U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Kreative tekster til folieskære og lasercutter

  • Fag Dansk, Billedkunst, Håndværk og design, På tværs af fag
  • Emne Makerteknologier
  • Trin Mellemtrin, Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

I Photopea kan man arbejder kreativt med ordtekster ved at lade dem følge former og streger.
Et konkret eksempel kunne være at lave  cirkeldigte der ingen begyndelse og eller ende har, men som kan læses højt i det uendelige. De er skrevet rundt i en ring.
Man opsætter et cirkeldigt ved at bruge tekstværktøjet og formværktøjet.
Når man har lavet sin tekst (og måske billeder ) ville det være oplagt arbejde med eksempelvis folieskære eller lasercutter og lave fysiske og visuelle produktioner af sine digte.

Man kan også få tekst til at følge andre former, eller steger man selv tegner.

Nedenfor finder du en vejledning i PDF, og en lille videovejledning til hvordan du gør.

 

Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app

Kapitler

Cirkeldigt – ord i rundkreds

Varighed: ca. 15-20 minutter
Klassetrin: velegnet fra 4. klasse og op

Formål:

At eleverne arbejder kreativt med ord og sammenhæng i sprog, samtidig med at de bliver bevidste om gentagelse, rytme og stemning i digte.

Sådan gør I:

  1. Introduktion (3 min.):
    Forklar eleverne, at et cirkeldigt starter og slutter med samme ord eller sætning. Digtet bevæger sig i en “cirkel”, hvor slutningen hænger sammen med begyndelsen.

  2. Ordkort (3 min.):
    Eleverne sidder i mindre grupper (3-4 elever) og skriver hver især ét ord på et kort. Ord skal gerne være stemningsfyldte (f.eks.: nat, bølger, ensomhed, sommer osv.). Kortene placeres med bagsiden opad.

  3. Cirkelskrivning (10 min.):
    Hver gruppe vælger tilfældigt ét ordkort. Ordet på kortet bliver både det første og sidste ord i digtet.
    Gruppen skriver i fællesskab et kort digt på 4-5 linjer.
    Regel: Første linje starter med det valgte ord, og sidste linje slutter med præcis samme ord.

    Eksempel:
    ”Stilhed
    falder tungt som sne
    dækker alle mine tanker
    intet høres – kun
    stilhed.”

  4. Oplæsning og refleksion (5 min.):
    Hver gruppe læser deres cirkeldigt op for klassen. Drøft kort, hvad gentagelsen gør ved digtet – hvilken stemning opstår, og hvordan opleves cirkelformen?


Variation:

  • Eleverne kan arbejde individuelt og skrive deres eget korte cirkeldigt ud fra samme princip.
  • Man kunne også tage udgangspunkt i et tema som cyklus som et fænomen i verden.
  • Digte kan efterfølgende visualiseres kreativt, helt analogt på eksempelvis paptallerkner, eller ved brug af lasercutter eller folieskære, når de har designet i Photopea.

Her finder du en vejledning i pdf til at lave Kreative tekster i Photopea-1  -og her er en lille teknisk videovejledning HER

 

 

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre. Måske kan du finde alternativer eller inspiration her:

Her er en liste over relevante materialer på mitcfu som kan bruges til denne ressource. Klik på materialet for at gå til mitcfu.

Materiale:
Materialet er udarbejdet af
Karin Dyrendom, CFUmaker
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »