I denne aktivitet skal eleverne designe deres eget programmeringssprog i form af en byggevejledning, som kan bruges til at bygge med et udvalgt materiale – fx Centicubes, LEGO-klodser, pixelmønstre eller Minecraft-blokke.
Eleverne skal formulere “koder” eller instruktioner, som andre kan forstå og bruge til at bygge det samme produkt. På den måde oplever de, hvordan algoritmer og kontrolstrukturer fungerer i praksis, og hvordan et sprog kan være både præcist og begrænsende.
I løbet af aktiviteten vil eleverne gøre sig erfaringer med hvordan:
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Aktivitet: Unplugged programmering med centicubes
I denne aktivitet arbejder vi med centicubes – men eleverne kunne lige så godt have brugt LEGO-klodser, pixels (f.eks i “Piskel” eller blokke i Minecraft. Pointen er, at I udvikler et sprog til at beskrive og bygge med det materiale, I vælger.
Byg en figur
Brug centicubes – eller et andet materiale – til at bygge forskellige figurer.
Lav en byggevejledning
Beskriv hvordan figuren kan bygges. I vælger selv hvordan jeres “sprog” skal være til byggevejledningen. Ikoner, tekst, grafik eller noget helt tredje.
Skriv navn på jeres byggevejledning og gem den originale figur eller tag et billede af den (facit).
Udstil jeres arbejde
Læg både figurer og byggevejledninger på “udstillingsbordet”.
Byt og afprøv
I den første aktivitet lavede I byggevejledninger til figurer med centicubes.
I denne aktivitet skal I bygge videre på de erfaringer og udvikle et mere generelt programmeringssprog, som kan bruges til at beskrive byggeopgaver på en mere præcis og effektiv måde.
Eleverne går fra at lave konkrete instruktioner (byggevejledninger) til at designe et mere generelt sprog med symboler og regler. På den måde får de erfaring med, hvordan programmeringssprog bliver til, og hvorfor de skal være præcise, systematiske og brugbare for andre.
Aktivitet
Udvikl sproget
Snak om jeres byggevejledning fra den første aktivitet og hvordan andre i klassen havde lavet deres byggevejledninger
Lav en opgave og et program
Afprøv og fremlæg
Præsenter jeres sprog og program for en anden gruppe. Gruppen skal kunne forstå jeres program og bygge den samme figur.
Reflektér
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne