Køremåtte til Microslev
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

De selvkørende biler i Microslev

  • Fag Teknologiforståelse
  • Emne Teknologiforståelse
  • Trin Indskoling, Mellemtrin, Udskoling, Til læreren
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Formålet med dette undervisningsforløb er at introducere eleverne for konceptet med selvkørende teknologi og digitalisering af bymiljøer. Eleverne vil blive udfordret til at anvende deres viden inden for programmering, logisk tænkning og problemløsning til at planlægge og implementere forskellige opgaver i den selvkørende by, Microslev.

Historie
Microslev er en nyligt opført by med store ambitioner for fremtiden. Den nye borgmester har iværksat planer om at automatisere byen for at gøre hverdagen nemmere, spare ressourcer og fremme bæredygtigheden.

Planen inkluderer implementeringen af selvkørende biler på veje, selvkørende skolebusser, pakkeomdeling med selvkørende postbiler, selvkørende robotter på et supersygehus, intelligente skilte og reklamer, solcelleenergi og automatisering af landbruget.

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Undervisningsmaterialet er samlet på dette site.

Undervisningsforløbets opbygning

  • Introduktion til Ozobots
    • Start med en introduktion til begrebet selvkørende teknologi. Diskuter, hvordan det fungerer, dets potentielle fordele og udfordringer.
  • Analyse af Microslev
    • Lad eleverne undersøge og analysere de forskellige behov i Microslev, der kan løses ved hjælp af selvkørende teknologi. Dette kan omfatte transportbehov, sikkerhed, energiforbrug osv.
  • Planlægning af opgaver
    • Del eleverne op i grupper og tildel dem forskellige opgaver baseret på borgmesterens planer. Opgaverne kan omfatte at programmere og planlægge ruten for den selvkørende skolebus, der skal hente børnene i byen, samtidig med at den tager højde for legende børn og farlige vejkryds. Andre opgaver kan inkludere at designe et system til pakkeomdeling med selvkørende postbiler eller at implementere intelligente skilte og reklamer i byen.
  • Implementering og test
    • Lad eleverne implementere deres løsninger ved hjælp af programmering og simulering af selvkørende teknologi. Herefter kan de teste deres løsninger og foretage eventuelle justeringer baseret på resultaterne.
  • Præsentation og refleksion
    • Afslut forløbet med en præsentation, hvor eleverne viser deres løsninger og reflekterer over processen. Diskuter også, hvordan selvkørende teknologi kan påvirke fremtidige bymiljøer og samfund.
  • Projektbaseret læring
    • Forløbet er designet som et projektbaseret læringsforløb, hvor eleverne arbejder aktivt med at løse virkelige problemer.
  • Differentiering
    • Der er mulighed for differentiering af opgaver og støtte til elever med forskellige niveauer af færdigheder.
  • Tværfagligt samarbejde
    • Opfordrer til samarbejde mellem forskellige fagområder såsom matematik, naturfag, dansk og teknologiforståelse for at løse komplekse problemer.
  • Refleksion
    • Eleverne skal løbende reflektere over deres arbejde og evaluere deres løsninger for at fremme læring og forståelse. Ved at engagere eleverne i denne hands-on tilgang til digitalisering og selvkørende teknologi, vil de udvikle vigtige færdigheder såsom problemløsning, samarbejde og kreativ tænkning, der er essentielle for deres fremtidige succes.

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materiale:
Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Mark Krogh Holler, Lene Dahlquist Hansen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »