I dette forløb arbejder eleverne med at undersøge digitale teknologiers fysiske og digitale kvaliteter med udgangspunkt i en micro:bit. Eleverne lærer at beskrive og analysere teknologiens form, farve, funktionalitet samt dens input- og outputteknologier.
Teknologianalyse bruges som metode til at give eleverne et sprog for at forstå og reflektere over, hvordan digitale teknologier fungerer – både teknisk og i en hverdagskontekst.
Forslag til opdeling af forløbet:
Få mere viden om brugergrænseflader og interaktion
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Indledningsvis skal eleverne prøve kræfter med “De 9 udfordringen”
Øvelse
Find jeres micro:bit frem.
Undersøg den for, hvilke dele, der sidder på den og skriv det ned på et stykke papir.
Der er i alt omkring 16.
Udfordring
Kategorisér dem efter input-dele og output-dele
Eleverne øver sig i denne øvelse i at identificere input- og outputteknologier i deres omgivelser, reflektere over deres formål og udformning.
Vælg én teknologi, og svar på følgende:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:
Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne