Forløbet i billedkunst fokuserer på begrebet genius loci – stedets ånd eller sjæl – og hvordan eleverne kan fortolke og udtrykke det gennem en kombination af fysiske og digitale kunstneriske processer. Eleverne introduceres til stedspecifik kunst og arbejder med TinkerCAD og CoSpaces for at designe skulpturer og verdener. Derudover vil eleverne eksperimentere med at omdanne deres digitale designs til fysiske skulpturer gennem 3D-print.
Forløbet er struktureret, så eleverne opnår en dybere forståelse af, hvad der gør et sted unikt, samtidig med at de udvikler tekniske færdigheder og kreative metoder.
Mål med forløbet
Eleverne vil:
Du kan vælge at arbejde med hele forløbet, som består af tre dele eller udvælge et eller to. Forløbet er således opbygget:
En PowerPoint til introduktion af forløbet følger med, som du kan bruge undervejs i forløbet.
Deltag i vores CFUmaker online fællesskab på Oase.app
Link til Oase.app – både QR kode til mobil app samt link til Oase.app
Introducer eleverne for forløbet, og start med at forklare om begrebet genius loci og stedspecifik. Hertil kan du bruge Power Pointen i dokumentet.
Genius Loci – stedets ånd
I billedkunst kan vi arbejde med genius loci ved at skabe værker, der fortolker og visualiserer steders ånd, historier og stemninger.
I romersk mytologi var genius loci et steds beskyttende ånd, ofte afbildet med en slange eller et overflødighedshorn.
Om stedspecifik kunst
Stedspecifik kunst er kunst, der er skabt med og til et bestemt sted. Det betyderat at kunsten ikke bare placeres et sted, men aktivt forholder sig til omgivelserne – landskabet, historien, stemningen og brugen af rummet. Her kan genius loci bruges til at forstå og formidle stemninger og fortællinger om stedet. Hvordan føles en travl by kontra en stille skov? Hvordan kan et sted blive en karakter i en fortælling?
Kunstnere, der arbejder stedspecifikt, integrerer ofte stedets materialer, arkitektur eller natur i deres værker. De kan fremhæve skjulte fortællinger, udfordre vores opfattelse af rummet eller skabe nye måder at opleve stedet på.
Tag på tur i lokalområdet for at forankre arbejdet i elevernes egne oplevelser. Find et sted, der vækker interesse, inspirerer eller vækker minder. Lad eleverne fotodokumentere det de ser, tegne skitser og indsamle naturmaterialer eller små genstande, som fortæller om stedet. Eleverne noterer deres tanker og observationer om stedets stemning i en skitsebog.
Lad eleverne dokumenterer stedet gennem fotografier, skitser og noter. De kan også samle små genstande, som fx grene, sten eller andre elementer, der repræsenterer stedets karakter.
I deres skitsebøger beskriver eleverne stedets stemning og forestiller sig, hvordan stedets ånd kunne tage form som en person eller skikkelse. Dette bliver udgangspunktet for det videre arbejde.
Tilbage på skolen skal eleverne omsætte deres oplevelser og idéer til kunstneriske udtryk.
Eleverne starter individuelt med at skabe et moodboard, hvor de visuelt på en planche udtrykker stedets stemning og følelse gennem at sætte sammen billeder, farver, indsamlede genstande og beskrivelser, der udtrykker stedets stemning og følelse. Moodboardet fungerer som en visuel og konceptuel guide for det videre arbejde. Det er godt at forklare for eleverne at i et godt moodboard kommer tankerne, følelserne og stemningen til udtryk, så andre kan forholde sig til det.
2. Kombination af materialer og 3D-design
Eleverne vælger derefter én genstand fra deres oplevelsestur, som de vil arbejde videre med som inspiration til deres 3D-print skulptur. Denne genstand skal kombineres med deres 3D-print design, som de designer digitalt i TinkerCAD. Det digitale design kan tage udgangspunkt i én af tre tilgange som eleverne præsenteres for: Det vil sige at eleverne som en støtte i deres 3D design får 3 valgmuligheder på, hvordan deres genstand og 3D-print design skal spille sammen:
Brug Power Pointen til at introducere de tre muligheder for dine elever.
3. Skitser
Eleverne skitserer idéer til alle tre tilgange og præsenterer deres forslag i mindre grupper. På baggrund af feedback fra både læreren og deres klassekammerater vælger de én idé, som de arbejder videre med og gør færdigt.
