Forløbet her er inspireret af et undervisningsforløb udviklet af lærerne, John Dalsbæk og Dorthe Ørsig fra Arenaskolen i Greve i forbindelse med et makerspaceprojekt i håndværk og design i en specialklasse i udskoling. Der arbejdes med at eleverne designer og 3D – printer deres egne stempler, som efterfølgende bruges til at stemple i elevernes lerfade.
Eleverne lærer dels om 3D print og 3D modellering, men de bruger samtidig deres stempler til at personliggøre deres keramikarbejde.
I det oprindelige forløb designede eleverne primært stempler med tekst på til deres lerfade, men i forløbet her lægges op til også at gøre det muligt for eleverne at lave stempler med forskellige mønstre.
Forløbet vil være oplagt at arbejde med for dig, som gerne vil i gang med 3D print i håndværk og design.
I forløbet er der to overordnede faglige formål:
Du kan med fordel gennemgå noget omkring ikoner og symbolik, så eleverne kan bruge den viden, når de selv skal lave stempler. Eventuelt kan du introducere eleverne for ex libris mærker, som tilbage i historien var personlige stempler, der blev lavet til at stemple i bøger, så man kunne se, hvem der ejede dem. Læs mere her.
Se flere eksempler på elevernes arbejde i billedgalleriet.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
I forløbet her arbejdes med en stentøjsler. Der kan med fordel være en smule chamotte i, da det øger lerets stabilitet og styrke. Tjek dog inden du vælger ler, at jeres ovn på skolen kan brænde op til de temperaturer, som stentøj kræver (1200 – 1280 grader). Alternativt kan bruges blåler, som kun skal brændes op til ca. 1020 grader.
Har I ikke en lerovn til rådighed på skolen, så kan selvhærdende ler anvendes. Dog vil fadene ikke blive så stærke, og de tåler heller ikke vand.
Se flere billeder af processen ved at klikke på “galleriet” i øverste højre side.
Afslut forløbet med en fælles udstilling af elevernes færdige lerfade og stempler.
Arrangér en “ferniserings-stemning” i klassen, på gangen eller i faglokalet.
Placer de færdige fade på et bord med små skilte med elevens navn og evt. en kort beskrivelse af deres symboler.
Læg elevernes stempler ved siden af deres fad, så det tydeligt fremgår, hvordan stemplet er blevet brugt.
Lad herefter eleverne reflektere i makkerpar om deres oplevelse af forløbet. Lad dem bruge disse sætningsstartere til at igangsætte samtalen.
Jeg er mest stolt af…
Det sværeste var…
Jeg lærte noget nyt om…
Hvis jeg skulle lave et nyt stempel, ville jeg…
Tag herefter en fælles klassesamtale om forløbet. Spørgsmålene kunne fx være:
Hvad var sjovt eller spændende i dette forløb?
Hvad var svært? Hvordan løste du det?
Hvad var anderledes ved at designe i TinkerCAD end at tegne på papir?
Hvad lærte du om at bruge 3D-print?
Hvordan var det at arbejde med ler? Var det som du troede?
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne