Billeder af 3D printede stempler
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Fra TinkerCAD til lerfad – design stempler

  • Fag Håndværk og design
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Forløbet her er inspireret af et undervisningsforløb udviklet af lærerne, John Dalsbæk og Dorthe Ørsig fra Arenaskolen i Greve i forbindelse med et makerspaceprojekt i håndværk og design i en specialklasse i udskoling. Der arbejdes med at eleverne designer og 3D – printer deres egne stempler, som efterfølgende bruges til at stemple i elevernes lerfade.

Eleverne lærer dels om 3D print og 3D modellering, men de bruger samtidig deres stempler til at personliggøre deres keramikarbejde.

Owl Ex Libris, Flickr, Penn State Special Collections

I det oprindelige forløb designede eleverne primært stempler med tekst på til deres lerfade, men i forløbet her lægges op til også at gøre det muligt for eleverne at lave stempler med forskellige mønstre.

Forløbet vil være oplagt at arbejde med for dig, som gerne vil i gang med 3D print i håndværk og design.

I forløbet er der to overordnede faglige formål:

  • Eleverne tilegner sig viden om og færdigheder i at anvende digital modellering i TinkerCAD, og de får indsigt i 3D-print som fremstillingsteknologi.
  • Eleverne tilegner sig viden og færdigheder i at arbejde med ler i pladeteknik

Du kan med fordel gennemgå noget omkring ikoner og symbolik, så eleverne kan bruge den viden, når de selv skal lave stempler. Eventuelt kan du introducere eleverne for ex libris mærker, som tilbage i historien var personlige stempler, der blev lavet til at stemple i bøger, så man kunne se, hvem der ejede dem. Læs mere her.

Se flere eksempler på elevernes arbejde i billedgalleriet.

 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

  1. Start med at introducere eleverne til, at de skal arbejde med at designe lerfade, men at de inden selve arbejdet med leret skal designe deres egne stempler til at 3D printe, og som de efterfølgende kan bruge til at dekorere deres fade med.
  2. Billede af arbejdsarkHvis eleverne ikke kender programmet TinkerCAD, som bruges til 3D modellering af stemplerne, så kan I med fordel sammen gennemgå brugerfladen eller se evt. en video sammen. Det anbefales at starte i TinkerCAD, inden I når for dybt i idégenereringen. Grunden er, at eleverne kan blive slemt skuffede, når de opdager at flotte tegnede stempler bliver alt for detaljerede i programmet. Tal også med eleverne om, at stemplerne skal være forholdsvis enkle, for at de kan blive stemplet tydeligt ned i leret.
  3. For at understøtte idégenereringsfasen i forløbet, er udarbejdet et arbejdsark, som I kan bruge som inspiration til at få idéer til elevernes personlige stempler. Men du kan også sagtens vælge andre metoder. Det vigtigste er at få åbnet op for de kreative tanker og få mange idéer, som eleverne så kan vælge ud fra.
  4. Herefter går eleverne i gang med at designe i TinkerCAD, og efterfølgende printes elevernes stempler. Det kan være en god idé at sætte en maksimal størrelse på stemplerne, da det ellers vil tage meget lang tid at få 3D printet en hel klasses stempler. Stempel_tinkercadHusk at teksten på stempler med tekst skal spejlvendes for at stå rigtigt, når det stemples ned i leret. I videoen her til højre vises, hvordan I kan lave stemplerne.
  5. Efter eleverne har fået printet deres stempler, laver de håndtag til stemplerne. Her kan du fx. bruge noget træ fra restekassen, som tilpasses i størrelsen til stemplerne.

I forløbet her arbejdes med en stentøjsler. Der kan med fordel være en smule chamotte i, da det øger lerets stabilitet og styrke. Tjek dog inden du vælger ler, at jeres ovn på skolen kan brænde op til de temperaturer, som stentøj kræver (1200 – 1280 grader). Alternativt kan bruges blåler, som kun skal brændes op til ca. 1020 grader.

Har I ikke en lerovn til rådighed på skolen, så kan selvhærdende ler anvendes. Dog vil fadene ikke blive så stærke, og de tåler heller ikke vand.

  1. Ælt leret grundigt.
  2. Rul leret ud med kagerulle mellem to trælister.
  3. Læg en papskabelon oven på leret.
  4. Skær ud med noget spids fx. et træspyd eller lerværktøj.
  5. Saml fadet, brug gerne lidt ler-slikker de steder hvor kanter skal sættes sammen.Ler slikker” er en blød, lerbaseret masse, der bruges som “lim” eller spartelmasse til at samle lerdele. Det laves ved at opløse tørt, knust ler i vand, indtil det får en tyk, grødagtig konsistens. Rids kanterne på de stykker, der skal samles, og påfør slikkeren før delene samles. Sørg for at bruge samme lertype, som I bruger til fadene. Du kan opbevare lerslikker i en spand med låg på.
  6. Når leret hærder (læderhård), stempler eleverne forsigtigt ned i leret med deres stempler.
  7. Fadene forglødes i lerovnene, når de er helt tørre.
  8. Herefter glaseres fadene og brændes med i glasurbrænding. Her er temperaturen højere. Tjek altid på glasuren hvor højt den kan brændes. Vær opmærksom på, at forskellige typer ler kræver forskellige glasurer, fordi de brændes ved forskellige temperaturer.

Se flere billeder af processen ved at klikke på “galleriet” i øverste højre side. 

 

 

Afslut forløbet med en fælles udstilling af elevernes færdige lerfade og stempler.

  • Arrangér en “ferniserings-stemning” i klassen, på gangen eller i faglokalet.

  • Placer de færdige fade på et bord med små skilte med elevens navn og evt. en kort beskrivelse af deres symboler.

  • Læg elevernes stempler ved siden af deres fad, så det tydeligt fremgår, hvordan stemplet er blevet brugt.


 

Lad herefter eleverne reflektere i makkerpar om deres oplevelse af forløbet. Lad dem bruge disse sætningsstartere til at igangsætte samtalen.

  • Jeg er mest stolt af…

  • Det sværeste var…

  • Jeg lærte noget nyt om…

  • Hvis jeg skulle lave et nyt stempel, ville jeg…

Tag herefter en fælles klassesamtale om forløbet. Spørgsmålene kunne fx være:

  • Hvad var sjovt eller spændende i dette forløb?

  • Hvad var svært? Hvordan løste du det?

  • Hvad var anderledes ved at designe i TinkerCAD end at tegne på papir?

  • Hvad lærte du om at bruge 3D-print?

  • Hvordan var det at arbejde med ler? Var det som du troede?

 

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materiale:
Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Helle Damgaard Melin, John Dalsbæk, Dorthe Ørsig
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »