Collage med 3D-printede skulpturer
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Skulpturdesign i 3D-print

  • Fag Billedkunst
  • Emne Didaktik
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette forløb skal eleverne designe non-figurative skulpturer ved hjælp af et digitalt 3D-program. Eleverne skal eksperimentere med forskellige æstetiske og formmæssige udtryk og skabe skulpturer, der leger med fx balance, lys og skygge eller kontraster som organisk vs. kantet og spinkelt vs. robust. 

Mål

Eleverne skal:

  • Arbejde med digitalt design i et 3D-program
  • Eksperimentere med forskellige udtryk i deres skulpturdesign
  • Iscenesætte og tage billeder af den 3D-printede skulptur

 

Forløbet er udviklet i et samarbejde mellem billedkunstlærer Helle Lyngbye Kolbe fra Biersted Skole og pædagogisk konsulent Anja Emilie Madsen, UCN CFU.

Brug forum til at diskutere ressourcen, stille spørgsmål og komme med gode fif og ideer: Forum tråd

Kapitler

Start med en kort præsentation om non-figurative skulpturer. Vis eksempler på skulpturer med forskellige udtryk, der leger med fx balance, lys/skygge, organiske former og kantede former.

Drøft med klassen

  • Hvordan kan vi skabe spændende former, der ikke ligner noget konkret, men som alligevel fortæller en historie, skaber en særlig stemning eller har en spændende æstetik?

 

Find inspiration i skulpturer fra Statens Museum for Kunst under ressourcer.

I dette forløb anvendes det gratis onlineprogram Tinkercad til digitalt design af skulpturer. Da eleverne skal designe non-figurative skulpturer, er der kun fokus på at bruge former fra Basic Shapes. 

Under ressourcer kan du finde en trin-for-trin-vejledning til både design og klargøring af skulpturen. 

 

Classroom i Tinkercad

I Tinkercad er det muligt at oprette et Classroom, hvor underviseren på forhånd har oprettet en konto til klassens elever. På den måde skal eleverne ikke selv oprette en bruger, og underviseren har adgang til alle elevernes 3D-designs, hvilket kan gøre det lettere at hjælpe med at eksportere og klargøre 3D-modellerne, inden de skal 3D-printes. 

Når skulpturen er færdigdesignet, skal den eksporteres som STL-fil. Derefter skal den klargøres til den 3D-printer, du har til rådighed. 

Der er forskellige fremgangsmåder, alt efter hvilken 3D-printer I har, men her er der beskrevet én af fremgangsmåderne:

  • Åbn din STL-fil i fx Cura-programmet
  • Tilpas fx kvalitet, størrelse, support og tæthed 
  • Klik på knappen Slice
  • Gem den klargjorte fil på et hukommelseskort
  • Sæt hukommelseskortet i 3D-printeren
  • Sæt dit print i gang.

Læs mere om Cura-programmet her

Den 3D-printede skulptur skal nu iscenesættes forskellige steder – både ude og inde. Der tages billeder af skulpturen, hvilket er en nem måde at arbejde med digitale billeder på i billedkunst.

Sådan gør du:

  • Sæt din figur i scene et sted – inde eller ude
  • Tag billeder af din iscenesættelse
  • Tænk over perspektiv, beskæring, belysning og komposition.

 

Udvælg de bedste billeder og redigér dem eventuelt vha. mobilens indbyggede redigeringsmuligheder eller via appen Snapseed. 

Forbered slides, hvor eleverne kan indsætte deres redigerede billeder af skulpturen.

Eleverne præsenterer billederne og de 3D-printede skulpturer med udgangspunkt i de forskellige udtryk, de har valgt at arbejde med i selve designet af skulpturerne.

Der er udarbejdet et makerskema til forløbet, som både kan give et godt overblik og mulighed for at organisere de forskellige aktiviteter. Her er der også formuleret en udfordringsopgave, hvor eleverne skal designe en sokkel til deres skulptur. 

Makerskema til skulpturdesign i 3D-print

Læs mere om Makerskema her

I skal bruge:

  • Adgang til Tinkercad evt. via Classroom-funktionen
  • Computermus – gør det lettere at designe og navigere i TinkerCad
  • Program til at forberede 3D-modellen fx Cura eller BambuStudio
  • 3D-printer
  • PLA-filament
Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Helle Lyngbye Kolbe, Anja Emilie Madsen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »