U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Input- og outputteknologier

  • Fag Natur/teknologi, Teknologiforståelse
  • Emne Teknologiforståelse
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I dette forløb arbejder eleverne med at undersøge digitale teknologiers fysiske og digitale kvaliteter med udgangspunkt i en micro:bit. Eleverne lærer at beskrive og analysere teknologiens form, farve, funktionalitet samt dens input- og outputteknologier.

Teknologianalyse bruges som metode til at give eleverne et sprog for at forstå og reflektere over, hvordan digitale teknologier fungerer – både teknisk og i en hverdagskontekst.

Forslag til opdeling af forløbet:

  1. De 9 udfordringer – introducerende øvelse
  2. Teknologianalyse af en micro:bit – undersøgelse af teknologiens fysiske og digitale kvaliteter
  3. Input- og outputteknologier i hverdagen – undersøg teknologier på skolen, hjemme og i nærmiljøet

 

Få mere viden om brugergrænseflader og interaktion

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Indledningsvis skal eleverne prøve kræfter med “De 9 udfordringen

Øvelse

Find jeres micro:bit frem.

Undersøg den for, hvilke dele, der sidder på den og skriv det ned på et stykke papir.

Der er i alt omkring 16.

Udfordring

Kategorisér dem efter input-dele og output-dele

Eleverne øver sig i denne øvelse i at identificere input- og outputteknologier i deres omgivelser, reflektere over deres formål og udformning.

Vælg én teknologi, og svar på følgende:

  • Hvad gør den?
  • Hvordan bruger man den?
  • Hvilke input og output har den?
  • Hvorfor tror du, den ser ud og virker, som den gør?
  • Kan du komme i tanke om andre steder, den kunne bruges?

 

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Mark Krogh Holler