4. Arbejde i TinkerCAD
Hvis eleverne ikke tidligere har arbejdet med TinkerCAD, gives en introduktion til programmets funktioner. Du kan demonstrere de basale værktøjer, eller klassen kan se en instruktionsvideo sammen. Eleverne bruger derefter TinkerCAD til at designe deres digitale element, som de senere 3D-printer.
På TinkerCADs egen hjemmeside er der også gode videoer og øvelser, så man nemt kommer i gang.
5. 3D print og efterbehandling
Når eleverne har designet deres elementer, printes de med en 3D-printer. Det printede design kan, hvis eleven ønsker, derefter males med akrylmaling eller dekoreres med Poscatusch for at give det de ønskede detaljer.
Skulpturen samles ved at kombinere genstanden fra oplevelsesturen med det 3D-printede element, De to dele kan eventuelt limes sammen.
Herefter skal eleverne udforske stedets ånd på skolen ved at skabe en abstrakt skulptur i TinkerCAD. Skulpturen skal placeres digitalt i det valgte sted gennem augmented reality (AR), så eleverne kan arbejde med stedspecifik kunst. Forløbet bygger videre på den tidligere øvelse, hvor eleverne arbejdede med at skabe skulpturer, der var mimetiske, komplementerende eller symbolske. Denne tilgang skal også indgå i dette arbejde som en central analyse- og refleksionsmetode.
Eleverne starter med at vælge et sted på skolen, som de ønsker at fortolke og skabe en skulptur til. Derefter skal de lave en grundig stedsanalyse, der hjælper dem med at forstå og beskrive stedets særlige karakter.
De kan bruge følgende spørgsmål som guide:
Eleverne dokumenterer deres analyse med tekst, fotos og hurtige skitser i deres skitsebøger.
Ud fra stedsanalysen skal eleverne udvikle idéer til en abstrakt skulptur, der udtrykker stedets ånd. De skal vælge, om deres skulptur skal være:
En abstrakt skulptur er en kunstnerisk fremstilling, der ikke nødvendigvis efterligner virkelige genstande eller figurer på en genkendelig måde. I stedet fokuserer abstrakte skulpturer på former, linjer, farver og strukturer for at udtrykke en følelse, idé eller stemning. De kan være meget enkle eller komplekse og har ofte et åbent udtryk, som kan tolkes forskelligt af dem, der oplever dem.
Abstrakt kunst skaber frihed for eleverne til at eksperimentere med visuelle og rumlige elementer uden at være bundet til at skabe noget, der “ligner” virkeligheden. Dette er særligt velegnet i billedkunst, hvor eleverne kan fokusere på stemninger, kontraster og symbolik frem for at skabe realistiske repræsentationer.
Med den idé, som eleverne har valgt at arbejde videre med går eleverne i gang med at designe deres skulptur i TinkerCAD.
Overfør til AR og dokumentér
Når skulpturen er færdig, overfører eleverne den til en AR-platform som CoSpaces eller lignende. CoSpaces kan du finde på Skoletube, hvis din skole har adgang. Når eleverne er færdige med skulpturen i TinkerCAD, eksporteres filen som GLTF (.glb). Vælges dette filformat kommer farverne med på skulpturen, hvis det importeres ind i CoSpaces.
Eleverne præsenterer deres arbejde for klassen og gennemgår:
Afslut med en fælles diskussion om stedspecifik kunst og, hvordan vi kan bruge kunst til at skabe forbindelse til vores omgivelser. Eleverne kan reflektere over, hvordan deres forståelse af skolen som sted har ændret sig gennem forløbet.
Denne øvelse forbinder elevernes kreative og analytiske evner og hjælper dem med at forstå, hvordan kunst kan fortælle historier om steder og skabe nye oplevelser.
I den sidste øvelse forestiller eleverne sig et sted, de gerne vil skabe, enten fordi det mangler, eller fordi de drømmer om et sted, der opfylder særlige behov eller ønsker.
Opgave
Under processen skal eleverne tage stilling til, hvordan deres design afspejler stedets “ånd”. De kan tænke over, hvilke elementer der skaber stemning, hvordan stedet skal bruges, og hvordan det føles at være der.
Fordybelse i opgaven
5. Når stedet er færdigbygget i CoSpaces, skaber eleverne endnu en abstrakt skulptur i TinkerCAD, som placeres i deres virtuelle sted. Skulpturen skal udtrykke stedets idé eller stemning og kan være en efterligning, modsætning eller symbolsk.
Præsentation
6. Eleverne viser deres VR-steder for hinanden og forklarer designvalg og skulpturens rolle.
2. Præsentation:
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne