Dette forløb fokuserer grundlæggende på, et læring i et makerspace ikke kun handler om at nå et mål og opnå en række færdigheder – det handler om at turde prøve, eksperimentere og udvikle sig gennem praksis. Forløbet er derfor rammesat ift game-based learning, hvor skilltrees bruges som ramme for at visualisere og understøtte deltagernes læringsrejse med laserskæren.
Her kan deltagerne lave “level up” gennem forskellige færdighedsniveauer – fra intro til øvet – og der skabes en motiverende og legende læringsstruktur, hvor progression og nysgerrighed går hånd i hånd. Skilltrees fungerer som et visuelt og pædagogisk værktøj, der gør det tydeligt, hvilke kompetencer deltagerne opnår, og hvilke næste skridt de kan tage.
I makerspace-arbejdet er det netop denne tilgang, der er central: At komme hurtigt i gang, prøve sig frem og gradvist opbygge teknologiforståelse og kreative evner, så man finder ud af, at man kan og at det i sig selv ofte giver mod og lyst til mere.
I dette forløb arbejder deltagerne kreativt med at udvikle deres færdigheder og viden om laserskæren ved at se læringsprocessen, som en udvikling igennem et skilltree, hvor de gradvist bliver præsenteret for flere funktioner og muligheder i laserskæren og design. Ligesom de fleste kender det fra spilverdenen.
I dette forløb har vi valgt at vores Skill-tree som et badge, som deltagerne får og løbende opdaterer, når ens skills erhverves:
Skabelon kan hentes både til Beam studio og som ai fil og kan derfor hentes og redigeres, så man kan skabe sine egne, samt redesigne hvis man ønsker det. Tanken er, at den enkelte selv kan indsættes et billede eller sej figur der viser ens afsluttende opgave i den lille firkant i toppen, eller lave ens særlige laserskærer master skill, et billede eller noget helt andet. De forskellige niveauer: 1 til 3c kan indsættes når det opnås og limes fast, eller der kan laves som en lille indsats i 3D.
Beam studio skabelon: Skillbadge_skabelon_ (obs – de enkelte lag skal tilpasses efterfølgende, så de enten skal skæres eller graveres)
ai fil skabelon: Skillbadge_skabelon_
Arbejdet med skilltrees er en måde at tilgå sit makerspace eller FabLab på, der kan hjælpe med at synliggøre ens personlige udvikling og samtidig vise andre i rummet hvilke færdigheder man har opnået så man er til rådighed til at hjælpe.
Det er derfor anvendeligt både med børn og voksne.
(Man kan muligvis være fristet til at skifte ordet skills ud med det danske ord færdigheder, men ordet skills er valgt, da det er en helt terminologi de fleste børn og voksne kender fra spilverdenen)
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Før det hele kan gå i gang, kan det være praktisk at man i sit Makerspace blive enige om hvilken laserskærer/lasercutter man bruger. I dette forløb anvendes Flux model HEXA.
Se evt. Mere her: https://cfumaker.dk/ressourcer/beam-studio-og-hexa-lasercutter/
Og her konkret ift sikkerhed: https://support.flux3dp.com/hc/da/sections/4407299151631-I-Before-Getting-Started
Intro niveau 1 – En grundlæggende instruktion
Formål:
At give deltagerne en grundlæggende introduktion til laserskæring ved at tegne en simpel figur i Beam Studio og skære den ud ved hjælp af Flux HEXA laserskæreren. Dette niveau fokuserer på at gøre processen overskuelig og motiverende for begyndere.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:
Understøttende praktisk aktivitet:
For at styrke forståelsen af lasercutting-processen kan deltagerne skitsere deres figur på papir, før de tegner den digitalt. Dette hjælper med at visualisere formen og tænke over proportioner. Læreren kan give feedback på skitsen, så eleverne får en bedre forståelse af designprocessen, inden de går i gang med Beam Studio.
Basis niveau 2a – Skære og gravere
Formål:
At give deltagerne en dybere forståelse af laserskæring ved at kombinere skæring og gravering i Beam Studio og udføre begge processer.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:
Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan skitsere deres design på papir og lave en prototype i karton for at teste form og layout, før de går til det digitale design. Dette styrker forståelsen af, hvordan skæring og gravering interagerer, og giver mulighed for feedback fra læreren, inden laserskæringen påbegyndes.
Basis niveau 2b – Lav en kasse eller puslespil
Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere en funktionel genstand, som en kasse eller et puslespil, med fokus på præcise mål og samling.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:
Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan lave en prototype af kassen eller puslespillet i karton eller papir for at teste samlinger og pasform. Dette giver mulighed for at justere designet, før det skæres i det endelige materiale, og læreren kan give feedback på konstruktionen.
Øvet niveau 3a – Skilte og kasser med LED lys
Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere laserscuttede skilte eller kasser med integreret LED-lys, hvilket kombinerer laserskæring med enkel elektronik for at skabe visuelt spændende resultater.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:
Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan skitsere deres design og lave en papir- eller kartonprototype for at teste placeringen af LED-lys og pasform. Dette giver mulighed for at justere designet og få feedback fra læreren, inden det endelige produkt skæres.
Øvet niveau 3b – Fleksible figurer & Wearable
Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere en wearable, såsom et armbånd, halskæde eller badge, der kombinerer fleksible materialer (fx læder eller tynd PETG) med faste materialer (fx krydsfiner eller akryl) ved hjælp af Flux HEXA lasercutteren. Denne aktivitet fokuserer på at udnytte lasercuttingens præcision til at skabe en funktionel og æstetisk wearable med bevægelige eller bøjelige elementer.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Øvet niveau 3c – Lav møbler
Formål:
At give deltagerne erfaring med at designe og producere små møbler eller møbelprototyper ved hjælp af laserskæring, med fokus på præcis konstruktion og æstetisk design.
Forudsætninger:
Trin-for-trin guide:
Efter aktiviteten har man tilegnet sig følgende skills:
Understøttende praktisk aktivitet:
Deltagerne kan lave en prototype i karton for at teste møblets design og samlinger, før de skærer i det endelige materiale. Dette giver mulighed for at justere proportioner og få feedback fra læreren, inden det endelige produkt laves.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne