”DATA” kan beskrives som enhver repræsentation af fakta eller ideer på en formaliseret måde, som kan kommunikeres eller manipuleres ved en eller anden proces.
Ressourcen her er inspireret af bøgerne/projektet “Dear data” + “Observe, Collect, Draw” og videreudviklet med inddragelse af andre eksempler på kreative datavisualiseringer.
I Dear Data projektet indsamlede de to forfattere, Giorgia Lupi og Stefanie Posavec, personlige data hver uge ud fra forskellige kriterier, fx “døre”, “beklagelser” og “mobiltelefon”. De omsatte derefter deres dataindsamlinger til postkort, hvor forsiderne er kreative visualiseringer af de indsamlede data og bagsiderne forklaringer på, hvordan visualiseringerne skal læses. En af hoveidéerne bag projektet er, at data ikke bare er store og abstrakte talmængder fra et utal af kilder, som der så udledes mønstre fra, men også sagtens kan være kvalitative målinger på små ting, som kan bruges til at gennemlyse et hverdagsfænomen for den enkelte. Det kalder de data-humanisme.
Du kan se mere om Dear Data projektet, datahumanisme samt finde alle postkortene her:
http://www.dear-data.com/theproject
http://www.dear-data.com/all
http://giorgialupi.com/observe-collect-draw
https://giorgialupi.com/data-humanism-my-manifesto-for-a-new-data-wold
Formålet med at arbejde med data med elever på denne måde er, at de får en oplevelse af, at data også handler om mennesker, begivenheder, tidspunkter, historier og sammenhænge, og at de erfarer, at processer frem mod en datarepræsentation indebærer en række til- og fravalg, som betyder noget for den endelige visualisering. Dette kan være med til at skærpe deres kritiske sans, når de andre sammenhænge møder datarepræsentationer.
I kapitlerne nedenfor finder du forskellige undervisningsidéer og forløb, som du kan bruge i din undervisning:
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
I denne øvelse arbejder du sammen med dine elever om, at de hver især laver deres eget data-selvportræt. Øvelsens formål handler om, at de får mulighed for at opdage, at data ikke kun handler o
m tal, tabeller og regneark. Data er en del af deres hverdag – lige fra hvor mange skridt de går, til hvor meget tid de bruger på sociale medier. Ved at bruge data kreativt og visuelt bliver arbejdet både mere vedkommende og mere meningsfuldt for eleverne. De får øje på, at data kan fortælle historier, afspejle identitet og åbne for refleksion over, hvordan de selv producerer og bruger data.
Øvelsen lægger derfor op til en anderledes indgang til teknologiforståelse, hvor eleverne får erfaring med at bruge data til at udtrykke sig – ikke kun til at regne eller analysere. Det styrker både deres kritiske blik på data og deres evne til at se sammenhænge mellem teknologi, samfund og deres egen hverdag.
Til øvelsen skal hver elev bruge et stykke tegnekardus i A3. Nogle farveblyanter og nogle tuscher.
Vis E-bogen “Data-selvportræt”. Se herunder.
Eleverne arbejder sig igennem bogen side for side og tegner undervejs. Alle følger samme proces, og når de er færdige, står de med et abstrakt billede, der samtidig fungerer som et personligt selvportræt. Tegningen afslører små detaljer om dem selv – om de er natteravne eller morgenmennesker, om de lægger vasketøjet på plads eller lader det ligge på gulvet.
Når billederne er færdige, kan du lægge dem ud på bordene og lade eleverne gå på opdagelse i hinandens selvportrætter. På den måde bliver øvelsen en indgang til anderledes og spændende samtaler, fordi eleverne pludselig får et nyt indblik i hinandens liv og vaner.
I denne aktivitet arbejder eleverne sig gennem en håndbog i BookCreator, som indledes med scenarier fra den virkelige verden, hvor data bruges på godt og ondt, og som de skal tage stilling til. Dernæst føres eleverne gennem små stilladserede dataindsamlinger, samtidig med at de gradvist bliver introduceret til idéer til at visualisere forskellige datatyper, attributter og tidslighed, som de kan bruge til at udvikle deres helt eget visualiseringssprog. Aktiviteten bygger i høj grad på Dear Data projektet og den oprindelige håndbog “Observe, collect, draw”, som Giorgia Lupi og Stefanie Posavec har udgivet som udløber af deres projekt. Oprindeligt er aktiviteten udarbejdet til det nationale forsøg med teknologiforståelse 2018-2021.
Formålet er, at eleverne opnår indsigt i, hvordan al data er indsamlet og sorteret ud fra bestemte kriterier, før det visualiseres, og at der i alle led foregår fra- og tilvalg. Den endelige visualisering er altså blot en datarepræsentation ud af mange mulige.
Bogen indledende eksempler er tiltænkt 6. -9. årgang, men tegneopgaverne kan fint bruges til yngre mellemtrinselever også. Du kan tilrette bogen direkte ved at lave en kopi på Skoletube, hvor du som lærer kan fjerne nogle af siderne eller udskifte med andre opgaver. Du kan også finde bogen her som pdf og nøjes med at udlevere en eller flere af de konkrete opgaver til eleverne, hvis du bare vil arbejde med et udsnit af bogen.
Se bogen herunder og find den under ressourcer som pdf-fil, som e-pub-fil eller via link til SkoleTube, hvor du kan lave en kopi, du eventuelt kan tilrette, inden du deler direkte med dine elever.
Hvorfor nøjes med at visualisere data ved at tegne dataforekomster? Her kan du se forskellige andre måder at repræsentere data på fysisk på sjove måder.
Der findes flere eksempler fra museumsverdenen på arbejde med at visualisere data. Til højre ses en del af fællesværket, Dataspejlet, hvor deltagerne alle skulle visualisere deres brug af sociale medier i broderi. Alle deltagerne fik samme materialer til rådighed, men hvert værk blev helt sit eget fordi data var forskellig, men også fordi fortolkningen af data blev forskellig. Du kan se flere billeder fra Dataspejlet oppe i Galleriet på denne post.
Et andet fællesværk fra museet Trapholdt er værket TID.
Her blev deltagerne inviteret til at udtrykke deres personlige opfattelse af tid i et enkelt ord, som de så broderede på et brugt stykke sengelinned med hvid og blå broderitråd. Du kan se eksempler fra projektet på Trapholdts egen hjemmeside i linket til højre på siden.
I bogen “Teknologiforståelse i dansk” beskriver forfatterne med henvisning til datakunstneren Jer Thorp vigtigheden af, at data gøres forståelige for mennesker gennem visuelle repræsentationer, og de præsenterer bl.a. et strikket halstørklæde, som viser højeste dagstemperaturer i hele 2023, som et eksempel på en anderledes visualisering.
En anden idé kan være at lade eleverne designe former, de udskærer på lasercutter, hvis I har adgang til sådan en. Formerne kan være enkle rektangler i forskellige farver og størrelse, eller de kan designes, så de passer ind i hinanden på forskellig vis, som vist her nedenfor. Det vigtigste er, at eleverne har udtænkt, hvordan deres designede former kan benyttes i et system, der er brugbart til at visualisere netop det, de ønsker.
Det kan også være, I har adgang til LEGO klodser. I så fald kan du også lade dine elever undersøge, hvordan de kan bruges til at bygge datarepræsentationer. Her kan de eksperimentere med inddelinger ud fra farver og størrelser, bygge tårne eller topografiske flader, eller måske komme op med helt andre idéer.
CodingLab og OpenProcessing er begge programmer, som kan bruges til at kode forskellige geometriske figurer på et lærred. CodingLab findes på SkoleTube og er det samme som Scratch, mens OpenProcessing er et program, der også bruges af kunstnere i virkeligheden, og som skal findes på nettet direkte. Eleverne behøver ikke oprette en profil for at bruge OpenProcessing, men så bliver deres arbejde heller ikke gemt. Derfor skal de huske at kopiere deres kode over i et dokument og gemme den, før de lukker programmet ned. Så kan de kopiere koden ind i OpenProcessing igen, når de vil fortsætte eller fremvise deres arbejde.
CodingLab:
Udover at eleverne kan kode en figur til at tegne geometriske former, kan de også meget nemt lave statiske former v.hj.a. grafikeditoren i CodingLab. Du kan se, hvordan du gør, i ressourcen til højre, og du kan afprøve det lille program her nedenfor:
Du kan også bruge penneværktøjet i CodingLab til at lade en sprite (figur) tegne forskellige geometriske former ud fra en kode. Se ressourcen til højre, der viser hvordan og afprøv eventuelt det lille program herunder:
OpenProcessing:
I OpenProcessing skal du kode dine objekter. Programmet kan virkelig meget, og du kan se meget mere på sitet www.algoritmisk-kunst.dk, som indeholder virkelig mange ressourcer, der er udviklet sammen med skoler i et 2-årigt projekt fra 2023 – 2025. Under ressourcerne til venstre kan du finde en lynintroduktion, der får dig hurtigt i gang med at tegne statiske objekter i programmet.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne