T Teknisk
Markér som favorit Fjern som favorit

Kom godt i gang med interaktive fortællinger i Twine

  • Fag Teknologiforståelse, Dansk, Sprog
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin, Udskoling

Twine er et program, der bruges til at lave interaktive fortællinger. Programmet findes på SkoleTube, og har din skole ikke adgang til den, kan det også findes online og bruges gratis i en browser eller downloades som app på computer. På SkoleTube findes allerede guides til det format, der hedder Harlowe.

Denne ressource er alene tænkt som en teknisk indføring i  formatet “Chapbook”, der også kan anvendes i Twine. Fortællinger, som er skrevet i Harlowe-formatet, vises som en skærm med tekst, mens fortællinger skrevet i Chapbook vises som en rigtig bog. Derudover er der flere muligheder for at arbejde med det tekstmæssige udtryk i Chapbook-formatet. Du kan se mere om de to formaters forskelle i den første video nedenfor.

Der finder du også en række andre videoguides til de vigtigste elementer for at komme godt i gang med at lave interaktive fortællinger i Chapbook-formatet. Videoerne er forsøgt lavet, så du enten kan anvende dem i din egen forberedelse eller bruge dem i klassen i forbindelse med et konkret projekt. Nederst kan du desuden finde to forskellige skriftlige hjælperessourcer, som du kan downloade og anvende med dine elever.

Sammenhæng med teknologiforståelse
Når eleverne arbejder med at konstruere egne interaktive fortællinger, er det en god idé, at de forinden har arbejdet med at designe de narrative baner, som læseren kan forfølge (de mulige læsestier). Sagt i teknologiforståelsesterminologi kan man tale om “userflows”, altså de veje, man kan bevæge sig frem og tilbage i mellem passagerne.
Her kan du som lærer stilladsere, at eleverne anvender computationel tankegang til at omsætte deres idé til algoritmer og måske også kodning til at oprette variabler, der kan generere forskellige grene i deres fortælling, alt afhængig af læserens vej igennem den. Du kan med fordel introducere enten flowcharts eller pseudokode som faglige metoder, der kan understøtte digital design og designprocesser.  Du kan se indføringer i begge dele på EMU’s begrebsguide her: https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/begrebsguide-til-teknologiforstaaelse 

 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

I videoen her kan du se forskellen på Harlowe og Chapbook formatet og hvordan, du skifter imellem de to formater.

 

I denne video kan du se, hvordan du opretter passager og skaber forbindelser imellem dem i knudepunkter:

I denne video kan du se, hvordan du laver linjeskift, linjeoverspring og afsnit i din tekst:

 

I denne video kan du se, hvordan du laver overskrifter og fremhæver tekstdele med fed skrift eller kursiv.

I denne video kan du se, hvordan du kan give baggrund og tekstdele forskellige farver:

 

I denne video kan du se, hvordan du indsætter billeder og lyd fra andre programmer i SkoleTube:

Hvid du i stedet vil bruge et billede fra nettet eller en video fra YouTube, kan du se hvordan i disse to videoguides:

Indsæt billeder fra nettet

Indlejr video fra nettet

 

Det kan også være, du har brug for at indsætte eksterne links. Det kan du se, hvordan du gør i denne video:

Indsæt eksternt link

I denne video kan du se, hvordan du kan bruge en variabel til at huske læserens valg af person og bruge navnet undervejs i fortællingen:

Husk navn med variabel

I denne video kan du se, hvordan du kan arbejde med, at teksten forandrer sig, når læseren fx klikker på den:

Udskift tekst undervejs

 

I den interaktive guide herunder, kan du klikke dig igennem en række forskellige områder og finde eksempler på, hvordan forskellige kodeinstruktioner ser ud i chapbook-formatet. Du kommer til guiden HER

 

Du kan også hente ressourcearket til højre, hvor du kan finde de mest gængse koder til Chapbook-formatet i Twine.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Eva Petropouleas Christensen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »