer (fx 3 mm krydsfiner eller akryl): Skæring (10 mm/s, 50% styrke), gravering (20 mm/s, 20% styrke).
    3. Kontrollér, at designet passer inden for Flux HEXA’s arbejdsområde (600×410 mm) og materialets dimensioner.
  4. Skær og saml wearablen:
    1. Placer både fleksible og faste materialer i Flux HEXA, justér fokus (brug autofokus, hvis tilgængelig) og skær delene ud.
    2. Saml wearablen ved at forbinde de fleksible og faste dele, fx ved at klikke akrylpladen ind i læderstropper eller bruge små lasercuttede låse.
    3. Test wearablens funktionalitet (fx bøjelighed og pasform) og rengør for røg eller rester.

Øvet niveau 3c – Lav møbler

Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere små møbler eller møbelprototyper ved hjælp af laserskæring, med fokus på præcis konstruktion og æstetisk design.

Forudsætninger:

  • Deltagerne skal have gennemført BASIS niveau 2a og 2b.
  • Kendskab til Beam Studio og Flux HEXA.
  • Adgang til materialer som 3-6 mm krydsfiner eller MDF.

Trin-for-trin guide:

  1. Introduktion til møbeldesign:
    1. Forklar principperne for møbeldesign, herunder stabilitet, samlinger (fx fingerjoints) og skala.
    2. Vis eksempler på små lasercuttede møbler, fx en miniaturestol, et bord eller en hylde.
  2. Design møblet:
    1. Opret et design i Beam Studio, fx en lille stol eller et bord i skala 1:10 eller fuld størrelse (afhængigt af materialet).
    2. Brug præcise mål og samlinger (fx fingerjoints eller slots) for at sikre stabilitet uden lim.
    3. Tilføj eventuelle dekorative graveringer for at gøre designet unikt.
  3. Klargør til lasercutting:
    1. Vælg materiale (fx 4 mm krydsfiner) og indstil parametre: Skæring (fx 8 mm/s, 60% styrke for tykkere materialer).
    2. Tjek, at samlingerne er designet med korrekte tolerancer (fx 0,2 mm for krydsfiner).
  4. Skær og saml:
    1. Skær delene ud med Flux HEXA og saml møblet.
    2. Test stabiliteten og juster designet, hvis nødvendigt.
    3. Rengør for røg og polér eventuelt kanterne for et pænere finish.

Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:

  • Jeg kan designe et lille møbel eller en møbelprototype i Beam Studio.
  • Jeg kan tage højde for stabilitet og samlinger i møbeldesign.
  • Jeg kan producere et lasercuttet møbel med Flux HEXA.

Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan lave en prototype i karton for at teste møblets design og samlinger, før de skærer i det endelige materiale. Dette giver mulighed for at justere proportioner og få feedback fra læreren, inden det endelige produkt laves.

Medier

Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »